Inför arabutställning- vad kan man träna och förbereda? Vill ha tips på ALLT :-)

Nea_

Trådstartare
Hej!

Som det ser ut ska jag ställa ut min unga hingst i sommar och jag undrar vad man kan träna på. Var in på arabförbundets sida och hittade inte vad jag sökte där.

Vill ha tips på hur man förbereder honom utseendemässigt. Använder ni pälsglans? Bygger muskler...ja allt vill jag veta.

Han är inte så showig av sig utan en cool kille, tips på hur man tränar honom att "showa loss". Min andra arab showar för ALLT haha men denna kille är som lugnet själv men uppfödaren tror det kommer med tiden och har fått lite tips av henne på hur vi kan träna men mer mottages gärna.

Vart kan man läsa om regler för att ställa ut hästen?

Vad ska man tänka på?

ALLT mottages glatt...är helt ny inom detta och väl på plats hjälper hans uppfödare mig :-) men jag vill ju förbereda oss redan nu!

Sv: Inför arabutställning- vad kan man träna och förbereda? Vill ha tips på ALLT :-)

Vad roligt att du ska ställa ut, lycka till!:)

Kan du inte prata med hästens uppfödare om var du kan få hjälp? Det funkar nog inte så bra att ge råd på ett forum eftersom det handlar mycket om att visa praktiskt hur man ställer upp hästen och hur man tränar den för showringen.

Finns det något arabstuteri i närheten som du kan besöka och få lite handfasta tips kanske?

Som grund kan man säga att hästen ska vara i bra kondition och välmusklad för att kunna visa upp sig ordentligt. Den ska visas i skritt och trav och uppställd framför domarna. När den ställs upp ska den läras att sträcka ut kroppen och halsen och stå stilla.
I traven ska den visas med mycket schwung, den får inte galoppera men ska ta i ordentligt, inte med sträckt ledtygel utan så fritt som möjligt.

Det ligger mycket träning och arbete bakom detta, men det är roligt och spännande!

Sv: Inför arabutställning- vad kan man träna och förbereda? Vill ha tips på ALLT :-)

Jag skulle också vilja visa mitt sto, i amatörklassen på Bollerup om den nu blir av i sommar.

Så jag hänger på och frågar, visst är det så att man måste ha proffshandler på de flesta shower?
Måste hästen ha ett showhuvudlag?

Nej nej, man måste inte ha proffshandler, även om det förstås ökar hästens chanser till en bra placering. Men man måste ju börja någonstans, och många visar sina hästar själva på mindre utställningar. Och jag har sett dem som visat själva även på Riks, och fått jättebra tips och råd under utställningens gång, så det funkar det också. Men, som sagt, är man ute efter en bra placering på Riks eller Blommeröd ska man nog vända sig till ett proffs.

Ja, hästarna visas alltid i showträns, som finns i många olika modeller. Showträns och ledtygel.

Ok! Tack! Jag trodde det var obligatoriskt med proffshandler.

Såg i kalendern att det ska vara en D-show i Vinslöv, Skåne i maj. Jag antar att det är en mindre utställning. Bäst är väl att åka dit och se och lära :)

Hej!

Tack för ditt svar. Jag har hjälp av uppfödaren, hon har gett mig flera tips men det är aldrig dumt att få ÄNNU fler :idea:

Ska bli så spännande, dina tips var jättebra! Kommer du på mer så skriiiiiv :-)

Längtar:love:

Ett bra tips är att träna på att springa själv också, för det gäller att ha långa ben och bra kondition om man ska kunna hinna med... ;) Annars är risken att man blir ett hinder för hästen att visa upp sitt allra bästa.

Carina på Silver Arabians

Man ser ju ibland på bilder att handlern är flera meter bakom hästen, så det gäller att ha en lång ledtygel antar jag :)

Man ser ju ibland på bilder att handlern är flera meter bakom hästen, så det gäller att ha en lång ledtygel antar jag :)
Ja, det också. Och att våga släppa fram hästen istället för att hålla tillbaka den då.

Carina på Silver Arabians

Och att hästen är så pass lydig att den bromsar vid minsta tryck, annars blir det väldigt jobbigt när man håller i änden ;)

glöm inte klippning o sminkning+ ett rejält bad

Nu har jag fått radera en massa inlägg som bestod av påhopp och vill nu att ni fortsätter att hålla er till ämnet utan att hoppa på någon!

Klarar ni inte av det måste jag stänga tråden.

Görel - moderator

Tackar så mkt Görel!
Hoppas att resten av natten blir lugn :D

bra då tar vi det över pm istället. såg inte ditt inlägg innan jag han posta

Men snälla någon! Ni har ju tagit över tråden helt, ni har olika syn på hur man utställningstränar helt enkelt. Mest troligt så ser ni olika på hästar också. TS ville ha svar på hur man kan utställningsträna, sedan kan hon sålla fritt i alla tips och råd, vad som passar henne och hennes häst bäst.

Jag har vuxit upp med araber och varit på många utställningar och alltid drömt om att visa själv men då våra fina ston börjar bli bra gamla så har det aldrig blivit av. Däremot har jag funderat och diskuterat många olika träningssätt. Själv skulle jag om hästen är inriden vilja träna för att stärka hästens överlinje med de rätta musklerna, med andra ord rida i form(hellre för lång och låg än en hård hand- släpper genom rörelserna bättre). Att sedan träna med bommar så att hästen orkar lyfta benen för att få det rätta schwunget är ju inte helt fel ;) Dra nytta av snön om du känner för det och pulsa lite då och då så får han jobba med hela kroppen. Sedan skulle jag springa en massa med hästen,träna på att ställa upp "rätt" och leka me hästen så att vi skulle få ett så starkt band som det bara går. Att hästen ser sin handler som en som den brukar ha kul med kan ju underlätta situationen en del :)Om man har ett bra system så borde det underlätta för hästen att läsa din signaler, så tänk igenom hur du vill göra :) Bara din fantasi sätter gränser för hur du tränar din häst, kommer du på något så skriv gärna det här ;)

Det är i alla fall så jag tänker träna inför sommaren, då ska jag också visa första gången. Lycka till! :)

Haha låter som det gått hett till här i tråden under min frånvaro :-) sköt er nu så de inte stänger tråden:D

Tack för alla tips. Kommer inte visa honom själv utan det gör uppfödaren åt mig, hon ska även ställa ut fem av sina egna hästar så hon lär ha kondis. Hon är van att ställa ut hästar men jag vill ju ha honom så förberedd som möjligt då vi möts på plats. Vi bor långt ifrån varann.

Han är bara två så ridning än är inte tal om men pulsa i snö och kliva över bommar är ju bra. Ska springträna med honom för han är som tjuren ferdinande..jag springer före och får dra honom med mig. Sist han var på utställning innan jag köpte honom joggade han runt där inne och hade inte mycket show alls. Min andra arab showar bara man säger pip till honom haha så jag hoppas lillskrutten lär sig av honom.

Har ni tips på hur man tränar dem att "showa loss" och ha lite mer faaart då man springer med dem? Har försökt göra mig rolig och springa med honom och peppa honom och han kommer fridullt joggande en meter bakom mig med toppade öron och nöjd min. Gör jag så med den andra så låter det SNOOOOORRRRK och så är svansen som ett spjut i vädret och han kommer svävande fram och bjuder upp sig som attan. Men han kan jag inte ställa ut :( han har rakad man pga av eksem. Han kliade sig i sommar så jag rakade av den för att kunna våra hans klåda bättre...gissa om jag grät. Sparade manen i en påse av sentimentala skäl:angel:

Du kan ju börja med att busa med honom lös, eller i longerlina om det är lättare? Jag fick hålla på rätt bra med plastpåsar och grejjer i början för att få upp min dam.

Tänk på att blåsa högljutt och att han ska svara med blås. Det kan hjälpa med framåtdrivningen om du placerar dig "bakom" honom till en början så att du kan driva lite, åtminstone tills han har fattat hela grejjen.
Här beror det ju på vad han är för häst, är han lätt i baken så skulle jag vara väldigt försiktig här.

Jag fick dra mina med mig oxå i början, men det löser sig. Jag gjorde så att jag tränade typ 5 min VARJE dag, tex vid in eller utsläpp, bara några min. Det ger massor! Att stå o träna utställning i 30 min gör nog bara att hästen tröttnar tror jag.

Glöm inte bort att träna på skritten! Det är många som oroar sig över uppställningen och traven så att de sedan glömmer skritten. Men den är oxå viktig! Hästen ska gå brevid dig, vara vaken och pigg (och glad!) och trampa på i bra tempo!

Ignalina: Jag ber om ursäkt, men jag har svårt att inte svara när folk talar om för mig vad man inte kan göra med hästarna när jag kan göra det med samtliga av mina, att diskussionen skulle bli sådan som den blev fanns inte i mina vildaste drömmar :crazy:

Hej!

Tack det låter bra, ska prova det :-) Han sparkas inte men är rätt ranglåg så springer jag alltför upplivat bakom tror jag han drar in svansen och sätter sig på rumpan men vi får ta det varligt och göra det roligt. Det var ett bra tänk det där med att vara lite bakom honom. Han lyssnar ju ganska bra då man smackar vid tömkörning så kanske man kan få fjutt på honom så.

Är hur som helst roligt att göra saker med honom så allt vi kan öva och träna är ju jättekul:love: Han är väldigt smart och klok så nog ska han väl klura ut vad som förväntas med tiden :D

Hur mycket törs man böka på i snön med en tvååring och bygga muskler på så vis? Igår var vi och pulsade i longerlina. Tanken var att vi skulle skritta men herrn fick då minsann ett ryck och brakade runt i galopp så snön yrde men lugnade sig fort. Var ganska jobbigt tyckte han att flänga på sådär med snö nästan till bogen:angel:. Hur ofta törs man vara i djupsnön och greja på med en så ung häst? Är ganska försiktig med sådant då de växer men han såg ut att ha riktigt skoj.

Jag är ju överförsiktig, så jag skulle inte alls köra mkt i snön, bara den tiden som hästen tycker att det är superkul.

Det är ju just när han gör sådär som du ska busa med honom! Tänk på ditt eget kroppspråk, så att du skriker bus med hela kroppen.
För driver du bara så blir det ju som du skriver, sänkt svans och han flyttar sig bara för dig. Inte fel igentligen, men fel i det läget för det är ju inte det man vill se på utställning.

Det är en svår balansgång, men det är bara att öva öva och öva! Och det är ok om det blir lite fel ibland med, bara man kan skratta åt det.

Tänk på att ta ett steg i taget, man ska lära sig krypa innan man kan lära sig gå! Det bara är så, även om man gärna vill att hästen ska fara fram med svansen på ryggen redan första träningspasset, så är det ju inte så det funkar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 984
Senast: lewellyn
·
V
Ridning Jag undrar hur man enklast tränar sin travare på ett bra sätt. Han är en härlig kille på 9 år som gått som ridhäst i ca 2 år. Han är...
Svar
9
· Visningar
2 269
Senast: Hekla2001
·
Hoppning Har tagit över (köpt) en häst som tidigare var tänkt att bli en hopphäst. Men den var väldigt het så tjejen som hade honom gav till slut...
Svar
7
· Visningar
1 476
Senast: Totola
·
Islandshäst Hej! Har ett islandssto med rätt ok gångarter (mer än ok när hon är tränad) Men jag älskar hennes trav och tror väldigt mycket på...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka