Inför treårstest..

ann80

Trådstartare
Har planerat att visa min flicka på treårstestet i maj, köpte henne för 5 veckor sedan o då var hon helt oarbetad. Har ngr dagar i veckan börjat tömköra, longera ngr minuter i varje varv , bara så hon förstår start, stopp o skillnaden mellan gångarterna o var tredje helg har löshoppningen dragit igång (bara hunnit vara med en gång :) ) Ska lägga sadeln på henne i veckan. Jag tycker att vi ligger ganska bra till i tid, vill absolut inte stressa fram henne, hon är mycket samarbetsvillig o orädd, förstår nya saker snabbt. Dessutom växer hon ju. O är det så att vi inte hinner utan att steressa så hoppar jag hellre över att vara med. Men i nya stallet har stallägaren en del tvååriga försäljningshästar o de rids, tömkörs o longeras ganska ordentligt, o hon verkade bli förvånad när jag sa att jag hade visst tänkt mej att vara med på treårstestet. Hur gör ni med era o vad tycker ni?

Sv: Inför treårstest..

Vi kämpar på med våran kille.
Longerade i dag. Men det vill inte gå så bra. Han stegrar bockar mm.
Hur gör ni då ??
Han har inte fattat riktigt vad det går ut på.
Vilket är bäst tömmköra eller longera.
Löshoppa har vi inte gjort.
Har varit ute på promenader . Det går bra.

det är nog väldigt olika hur man gör.
tycker du låter klok som inte vill stressa din häst, speciellt som den var helt ohanterad innan du köpte henne.
min pärla är född i februari och växer inte nämnvärt för stunden. henne lösgalopperar jag i paddocken 1 g/v, longerar 1 g/v och rider 1 g/v. ibland byter jag ut ett moment mot att träna på att visa vid hand. jag satt på henne på försommaren för första gången och nu rider jag ca 10 min. tränar då svängar, start, stopp och lite trav. detta är mitt upplägg som jag och hästen trivs finemang med.
andra kör en mer kort och intensiv inridning innan testen. smaken är som baken!

ang bus vid longering har jag gjort så att jag använder mig av hörnet i paddocken, sedan longerar på så kort lina att jag når att rama in med långpisken. när jag longerat så några varv så hästen är 100% inramad utan smit-chans brukar problemet lösa sig.
fungerar iallafall för mig. sedan gäller det att ta en gångart i taget.
jag tror att det är bäst att tömköra, men jag känner inte att jag behärskar det till 100% så det blir aldrig av. tyvärr.

Det har inte varit några problem med att lära henne longering alls. Har haft sån tur att hon fatta omedelbart o när jag stannar i mitten stannar hon jämsides ute på spåret självmant :) blev väldigt förvånad o glad att hon verkar vara så cool o klok :bow: att sätta körgjorden på henne gick utan problem med, hon vände sej om o luktade lite o så var det bra, och så även inspänningstyglarna, de var dock givetvis satta på yttersta så hon bara kände tyngd i bettet, absolut ingen inspänning, tränset kryper hon i snällt o sadeln ska på första gången nu till helgen var det tänkt ! Hon är en liten pärla, så glad o snäll!

Hej!
Jag har lagt upp träningen för min häst med målet att gå treårstestet, om det sen blir så beror på, om han ska börja växa igen, hur mogen han känns då osv.
Läget nu är att han jobbas i perioder,ungefär vila 1 vecka, jobbas 5 dagar osv. Jag tömkör i skogen för att hitta framåtbjudning, longerar honom med sadel och har ridit lite i, dvs suttit på honom i skritt i lina och styrt och stannat mha tyglar. Nu under vintern ska jag åka iväg ca 1-2 ggr i månaden för att löshoppa honom i ridhus.
Framåt tidig vår tänkte jag även åka till ridhuset och rida lite för att vänja honom vid det. Men närmsta målet nu är att börja trava honom lite uppsuttet och att styrningen fungerar så pass att jag kan rida utan lina och ut i skogen tillsammans med äldre trygg häst. Efter det så ska han vila nån månad, sen får vi se.
Lycka till med din unghäst!
/MVH Gismo

Har gjort ungefär som du med min. Han är lite longerad, har hängt och suttit på honom och går lite promenader. Nu är det tömkörningen kvar som jag tänkte börja med när det inte går att longera mer ute. Han löshoppas också lite.
Målet just nu är att kunna rida lite på honom i skritt och kanske trav. Han ska vila någon gång i januari och februari. Efter det tänkte jag börja om och förhoppningsvis kan han gå treårstestet.
Har inte sett några datum för testet än men det brukar vara i maj har jag för mig.

