Inför arabutställning- vad kan man träna och förbereda? Vill ha tips på ALLT :-)

Sv: Inför arabutställning- vad kan man träna och förbereda? Vill ha tips på ALLT :-)

Hoppar in lite här. Kan bara upplysa om att själva uppställningen av häst är det absolut viktigaste och svåraste momentet.

Sv: Inför arabutställning- vad kan man träna och förbereda? Vill ha tips på ALLT :-)

Håller helt med dig!

Dels ska hästen stå rätt, och den ska stå "still", och hästen ska spänna sig på rätt sätt, får inte slappna av för mkt osv. Till detta så får den inte vara för spänd heller, för då får man inte någon bra trav på den.

Och varje häst ställs ju upp olika, utifrån dess individuella exteriöra förutsättningar. Man vill ju visa upp det bästa och "gömma" de exteriöra missarna så mkt det går.

Krångligt värre måste jag säga! Det är just den delen som gör att jag vill lämna iväg Fille på träning om jag ska visa honom nån gång, traven och skritten är relativt enkel (om man jämför) men uppställningen är en hel vetenskap.

De ska inte stå som på tex premiering, antar jag? Utan mer med jämna benpar, bakbenen längre bak och så sträcka ut halsen?

Jag fick ett tips av en väninna som jobbat hos en handler, att gnida spöet i andra hästars träck. Så håller man de framför nosen så hästen sträcker på sig för att lukta. Men det kanske är fusk :).

Tänk dig bara att hästen skall stå som en attackerande kobra, med den hållningen! Tror inte att hästskiten hjälper utan övning, övning med en bra teknik är vad man skall jobba med.

Nu är jag inne på ett område som jag inte kan så mkt igentligen, så jag skriver det så att alla vet det, och jag ber i förväg ursäkt om ifall jag skriver några felaktigheter.

För mig så känns det inte riktigt rätt, endast av den anledningen att jag anser att man inte bara vill ha en sträckt hals. Man vill ha en välvd snygg hals där man ser musklerna i nacken spela under huden. Sträcker man bara ut halsen så känns det som att de inte använder nacken så mkt utan mer halsen, och formen blir därefter.

Svårt att förklara hur man menar när man inte har några bilder...

Hur hästen ska stå spelar lite roll hur hästen är byggd. Man vill ju att överlinjen ska vara platt, så hästen ska stå på ett sådant sätt att överlinjen blir så platt som möjligt, hur detta är verkar vara lita olika.

Jag har sett hästar som har bakbenen brett isär, de som har dem mer ihop men med det ena utsträckt och det andra mer under hästen, och allt däremellan.

Det med spöt kan funka, men man måste ju samtidigt ha spänningen hos hästen då, det räcker inte med att bara sträcka fram halsen och lukta.

Och har man tex en häst som är lite (för) lång så vill man ju helt inte ställa benparen för långt ifrån varann så att den blir ännu längre, och tvärtom ifall man har en väldigt kort häst.

Tänk dig bara att hästen skall stå som en attackerande kobra, med den hållningen! Tror inte att hästskiten hjälper utan övning, övning med en bra teknik är vad man skall jobba med.

Oj så mkt bättre du beskrev det med så mkt färre ord! :bow:
Vill dock tillägga att hästen inte ska se arg ut, utan det är viktigt att öronen är spetsade.

Trodde folk hade gatt ifran att de skall se ut som "giraffer" aven i sverige men kanske inte.. Jag har inte visat har annu sa jag vet inte..
Dock ar tanken att jag skall ta min 3 aring till shows i sommar, fragan ar bara VAR finns dessa shower? Nagra i mellansverige? Jag har letat pa sahf sida men blir inget klokare i alla fall.. OM ngn vet snalla sand mig pm.

Jag har ocksa blivit sagd att de skall visas i bett? Kanske det ar pa premiering endast och i arabklasser/shower i vanligt showhalter? Och hur ar det med polish pa hovar? far man ha svart polish pa morka hovar och klar pa ljusa hovar? Eller ar det klar polish pa alla hovar? Jag vet att man inte far "mala" runt ogonen men anvanda vaselin? Hur ar det med morrhar och har i oron, far det klippas? Likasa fetlockhair(runt kotleden vid fotter vad heter det pa svenska?). Ja jag har fragor, det ar ju sa annorlunda i olika lander..
Sen ngt som ar viktigt for mig. De flesta shower ar ju bara en dag. Men jag har ingen lust att satta mig i bilen och aka hemifran 0300h for att stalla ut hasten samma dag. Kan man komma dagen innan och overnatta pa ngt satt? Finns det boxas/stalls att satta hasten i? Och man kan ova lite i arenan dar man skall visa? Min har ju aldrig varit i en showarena vare sig inomhus eller ute.. Och hur viktigt ar det med handlers klader? Vad har de flesta pa sig? Gar det med vit skjorta och svarta byxor??
Ja mer fragor kommer nog senare.. tacksam for alla svar..

Ok. Det låter väldans svårt..

Annika - jag ser framför mig precis hur du menar.

Men en grej till. I ett tidigare inlägg skrev någon att de måste klippas. Rakas alltså? Om det är ett måste så får det tyvärr vara för vår del. Jag rakar inte bort sommarpälsen.

på SAHFs hemsida finns all info. I mellansverige finns det i år två utställningar i Strängnäs. En C-show och Svenska riks. Prydlig klädsel såsom vit skjorta och svart byxor går alldeles utmärkt. Båda utställningarna är i två dagar och man kan komma dagen innan.

Man rakar bort hovskägget, tofsarna i öronen och det vita på benen som jag har fattat det.

På skimlar har jag hört att man klipper mer hela kroppen, men jag har aldrig haft en skimmel som jag har velat ställa, så jag kan ha fel.

Annika_L: Går Kumla i år? Jag vill gärna visa själv och se hur det går, bara för att göra något...

Klart hästen skall se glad ut. Det skall vara hästens allra gladaste dag så öronen framåt:laugh:.
Skimmlar brukar man raka däremot är det mer tveksamt med de bruna hästarna. Finns inga måsten när det gäller rakning. Raka bara inte runt ögonen så det blir "Panda-eyes".

Men sminkas de inte runt ögonen? Som någon skrev så rakas och sminkas de ju. VArt sminkas de i så fall?

Någon som har fina bilder på bra uppställningar i visningsarenan får gärna lägga in dem också...vore kul att se bilder på trevliga uppställningar så man vet vad man ska sträva efter då man som amatör över på att ställa sin lilla häst.

Du har helt rätt kimmis, allt med måtta och så länge det är kul :-) det är min filosofi med. Det ska vara roligt för båda två.

Har inte sett något om Kumla men Strängnäs har en C-show.
Rena rama lyxen för mig i år!

Man sminkar runt ögon och näsborrar med olja eller fett.

Men om solen skiner, blir de inte svedda då? Olja och sol är ju som stekflott. Men det kanske är så kort stund att det inget gör?

Ursäkta dumma frågor...:cool:

Det är ju lite långt till strängnäs, men vi får väl se!
Beror ju lite på om damen behagar att inte vara klantig och slå i sitt överben igen oxå.

Jag skulle vilja visa 3 åringen med, men hon måste ju reggas först, och det lär ju inte hinnas med innan dess.

Inte gnöla om resor nu Kimmiz, du tog ju dig till Halmstad förra året med Pselma

haha ok då!

Skillnaden är att jag troligtvis får åka själv till strängnäs, det är ju tur att Pselma är snäll! Åker jag själv så blir det billigare med, för jag har inget emot att sova i bilen eller liknande!

Hon kommer ju inte vara lika snygg då, för hon kommer vara i distansträning och vara mer slimmad än vad man vill ha dem. Men det är ju bara för att det är kul som jag kommer i så fall.

Hon går just nu på hårdbantning :D

*KL*

Angående uppställning kan jag rekommendera en artikel av Emma Maxwell här. Regelböckerna (Blue Book 2010) för officiella utställningar hittas här. Deltagande (uppförande, klippning, sminkning mm): Rules for Conduct of Shows.

Carina på Silver Arabians

Men så himla bra, tack Carina!!!

Uppfödaren har sagt att jag ska raka min kille några veckor innan men finputsning och sminkning skulle hon sköta men man vill ju lära sig så mycket man kan om hur allt går till och hur man kan förbereda.

Vad är det för regler kring att ställa ut en valack? Antar att en med rakad man inte får vara med...han har enormt steg och är fantastisk men eksem på sommaren och var väldigt retad av sin tjocka lååånga varma man. Men rakad arab är bannlyst antar jag:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 984
Senast: lewellyn
·
V
Ridning Jag undrar hur man enklast tränar sin travare på ett bra sätt. Han är en härlig kille på 9 år som gått som ridhäst i ca 2 år. Han är...
Svar
9
· Visningar
2 269
Senast: Hekla2001
·
Hoppning Har tagit över (köpt) en häst som tidigare var tänkt att bli en hopphäst. Men den var väldigt het så tjejen som hade honom gav till slut...
Svar
7
· Visningar
1 476
Senast: Totola
·
Islandshäst Hej! Har ett islandssto med rätt ok gångarter (mer än ok när hon är tränad) Men jag älskar hennes trav och tror väldigt mycket på...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka