Sv: Inför arabutställning- vad kan man träna och förbereda? Vill ha tips på ALLT :-)
Nu är jag inne på ett område som jag inte kan så mkt igentligen, så jag skriver det så att alla vet det, och jag ber i förväg ursäkt om ifall jag skriver några felaktigheter.
För mig så känns det inte riktigt rätt, endast av den anledningen att jag anser att man inte bara vill ha en sträckt hals. Man vill ha en välvd snygg hals där man ser musklerna i nacken spela under huden. Sträcker man bara ut halsen så känns det som att de inte använder nacken så mkt utan mer halsen, och formen blir därefter.
Svårt att förklara hur man menar när man inte har några bilder...
Hur hästen ska stå spelar lite roll hur hästen är byggd. Man vill ju att överlinjen ska vara platt, så hästen ska stå på ett sådant sätt att överlinjen blir så platt som möjligt, hur detta är verkar vara lita olika.
Jag har sett hästar som har bakbenen brett isär, de som har dem mer ihop men med det ena utsträckt och det andra mer under hästen, och allt däremellan.
Det med spöt kan funka, men man måste ju samtidigt ha spänningen hos hästen då, det räcker inte med att bara sträcka fram halsen och lukta.
Och har man tex en häst som är lite (för) lång så vill man ju helt inte ställa benparen för långt ifrån varann så att den blir ännu längre, och tvärtom ifall man har en väldigt kort häst.