Låter som andra är på samma linje ang utvecklingen som mej då :) skönt. En annan sak, har ni tänkt att visa upp era själva eller ska ni få hjälp?

Testet är i Uddevalla för oss i maj.
Ska bara se till å köpa en sadelgjord som passar, mina gamla är på tok för långa, o en pollypad så ska sadeln på så försiktigt.

jag hade tänk leja bort det då jag är helt nybörjare på detta. men nu har jag gått "kurs" med asvh här i örebro så nu börjar tycka att det kanske är bättre att visa själv. jag läser ju ändå min pålla bäst (!?). sedan kan man inte skylla på någonannan om det går dåligt:angel:
samtidigt så kanske jag blir så nervös att jag saboterar alltihop:crazy:
jag fortsätter träna under vintern så bestämmer jag mig senare... just nu tror jag att jag visar själv. *svammel*

var finns de kurserna? Skulle jättegärna vilja gå en sådan!

det är asvh örebro som haft en kurs på tre tillfällen nu i höst. det har varit löshoppning och visning vid handträning fär eva gudmundsson.
helt suveränt! tyvärr var sista gången idag, men i vår är det miljöträning innan treårs.

Jag har inte hållt på så mycket med mina innan inridning, longerade två-tre ggr innan jag hoppade upp första gången (nej jag höll inte på hänga på dem heller) ungefär vid årskiftet, det som krävs på treårstestet i ridning är skritt trav och galopp i båda varven, formen på hästen kan vara hur som helst så och de lär de sig ganska fort.

Jag visar själv.

Senast ändrad av en moderator:

Min tvååring har löshoppat mkt och vet vad detta går ut på.

Hon är lite tömkörd och är "riden" i skritt och trav några gånger....Hon verkar fatta detta bra, trots att det bara vrit mkt korta pass.

Vi kommer att konsentrera oss på löshoppningen nu i vinter, så hon får utlopp för glädje och energi. Det är inte lätt med frusna hagar:D

Blir kanske nån mera ridning för att prova på det i ridhuset...

Treårstestet känns för mig just nu inte som en så viktig grej, jag tycker att det är tidigt. Samtidigt så är ju det första "grejen" som händer med unghästen så visst hade det varit roligt:)

Ska hon visas så ska jag visa själv...

Ok. Ni verkar visa era hästar själva allihop..nu blev jag lite nervös..undra om jag fixar det..

Jo, fast jag vill ju ge min flicka bästa förutsättningarna, å jag kanska klantar mej..
Treårstestet är inte så viktigt för mej heller egentligen men det hade varit bra att få ett omdöme på henne. Hon är inte visad som föl heller o när jag säjer det så blir folk lite "nähä...då har du inga betyg på henne.." o helt plötsligt verkar hon vara mindre värd än det de sa innan. Trots att jag o alla andra kan se att det är en toppenfin korrekt häst med strålande gångarter o samarbetsvilja..Känns som man måste bevisa det tyvärr trots att det är fullt synligt...

men treårstesten visar ju bara hur hästen var just den dagen! vilka poäng man än får så har man samma häst med sig hem igen!
det enda man eventuellt kan få med sig i bagaget är en bedömning vad som vore bra att avla fram eller bort på eventuella avkommor.

Håller helt med dej där! Men tyvärr verkar det bara vara pappersbetyg som räknas..

Å har precis vart å löshoppat för andra gången å idag förstod hon vad hon skulle göra. Förra gången var första gången hon överhuvudtaget såg bommar i sitt liv och helt nytt ridhus å massa nya människor så det gick inte så strålande, men idag så hoppa hon :) :)

Liknande trådar

Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 766
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat