Inför Halter tävling!

MsSleepalot

Trådstartare
Jag har ju köpt mig en 1 årig quarter nu och jag hade tänkt visa honom i Halter tills han ska ridas in. Och nu behöver jag lite hjälp med grooming och kläder:banana:

Vad ska jag ha för kläder? Jeans har jag ett par ljusblåa wrangler, men mer då?:D
Kavaj? Vart hittar man en sån? Slinky under eller?
Hatt? Vad för typ av hatt?
Boots? Vad ska man då ha för modell? Några man även kan rida i?

En showgrimma lär jag ju ha också, men vilken storlek? Han är 1 år och 2 månader nu...ska man ha en yearling då? Eller en cob?

Klippa hovskägget på en 1åring, gör man det? Och håret runt hoven? Gör man det med en vanlig sax?

Manen då som jag helst vill ha lång, får man sämre poäng om den är lång och utsläppt?

Kommer säkert på mer sen men då frågar jag då:bump:

Sv: Inför Halter tävling!

Oj oj många frågor... ;)

Jeans ja... ljusblå wrangler hade jag skippat, hellre ett par snygga "otvättade" svarta jeans eller gabardinbyxor.
Vad gäller kavaj så är klassikern en lång (halva låret) figursydd kavaj, men nu är det lika legitimt med en snygg midjekort. Slinky eller snygg skjorta under, kanske en brosch eller annat snýggt smycke i halsen (strass tex).
Hatten är en smaksak vad gäller stuk o material. Men i mitt tycke inte nån "Indiana Jones hatt" med fjäder eller liknande....
Boots, ta ett par du trivs i, dom syns inte så mycket så ta gärna dina ridboots.
Vad gäller grimma så får du ju ta den som passar! Tänk på att den sak sitta tight, som ett träns och inte löst som en vanlig grimma. Om du ska visa honom i sommar så är det troligtvis yearling som gäller, om han inte har väldigt kraftigt huvud...
Du bör trimma hovskägget, det går bra med vanlig sax om du inte har klippmaskin. Klipp gärna det värsta i öronen och ev skägg också...
Manen kan du fläta upp i en lång fläta längs med mankammen! Annars i flera vanliga flätor. Detta för att domaren lättare ska se halslinjerna...

Så här brukar jag förbereda hästen och mig:

Hästen:Grundlig tvätt, klippa mulhår,ögonhår, i öronen, i nacken, jämna till svansen nertill och hovskägget. På med hovlack. pälsglans. Manen har jag kort på min men du kan ha den lång eller i helfläta. Tar på en hood och täcke, flätar svansen.

Haltergrimma: Du ska nog ha en yearling till din. Den ska sitta tajt bakom ganasherna(stavning?) så att de kommer fram.
Kom ihåg att den finaste glansen i pälsen kommer av bra mat och regelbundna avmaskningar!

Mig själv: svart hatt, svart kavaj, vit skjorta eller slinky, beiga jeans och boots. Ett leende på läpparna!

Lycka till!

Tack för era svar:)

Kom på att jag hade ju ett par mörkblåa wrangler också, dom kanske blir bättre? Fast dom sitter inte lika snyggt som dm andra hehe;)

Men vart hittar man en kavaj då? Ska man traska iväg ut på stan och kika där eller? Eller finns det i nån western affär?

Men hur ska jag stå då när jag visar min häst? Vet att man ska flytta till olika sidor beroende på vart domaren står, men hur vet jag vart? Finns det nån film eller så man kan kolla och lära sig på? Eller nån som vill lära mig?:bow:

En yearling blir nog bra eftersom han inte har så kraftigt huvud... Får bli en billgi då eftersom ny lär inhandlas nästa år;)

Annars då, något mer att tänka på? Har ni något "kommando" eller kroppsspråk för att stanna eller sakta in när ni leder? Eller annat?

Jag skulle nog satsa på ett par svarta eller beige byxor.. Har du inga svarta finbyxor du kan ha istället?
Kavajen fick jag av min svärmor. En vanlig svart dubbelknäppt med sidenband i sidorna, lite längre modell.
Tanken är att köpa en riktig halter kavaj, finns på www.mustang.dk. Det massor med riktigt fina fast tyvärr lite dyra för min budget just nu.:mad:

När domaren kommer och tittar på din häst flyttar du dej undan så att han/hon kan se din häst ordentligt.
Ex.domaren vill se din häst ifrån sidan, då står du framför.
Domaren vill se din häst framifrån, då står du sidan om hästen.
Ev så vill domaren att du ska visa tänderna på hästen så träna på det.

Lär din häst att stå square=Att hästen står med ett ben i varje hörn. Tänk på att den ska stå med bakbenen under sig så att den inte ser ut att vara jätte-lång.

När jag ska ha upp min i trav så pussar jag lite lågt och säger wow när hon saktar av.

Åk och titta på en tävling först eller ta hjälp av din tränare eller någon du vet har varit med i halter.:)

Liknande trådar

Western Vad får man ha för färg på jeans i en showmanship at halter på D-nivå? Får man ha ljusblåa? Mörkblåa? Eller måste det vara svarta...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: Sidekick
·
Western Hej skulle behöva några tips inför min tävlings debut som sker om tre veckor!!! ;) En D-tävling men nog så viktigt att allt är perfekt...
Svar
3
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar