Information om hingstar (sammlingstråd)

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine Nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 685
  • Visningar Visningar 110 509
Sv: Silfurtoppur frá Lækjamóti

Varför inte :p Han kostar lika mycket pengar ändå och det är väl enklare att hantera en valack om man har många hästar :D

Båbbe skrev:
Såvitt jag förstod på VM skulle han tränas av Gardar Gislason nu framöver.
Det stämmer, Bo Petterson äger honom men han ska tränas och tävlas av Gardar Gislason

Så behöver det inte vara hanteringsmässigt sett, jag vet hingstar som är långt mycket bättre lynnesmässigt än vissa valacker. Däremot ställer det ju högre krav på ägaren när det gäller hagar etc, så den biten kan vara lite svårare.

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Min häst Gandur från Yttersby är efter Péter från Tulka, han är en fux och är 9 år. Sent inriden, har börjat så smått med tölten. Han har en otroligt stark vilja, men är otroligt snäll när man hanterar honom. Han allas kelgris, otroligt söööt.

Vart tog alla andra VMhästar vägen?
Reynir hamnade hos Hjalti och Camilla, Prins hamnade hos Hans och Tina i Sundsvall, men resten?

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Bilder på Aegir från Olstorp avkommor?

Jag håller med Boj, jag menade inte med lynne etc, utan att det är opraktiskt med flera hagar etc om man har många hingstar.

Det stämmer också, har ni kvar VMtidningarna är det ett repotage om Silfurtoppur, i numret där det står BLÖTAST på bilden på framsidan

Demon skrev:
Vad jag har hört så har han varit någon "familjehäst" på island innan Sigurður hittade honom.

Nä nä, det kan inte stämma. Familjehästar är familjehästar, och tävlingshästar är en sort för sig. Det kan inte vanliga dödliga klara av att rida, detta är ju ett solklart fall av tävlingshäst. ;)

En häst som vinner VM borde väl vara ett hingstämne tycker jag, därför blev jag lite konunferad!

Det är också väldigt vanligt att man kasterar alla ettårshingstar av praktiska skäl oavsett hur bra de kan tänkas bli. Det står ju inte "VM-vinnare" stämplat på dem i pannan i den åldern, tyvärr :cool:

Boj skrev:
Nä nä, det kan inte stämma. Familjehästar är familjehästar, och tävlingshästar är en sort för sig. Det kan inte vanliga dödliga klara av att rida, detta är ju ett solklart fall av tävlingshäst. ;)
Han var en tävlingshäst som ANVÄNDES som familjehäst då?
Familjen visste inte hans storhet kanskse

Silverkedjan skrev:
Det är också väldigt vanligt att man kasterar alla ettårshingstar av praktiska skäl oavsett hur bra de kan tänkas bli. Det står ju inte "VM-vinnare" stämplat på dem i pannan i den åldern, tyvärr :cool:

Inte än :smirk:

Svíþjóð skrev:
Han var en tävlingshäst som ANVÄNDES som familjehäst då?
Familjen visste inte hans storhet kanskse

Javisst, men redan då måste han ha varit för villig och het. Och dessa hästar är inga familjehästar, för utifrån den avel som bedrivs idag är det bara tävlingshästar och här finns inga familjehästar. Jag har läst detta gång på gång, tävlingshästar är en sort för sig och familjehästen en annan så det så. ;)

Boj skrev:

Finns ju de riktiga pärlorna som är så kloka och förståndiga så de anpassar sig efter ryttaren.

Sedan är kanske en familjehäst i en mycket ridvan familj inte lika med nybörjarhäst! ;)

Boj skrev:
Javisst, men redan då måste han ha varit för villig och het. Och dessa hästar är inga familjehästar, för utifrån den avel som bedrivs idag är det bara tävlingshästar och här finns inga familjehästar. Jag har läst detta gång på gång, tävlingshästar är en sort för sig och familjehästen en annan så det så. ;)

Viktbärande grövre hästar får man inte av lättbyggda föräldrar och hästar med bra lynne får man inte av hästar med dåligt sådant. Inte heller får man lugna hästar från nervösa föräldrar.

Sedan finns ju hela regnbågsskalan men om man enbart avlar heta hästar får man inga lugna avkommor. Sedan tror jag inte de är så korkade på Island som vi svenskar så de glömmer bort att ha lynnet som bas i aveln, som vi gjort med halvbloden, och han är ju dock född på Island! :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon... 2
Svar
34
· Visningar
3 340
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka