Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Silfurtoppur frá Lækjamóti

Boj skrev:
Javisst, men redan då måste han ha varit för villig och het. Och dessa hästar är inga familjehästar, för utifrån den avel som bedrivs idag är det bara tävlingshästar och här finns inga familjehästar. Jag har läst detta gång på gång, tävlingshästar är en sort för sig och familjehästen en annan så det så. ;)

Jag antar att du driver med oss igen nu? :smirk:

sambaengi skrev:
Viktbärande grövre hästar får man inte av lättbyggda föräldrar och hästar med bra lynne får man inte av hästar med dåligt sådant. Inte heller får man lugna hästar från nervösa föräldrar.

Sedan finns ju hela regnbågsskalan men om man enbart avlar heta hästar får man inga lugna avkommor. Sedan tror jag inte de är så korkade på Island som vi svenskar så de glömmer bort att ha lynnet som bas i aveln, som vi gjort med halvbloden, och han är ju dock född på Island! :devil:

Ja det var just det, eftersom hans karriär startade som familjehäst får man onekligen börja fundera på vad för slags avel islänningarna bedriver. Nä korkade är dem ju knappast, när man avlar fram en familjehäst som går och vinner VM trots att den inte var tänkt som tävlingshäst.

Viktbärande kan ju knappast vara ett problem för denna pålle, då jag vet att ryttaren är ganska stor och innehar förmodligen en vikt över 60 kg.

Sen tror jag inte att man skall skylle på enbart halvblodsaveln, det finns tillräckligt med korkade människor även inom islandshästaveln. Man lägger tonvikten på lynnet, sen använder man hingst med en lynnespoäng av 6,5. Det är en korkad inställning i mitt förmedlande. :eek:

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Där ser du att det kan komma bra tävlingshästar ur familjeaveln! :D Som jag alltid sagt att statistiskt får du ett visst utfall men det finns alltid undantag. Således kan det komma enstaka familjehästar ur tävlingsaveln, och vice versa. Sedan är det ju underbart med de unika pärlor som passar till både och! Synd Silfurtoppur är kastrerad ur den synpunkten.

Viktbärande är för mig=bär med lätthet 90-100 kg. 60 kg är ju ingenting för de flesta islandshästar...

Det låter inte bra med 6,5 i lynne men frågan är om bedömningen stämmer. Tex begriper inte jag hur Thrymur som har rena fina familjehästlynnet och nedärver det i allra högsta grad också, bara fått 7,5 på lynnet! Min fick bara 8 trots att veterinären sade det var den snällaste, goaste, lugnaste och mest väluppfostrade hingsten på hela bedömningen! Alltså du får ursäkta men jag litar inte till bedömningar! Jag vill träffa hästen och känna den! jag tror inte jag bedömer lynnet efter samma normer alla ggr och jag vill ha lynne efter mina normer!

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Javisst, men redan då måste han ha varit för villig och het. Och dessa hästar är inga familjehästar, för utifrån den avel som bedrivs idag är det bara tävlingshästar och här finns inga familjehästar. Jag har läst detta gång på gång, tävlingshästar är en sort för sig och familjehästen en annan så det så. ;)
Hm, okej.
Men hur gick det då till?
:smirk:

Boj skrev:
Ja det var just det, eftersom hans karriär startade som familjehäst får man onekligen börja fundera på vad för slags avel islänningarna bedriver. Nä korkade är dem ju knappast, när man avlar fram en familjehäst som går och vinner VM trots att den inte var tänkt som tävlingshäst.

Viktbärande kan ju knappast vara ett problem för denna pålle, då jag vet att ryttaren är ganska stor och innehar förmodligen en vikt över 60 kg.

Sen tror jag inte att man skall skylle på enbart halvblodsaveln, det finns tillräckligt med korkade människor även inom islandshästaveln. Man lägger tonvikten på lynnet, sen använder man hingst med en lynnespoäng av 6,5. Det är en korkad inställning i mitt förmedlande. :eek:

Kanske han inte avlades till familjehäst?

Toti från Gategården

Hej!

Tänkte höra om någon här har erfarenheter av Toti eller hans avkommor. Pysslar med ett sto efter honom och hon är väldigt speciell med bla mkt egen vilja. En av ägarna tror att hon är så för hon är väldigt intelligent och jag är benägen att hålla med.

Har hittat lite om Toti på nätet men inte så mycket om avkommornas temperament. Vad jag har förstått så har Toti inte heller ett helt enkelt temperament. Det vore intressant att höra om det är något han för vidare.

Sv: Toti från Gategården

Ska du ha mycket stora rörelser och motor att driva dem är det kanske inte alltid så "lätt" att åka med. Svalur (Totis pappa) kan ge en del hästar som tar lite tid på sig att komma underfund med. Men som kan bli mkt flotta tävlingshästar! Mamma Kolbrun är ju ett fantastiskt välmeriterat fyrgångssto som om hon var i träning fortfarande skulle stå sig på tävlingsbanan i stora sammanhang.

Jag känner inte Toti alls som individ utan vill bara belysa det jag vet om bakgrunden.

Mitt Tyr-sto har en liten bebis med hans halvbror Stari
stari.jpg
- tanken var att få en riktigt häftig tävlingshäst med bättre framdel än mamma :D :banana:

Ja inte kan man säga att Tyra är slö trots att hon bara gått i hage (avställd pga skada men veterinärerna hittar inte vad felet är) i nästan ett år. Man får lov att påmina henne att hon är konvalecent ibland för annars så får hon rejält ont om man inte stoppar henne.

Hon verkar inte alls gilla att bara gå och det visar hon tydligt. Så jag promenerar, tömkör och lite trickträning för att hon ska trivas.

Det verkar som om Svalur´s sätt nedärvs tydligt vidare. Roligt att få reda på mer om deras sätt att vara och temperament. Det står ju tyvärr inte så ofta med i den information man kan hitta om hingstarna.

Nedan är en bild på Tyra som är lustigt vinklad men man kan se likheterna med Toti och Svalur.

tyra.jpg

diny skrev:
Det verkar som om Svalur´s sätt nedärvs tydligt vidare.

Det finns många trevliga Svaluravkommor.

Men jag har sett ett rätt stort antal ur hans första årgångar i Norge. Med ett mediokert stomaterial och "normalryttare" som tämjt dem blev det en hel del (missförstådda?) sura grisepassare...

Alltså, det krävs lite känsla att komma in "rätt" på dem (något som gäller flertalet Freyravkommor också enl min erfarenhet) , och för att hålla isär gångarterna. Hamnar man "mot" istället för "med" hästen när det är för mkt pass och tätt emellan gångarterna blir det inte bra..

Rätt matchade är de ofta fantastiska.

Själv skulle jag gärna använda Svalur om han levde, till okomplicerade bra fyrgångsston :)

Svíþjóð skrev:
Bilder på Aegir från Olstorp avkommor?

Inga bilder, men kan beskriva en som jag träffat.

Stooor bastant fux, något "påig" förmodligen för att hon var unghäst. Mycket snäll att hantera och kändes lite som en lillgammal 4 åring (människa då). Hon blev tydligen 4-gångshäst och säljs som familjehäst, INTE för tävling.. :confused:

Hursomhelst så var/är hon supersöt.. Om man gillar den lite större modellen.

Bjartur frá Egilsstödum

Vad ger Bjartur frá Egilsstödum för avkommor? Har ni träffat på några? Eller kanske hingsten ifråga?

Yrpa har en avkomma, Odinn. Han är e: Bjartur frá Egilsstödum och det kunde vara roligt att veta hur han kan hända att bli nästa år när han skall ridas in, skall snart åka och hälsa på lillkillen för att se med egna ögon.. Men fram tills dess :banana:

Rätt matchade är de ofta fantastiska
Det verkar som både Svalur och Toti prägla sina avkommor mkt till utseende. De bilder jag hittat (på avkommor) där de är ridna så verkar det oxå gälla gångarterna men när jag tittade in på World Fengur så verkade deras bedömningarna ojämna.

Om de har liknande temperament och sätt som Tyra så förklarar det mkt. Men jag gillar hästar med attityd och framåt anda.

Sv: Bjartur frá Egilsstödum

Jag har träffat både Bjartur själv och avkommor. Bjartur var cool. Lång man och tung framdel är det jag minns av honom. Jag har bara hälsat på honom i hagen, inte sett honom riden.
Avkommorna är stora och kraftiga med mycket tölt.

Jag har en hingst född maj 2004 e Aegir. Jag har varit och fotat honom idag men här är en bild från i vintras.

Roditoltl3.jpg

"när jag tittade in på World Fengur så verkade deras bedömningarna ojämna."

Dagsformen betyder mycket för en Svalurhäst. Ena dagen har den trav, tölt och pass men ingen galopp, nästa dag galopperar den men har glömt bort hur man travar. ;)

Alla de Aegir avkommor jag har träffat, dock inte så många(men det står en utanför mitt fönster) har varit ganska kraftiga, kraftigbenstomme`? och våran har ganska lätt att fort gå upp i vikt, men år lika fort ner till det vanliga :)

Min lillkille var ganska tunn ett tag i somras men nu börjar han lägga på sig.
Annars har jag lagt märke till att Aegiravkommor ofta är lättfödda. Aegir själv brukar också vara rund.

Askja från Österbodarna som är e Glói frá Gunnarsholti u Bandalags-Raudka frá Kvíabekk.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar