Information om hingstar (sammlingstråd)

M

Madeleine Nilsson

Jag har en islandshäst vars pappa är Hédinn von Gretesch (hans pappa är Thór von Sporz). Nu undrar jag om det är någon som vet något om honom eller har bilder på honom. Har letat överallt, men hittar ingenting...? Eller vet någon någonting om min hästs mamma, Freyja frá Hvammi?
Till sist undrar jag om nån vet vad namnet Áslaug betyder. Det uttalas aoslöyg. Ás betyder ju gud nånting och laug kan betyda källa eller tvätta eller nåt, men vad betyder hela namnet.

Sv: Hédinn von Gretesch

Hédinn föddes -83 i Tyskland och är bedömd ext 8,24, rid 8,28, totalt 8,27 i Tyskland -89. Svart.

En lättbyggd, uttrycksfull hingst med fem jämna, bra gångarter.

Han stod i Skåne några år, men dog tyvärr, om jag minns rätt var det i tarmvred??

Jag har ridit tre stycken Hédinnavkommor, jag är medveten om att det inte direkt några stora antal, men de har i alla fall haft vissa saker gemensamt. Flack galopp, mycket passbunden tölt (samtliga var 6-8 år gamla och inte fulltränade) och alla hade vid någon tidpunkt i sin skolning börjat lägga tungan över bettet. Det kan vara ett sammanträffande men det kan också ha med munnens 'utformande' att göra. Alla tre var sockersöta, små och svarta med fluffman. :)

Heðinn von Gretesch
2598_small.gif

Hej!
Hans mest kända avkomma känner du kanske redan till Ólga frá Skaneyland (http://www.lillhastenistav.se), högt bedömt 1:a klass sto. Känner även hans sista ägarinna och har sett några av hans avkommor i från den tiden, kan dock inte ge mig på att uttala mig specifikt om dem. Har även varit kontakt med Marjolein (red. för "Islandshästen") som importerade honom från Tyskland. Detta beroende på att jag har ett ungsto med Hedinn som morfar.
Jag har PM:at dig med ytterligare info!

Sv: Eldur frá Hólum!

Bangsi skrev:
Vet inte hur han var att rida.
Däremot vet jag att han själv hade eksem och att många av hans avkommor fick det. Känner själv några stycken svenskfödda med eksem som har honom som pappa.

Åsa

Ja eksem har ja hört att han hade :(
Men min lilla isis har inte de i alla fall som tur är :D

Sådana saker kan ju också bero på att alla tre ridits/tränats av samma person!
Nu vet jag ju inte hur det är/var i ditt fall men samma ryttare får ju ofta samma problem med sina hästar.

Jo, visst kan det vara så också (jag varesig tränade eller ägde någon utav dem själv utan red dem endast någon gång vardera och känner inte heller till deras bakgrunder), men lite av poängen med att ställa en fråga om en hingsts avkommor antar jag är att få ta del av andras erfarenheter. ;) Tungfelsfenomenet intresserar mig, så det blir spännande att se om någon annan har liknande upplevelser.

Jag la in en likadan tråd som den här för många år sedan och fick bra svar från bland annat Silverkedjan. Om du vill kan jag maila över tråden till dig.

Jag känner till en avkomma, Svie från Rooslunda. Han är femgångare och mycket lättöltad, inga extremlyft. Snäll som få och en utstrålning som heter duga. :)

svie2.jpg

svie1.jpg

/Erica

Tack så jättemycket för alla svar. Jätteskoj att få veta mer om Hédinn.
Så som jag har letat utan att få reda på något...

Min Pålla (Kátina från Viarpshult)f 92, har Hedinn von Gretesh som pappa, och Katla fra Sophienborg (danmark) som mamma. Kátina är bedömd i andra klass som femåring (hennes mamma var också 2 klass bedömd). ´Kátinas dotter (Kylja)har också blivit beömd och gått igenom (kommer dock inte ihåg poängen).

Nu är det ju svårt att säja om egenskaperna min häst har kommer från mamma eller pappa, och en hel del beror ju också på ryttarens förmåga/oförmåga :smirk: men så här upplever jag henne.

Stabilt bra temprament, bra lynne, kanske inte så mkt vilja, men absolut inte lat, hon gör det man kräver.

Exteriört väldigt fin, bra utstrålning, ganska stor för att vara isis. Fin hals, vackert ansikte, stort steg i alla gångarter.

Bra trav, bra skritt, bra galopp när det går rätt (lätt för korsgalopp)bra tölt men den blir lätt passaktig i gångarterna om man rider fel. INga höga knälyft (men det blir det när hon är mer samlad förstås)utan mer långa kliv som är mer mjukt rullande.

Flygande pass har jag inte tränat, men det har ju kommit några steg då och då.

Jag är jättnöjd med min Pålla :love: , tycker att hon är underbar, en vet inteom det kommer från mamman, pappan .

Óðinn frá Sauðarkróki

Hej!

Gör som en annan trådskapare, frågar om det är någon som känner till Óðinn själv eller hans avkommor.

Ja har en avkomma och skulle mycket gärna vilja veta lite om hingsten och de avkommor ni har stött på. Själv har jag träffat några stycken förutom mitt sto.

Vet någon om Óðinn lever?

Tack på förhand.

Åsa

Sv: Óðinn frá Sauðarkróki

Odinn lever inte längre.

Jag har träffat många avkommor. De är stora och ofta vackra på ett "rejält" sätt, mycket snälla, lättinridna och ofta uppskattade familje- eller verksamhetshästar. Det finns både fyr- och femgångare och många har bra tölt. Någon enstaka är mer flashig tävlings/avelshäst.

Tyvärr gjorde han också ett stort antal oregistrerade avkommor.

Hej Tim!

Kul att du svarade.
Vad syn att han inte lever längre.

Jo jag har sett någon oreggad avkomma efter honom, på annons.
Mitt sto är rejäl och har bra tölt, femgångare. De jag har sett efter honom har varit mycket lika henne.

Hoppas någon mer hör av sig som har en avkomma efter honom, jag vill gärna se bilder.

Har du möjligtvis någon bild på Óðinn? Du har ju varit med i några år :D

/Åsa

En dum fråga kanske (är ny på Islandshästar så jag vet inte så mycket...); hur kommer det sig att en godkänd hingst både kan ha registrerade och oregistrerade avkommor. Beror det på stoet eller? :confused:

Máni frá Ketilsstödum

Här fortsätter vi med att fråga om hingstar. Jag har letat efter en bild på denna hingst men inte hittat någon. Finns det någon här som har en bild eller vet något om honom?

Det kan bero på många saker.

Tex att stoet är oregistrerat.

Eller att man inte skött pappersexercisen (som är tidsödande och DYR) som man ska som hingsthållare.

Eller att någon köpt en avkomma eller betäckning men aldrig fullbetalt den så köparen inte får loss språngsedeln av säljaren.

Eller att uppfödaren inte anmält att det fötts ett föl (vanligt om man har levande föl-avgift :smirk: )

Jag köpte henne i feruari 2004 och hon heter Áslaug Hédinndóttir från Östbyn.

Madeleine Nilsson skrev:
Jag köpte henne i feruari 2004 och hon heter Áslaug Hédinndóttir från Östbyn.

Hur är din häst, beteende exteriör, gångarter mm? Nyfiken!

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025