Information om hingstar (sammlingstråd)

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine Nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 685
  • Visningar Visningar 110 510
Sv: Spuni fra Midsitju!

Som sagt, Spunis döttrar har visat framfötterna på sistonde. Han var (om jag inte missminner mig) berättigad till första premie för avkommor på Landsmót -04 om han varit kvar på Island.

Sv: Máni frá Ketilsstödum

Jag har också under en lång tid letat efter info om Máni. (mitt sto är ue honom)

Detta är vad jag fick reda på från en bekant som är väldigt insatt i hingstvärlden. (någon bild har jag dock aldrig kommit över)

"E: Ofeigur frá Hvaneyri 118 som är av Hornafjodurstam och Kirkjebaer. Hornafjodur är hästar som är mycket tuffa och med stor kapacitet att överleva, dessa hästar växte upp under extremt svåra naturförhållande mm. Man säger på Island att det är ganska hårdföra hästar.
Kirkjebaer är en av Svadastadirlinjerna de anses vara vackra och rumsliga hästar.
Mamman är Fála frá Kettilsstödum 397, hennes pappa är Gloi frá Kettilsstödum 582.

Mánis bedömning 1982 som 7 åring:
huvud 7,5
Hals,manke bog 8
Rygg och kors 8
prop 8
benkvalitet 8;5
benställning 7,5
hov 8 = 7,95
Tölt 8
trav 7,5
galopp 8,5
pass 8
vilja 8
lynne 8
hållning under ryttare 8 = 8,08
Sammanlagt totalt 8,02
Han har ett medel för avkommor som är för exteriör 7,87 och för ridegenskaper 8,07

Senast ändrad av en moderator:
Gustur frá Stykkishólmi

Nu tjatar jag vidare som några andra och frågar er om någon vet eller har en avkomma från Gustur frá Stykkishólmi? Eller om ni vet något om Gustur frá Stykkishólmi? Bilder och lite sådant. Har inte hittat så mycket på internet om honom.

Det kan ju vara kul om det är någon på buke som har en avkomma från Gustur för då kan man ju jämföra lite hur dom är att rida och temprament och sånt.

Sv: Eldur frá Hólum!

em76 skrev:
Hade Tháttur 722 eksem på Island?

DET är väl ytterst tveksamt :smirk:
Däremot utvecklade han kvickdrag på äldre dar, en del påstår att det är mycket luftvägsproblem efter þáttur.
Min þátturdotter har dock inga sådana problem :love:

Mitt första Islandssto var också efter Elgur frá Hólum.
Hon var islandsfödd och hade också eksem.
Innan jag visste bättre betäckte jag henne och hennes avkomma fick eksem som unghäst :-(

/Åsa

Nå, nu uttryckte jag mig väl dumt. Det är MIN starka tro att Tháttur hade såväl luftrörsproblem som eksem på Island (det finns ju de som har det), vilket också skulle förklara den enligt mina erfarenheter höga eksemfrekvensen på hästar efter honom.

Nu vill jag dock poängtera att jag inte på något sätt varesig vill smutskasta Tháttur eller hans avkommor, men att istället vara noggrann med att bara föra hans linje vidare genom friska individer. :)

*lånar knapp*

Har träffat tre hästar med Thattur i andra led (en efter Eldur frá Hólum) som har luftvägsproblem, så viss nedärvning verkar det ju ha. Har hört att Eldur också hade kvickdrag, men vet inte om det är ett rykte eller inte.

Eldur-avkomman jag känner är i övrigt rätt hård i huvudet, men har mycket fina gångarter.

/Malin

Svartur fra Frövik

Här kommer jag med ytterligare en hingstfråga.

Är det någon som känner till något om Svartur fra Frövik (från Norge). Själv vet jag verkligen ingenting om honom. Har en kompis som funderar på att köpa ett äldre sto efter honom. Hade han eksem och känner någon till hans avkommor?

Tack på förand!

Åsa

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Nu har jag bestämmt mej!!! Spuni blir det, och båda pållarna. Spännnnande! Men gud vad jobbigt att vara hästlös i sommar, blir nog galen! tack för alla tips!!

fafnir

Någon som vet något om Fafnir frá Svignaskardi eller har en bild på honom?

Sv: fafnir

Avkommebedömd som 10 åring 1980 Totalt 7,14; exteriör 7,33; ridegenskaper 6,94.

Bedömdning som 5 åring 1975, Faxaborg, Fjórðungsmót 1:a pris Totalt 8,03; exteriör 8,10; ridegenskaper 7,95. Sundurliðun: Yfirsvipur (torde nog betyda överblick) 8,0; samræmi = Proportioner 8,5; Ben 8,0; tölt 8,5; Trav 8,0; Pass 6,5; galopp 8,0; vilja 8,0; lynne 8,5; hållning under ryttare 8,5. Mankhöjd 141 i bandmått, dvs ca 133 i stångmått.

Tyvärr fanns ingen bild av honom i Hestur.is
Han har stått/står i danmark

Sv: Svartur fra Frövik

Svartur är pappa till Johannes Larssons tävlingsvalack Kolur från Vindäng, som ger intryck av att vara en mycket sympatisk liten herre.

Njall från Fors

Är det någon som vet något om Njall från fors. Han är pappa till mitt sto, det enda jag vet om honom är att han är mörkbrun/svart.
Skulle gärna vilja se en bild :) för atts e om hon påminner om honom exteriört osv.

Sv: Njall från Fors

Jag känner Njáll rätt väl och känner hans ägare mycket väl. Han är kastrerad nu, men jag har sett två riktigt trevliga avkommor efter honom! Skall se om jag har några bilder där man ser hans exteriör. Återkommer med det.
Jag kan tillägga att Njáll är ohyggligt rolig att rida men som hingst var han rätt stökig och bökig att hantera.

/Malin

Så nu har jag letat och scannat. Det är inga fantastiska bilder med det blev som det blev:

Njall1.jpg

Njáll 5 år

Njall2.jpg

Njáll från Fors

njola.jpg

Njálls mamma Njóla

njall165.jpg

Njáll 5 år (inte min bild)

/Malin

Åh vad kul att nån visste något om honom. Hmm.. Perla kanske påminner lite om honom på den svartvita bilden. Annars ser jag knappt några likheter, visserligen är jag väldigt otränad vad det gäller sånt.

Vet du vad han fått för poäng på visning?
Och tävlas han?

Þröstur fra Teigi II

Ok. Nu kan jag inte heller låta bli. Þröstur fra Teigi II - är det fler som har avkommor efter honom (morfar till min pålle).
Kan va kul att veta vad det blivit av avkommorna; avelsmässigt, på tävlingsbanan, exemfrekvensen mm. Allt.

mvh/Marijaa

Njáll hade typ 8,18 i totalbedömning och tävlas av sin ägare Inger Sjödin. Han har tidigare tävlats rätt mycket av dottern i familjen och bl.a. varit med i lag-SM för ungdomar.
PM:a mej om du vill ha kontaktuppgifterna till hans ägare!

/Malin

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon... 2
Svar
34
· Visningar
3 340
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka