Inför betäckning

CA

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt travarsto(varmblod) i sommar har jag tänkt.
Det svåra är att hitta en hingst som passar både stoet och ekonomiskt.

Jag ska ha en varmblodstravare till henne, och har hittat ett par stycken, men vet inte vilken jag bör ta.

Följande hingstar:
Lucky Po
Com Hector
Eastender
Red Xing

Passar dessa hingstar till henne?
Sen levande föl avg. när betalas den, när fölet är fött?
Får man en räkning eller ska man meddela hingstägaren att fölet är fött?
Hur länge brukar ett sto får stå hos hingsten innan hon är dräktig (ungefär)
Tacksam för svar

Sv: Inför betäckning

Jag ska försöka hjälpa dej- glömmer jag ngt hoppas jag ngn koml. mej,

Om ditt sto har tydliga brunster så kan du köra henne till hingsten så fort du ser brunst....är hon känslig för flytt så kan den avta men brukar i regel komma i gång igen.
Annars kan du ca en vecka innan ev brunst köra dit henne så hon står på plats när brunsten kommer.
Ska hon köras til semin i närheten av dej så kör du dit henne under brunsten så hon insemineras varannan dag tills brunsten avtar, alltså du tar henne med dig hem varje gång.

Om nu stoet ska stå hos hingsten så kan du hämta henne direkt efter brunstens utgång eller låta henne stå kvar 16 dagar efter sista insem. då kollar dom med ultraljud om hon är dräktig- är hon det kan hon åka hem om inte så står hon kvar och inväntar nästa brunst.

När fölungen är född så kontaktar du hingstägaren, i vissa fall kan blir du kontaktad nångång under fölningsperioden av hingsthållaren.
För att kunna reg. ditt föl måste du få språngrullan och för att få den betalar man "lev föl avg."

Hoppas det inte blev för luddigt,,,,
Däremot hingstval kan jag inte hjälpa dej med eftersom jag inte vet stammen på ditt sto....

...om du hämtar ditt sto innan 16 dagar har gått efter sista insem. så glöm inte ultraljuda stoet på 16 dygnet.....glömde lite :smirk:

Hmmm, du får nog precisera dig lite, det kunde underlätta liiite ;) om man fick reda på stammen på stoet också. :angel: Du har ett sto, sen då? Exteriör och psyke spelar ju också in så klart.

Jag börjar i lite omvänd ordning då.

Hur länge stoet får stå hos hingsten beror på om hon blir dräktig på första brunsten eller ej.
Min sprutades igång förra våren då vi precis missat brunsten. Hon stod 3,5 vecka på stuteriet för att kollas på 16:e dygnet. Det kostade ca. 5000 kr att ha henne där med uppstallning och veterinärkostnad under den tiden. Har man otur kan det bli dyrt om de måste stå kvar länge.

När fölet är fött ringer man hingsthållaren och denne skickar räkningen till dig. Om det är 10 dagars betalning eller en månad har jag inte riktigt koll på (det är 16 år sen jag hade "egen" unge sist), det kanske skiljer sig från hingsthållare till hingsthållare?

/// ghost

hehe jag var trött när jag skrev tråden ni får ursäkta:D

Stammen kommer här:
E: Zoot Suit
U: Pikina N.

men boknings/språngavgiften betalas när hingsten har betäckt stoet?
måste passa på o fråga nu när jag ändå håller på. :)

Detta kommer att bli mitt första föl och jag vill ha så mkt fakta som möjligt så att jag inte står där med ett nufött föl och inte vet nåt :crazy:

Senast ändrad:

Love_travare skrev:
men boknings/språngavgiften betalas när hingsten har betäckt stoet?
måste passa på o fråga nu när jag ändå håller på. :)

Detta kommer att bli mitt första föl och jag vill ha så mkt fakta som möjligt så att jag inte står där med ett nufött föl och inte vet nåt :crazy:

Bokningen betalade jag innan jag lämnade stoet (eller ja, precis efter då det blev panik precis då jag ringt och bokat), om man kallar det språngavgift så får du den nog tillsammans uppstallningen...

Jag har inte hunnit titta på blodslinjerna på de hingstar du funderat på. Jag träffade på en 2-åring efter Red Xing förra sommaren som var ca. 165 cm hög :eek: , men jag vet inte om det kom från modern eller från hingsten...

/// ghost

Red Xing( uttalas Red Crossing) är ganska så stor själv.....

Love Travare: svårt att säga med de hingstar du räknat upp eftersom ingen av dom har hästar på ovalen än som hunnit visa nåt....skall kolla stammen på din pålla och återkommer...

välj hector!! han bär ansvaret till mitt krokiga ringfinger! go gammal gubbe det! :banana:

*lånar knapp*

Måste fråga;

Vad kostar det idag att regga en travare...dvs frysmärkning,reg avgift...är det blodtypning eller DNA analys idag?

Fölregistrering/frysmärkning

Alla svenskfödda travhästar skall registreras hos STC för att få deltaga i tävlingar. Registrering av föl kan endast ske inom ett år från födelsedatumet. Anmälningsavgiften är 875 kronor inkl moms för föl födda 2001 och senare. Förseningsavgifter tillkommer för ansökan som inkommer senare än tre månader efter födelsen.

När ett föl har fötts meddelar fölets ägare hingstägaren eller hingsthållaren. De skickar en faktura på levande fölavgiften och när den är inbetald skickar hingstägaren/hingsthållaren en registreringsansökan till fölägaren.

På registreringsansökan skall man fylla i uppgifter om fölet: födelsedatum, kön, färg, födelseort samt uppgifter om vem som skall stå registrerad som uppfödare respektive ägare till fölet. Som uppfödare räknas den person/personer som är registrerad ägare till modern vid fölningstillfället.

På ansökan finns också plats för tre namnförslag. (Se våra regler för namnsättning.)

Även uppgifter om var fölet står uppstallat skall fyllas i för att vi skall kunna planera frysmärkningen.

Frysmärkning

Frysmärkning är den metod svensk travsport använder för att identitetsmärka alla hästar. En frysmärkningssäsong varar från slutet av oktober till slutet av april. Ungefär två veckor före frysmärkningen skickas en kallelse till platsen där fölet står uppstallat (fodervärden). I kallelsen ges besked om var och när frysmärkningen sker. Om fölet byter uppstallningsplats skall det omedelbart meddelas till STC.

I samband med att fölet blir frysmärkt tar frysmärkarna ett hårprov från svansen som skickas till SLU för härstamningskontroll(DNA).

Frysmärkarna noterar också fölets färg och tecken och uppgifterna skickas in till STC för registrering.

Förseningsavgifter

Följande förseningsavgifter (plus moms) tas ut om registreringsansökan kommer in senare än tre månader efter födelsen. Avgiften debiteras fölets ägare när registreringsbevis/hästpass har sänts ut.

3- 6 månader: 1.300 kronor inkl moms
6- 9 månader: 3.875 kronor inkl moms
9-12 månader: 6.375 kronor inkl moms
Kommer ansökan in senare än 12 månader från fölningsdatum kan STC endast undantagsvis medge registrering i stambokens första eller andra avdelning. Avgiften är då 6.375 kronor inkl moms. Avgifter tas ut via STC's avräkningar.

Jag är nog en aning trög :o ;

Vad är själva kostnaden för frysmärkningen?Betalas den direkt på plats?

Kommer de inte hem till en för att göra frysmärkning??-måste man dra iväg med fölet till en speciellt angiven plats?

oftast måste du åka till en angiven plats där dom samlar ihop alla ettåringar, om man inte har 3 eller fler hemma själv(OM man har problem brukar dom inte vara omöjliga heller att åka, men det är en del utrustning som skall packas upp o ner)
frysmärkningen betalas aldrig på plats och om jag ska vara ärlig så kommer jag inte ihåg fall den ingår i registreringsavgiften du betalat när du anmält ditt föl levande( jag hade ju baraa föl 2003 :o) annars kommer den på avräkningen....

Jag bara funderar...hade ett vbl sto på foder förut som jag hade funderingar att lägga vbl hingst på, men då sa en person att hon avrådde från det eftersom kostnaden för frysmärkningen skulle vara 5000 kr per häst!?!Det kan väl ändå inte vara möjligt??

...OM du inte har åkt på förseningsavgifter, men om du betalar levandefölavgiften inom 3 månader efter födseln så kostar det 875 inkl moms.....sen kan du se vad det kostar därefter.....i mitt långa inlägg...

Frysmärkningen kostar inget. :)
Däremot, dessa förseningsavgifter tas ut när hästen frysmärks, så det kanske var det människan som avrådde dig från att betäcka med travhingst blandade ihop det med?

Tack :D

Jag är hopplös på sånt där.....jag bara betalar.....sen tänker jag inte på VAD jag betalar....

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka