Influsensa vaccinerad krav i hyresavtal?

Humelibumlan

Trådstartare
Vet inte riktigt under vilket forum detta passar?

Fick idag nya kontraktet på mina stallplatser av gårdens nya ägare, en karl som inte kan något alls om hästar..

Och då står det fritt citerat: Om hästen reser mycket på träning och tävling skall den vara influsensa vaccinerad.

Varför det? :confused: Det är väl upp till mig som hästägare att bestämma om mina hästar ska vaccineras mot influensa eller inte? Om jag reser och träffar andra hästar som bär på viruset, så tar jag väl med det tillbaka till stallet oavsett vaccin eller inte på hästen?
Att hästen är vaccinerad gör den ju inte imun mot viruset, även om den inte blir "lika sjuk", så kan den ju vara både smittad och bärare? :confused:
Eller har jag blivit helt snurrig?? :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Influsensa vaccinerad krav i hyresavtal?

Har haft samma krav i ett stall jag stod innan

Jag tror att det är ganska vanligt med sådana bestämmelser i hyresstall. Där min dotter hade sina tävlingshästar när hon pluggade så hade de bestämda vaccinationsdagar,avmaskningsdagar mm...

ancan skrev:
Jag tror att det är ganska vanligt med sådana bestämmelser i hyresstall. Där min dotter hade sina tävlingshästar när hon pluggade så hade de bestämda vaccinationsdagar,avmaskningsdagar mm...
Men varför? :confused:

Nej det är inte så att du tar tillbaka viruset oberoende om du vaccinerat eller ej. En vaccinerad häst har avsevärt mindre risk att utsöndra virus.
PL

peter_lundin skrev:
Nej det är inte så att du tar tillbaka viruset oberoende om du vaccinerat eller ej. En vaccinerad häst har avsevärt mindre risk att utsöndra virus.
PL
Åh fasen.. :eek: Det visste jag inte??
Men de är alltså "bärare" trots vaccin, men utsödrar inte lika mycket som en icke vaccinerad? *frågvis* ;)

peter_lundin skrev:
PL

Ja, snälla. Utveckla detta.

Vad är problemet? Du har väl dina hästar vaccinerade i vilket fall som helst?
/Lejonelle

Lejonelle skrev:
/Lejonelle
Hurså? :confused: Vad har det med saken att göra??
Jag frågade VARFÖR det skulle vara ett krav från en stallvärd...

Precis som PL skrev, en vaccinerad häst är mindre smittbärare än den som är ovaccinerad. Det är ofta därför man ställer dessa krav för vaccination på många inackorderingsstall, för att minska risken till inkommande smitta. Vi har det kravet att hästen är minst influensavaccinerad i vårat stall, jag tror att det kravet inte är så ovalingt.

För de allra flesta i sverige som är aktiva utanför den egna gården så tror jag ändå att det är ganska så självklart att hästarna ska vaccineras...
Sedan är det ju så, att det i sista änden alltid är hyresvärden som har rätt att sätta upp sina egna krav till hyresgästerna, när de skriver avtal... om det inte passar dig och din hästhållning/filosofi så är det ju fritt att söka sig till ett annat stall...

En vaccinerad häst är i varierande grad motståndskraftig mot viruset. I bäst fall är motståndskraften så bra att ingen infektion sker o hästen inte alls utsöndrar virus.
Annars kan hästen drabbas av en lättare infektion o utsöndra virus i varierande grad.
PL

Jag tyckte det var ett rimligt krav som dessutom var lätt att leva upp till eftersom man självklart har sina hästar vaccinerade, alltså förstod jag inte vad det var du reagerade på i kontraktet. Stallägare kan naturligtvis sätta upp vilka krav som han eller hon vill utifrån tycke och smak och vad som passar den egna verksamheten. Det som är benhård si på ena stället är lika benhårt så på andra stället. Det är inget att hänga upp sig på och marknaden sanerar det värsta eftersom folk då inte vill stalla upp sina hästar där.
Lejonelle

Lejonelle skrev:
/Lejonelle

Alla har inte sina hästar vaccinerade mot influensa och jag ser INGET konstigt i det alls. Tex innom travet finns det inget krav på vaccination vad jag vet. OCH så har humelibumlan inte sagt att hon inte har en vaccinerad häst.

Kan tillägga att min häst hemma inte är influensavaccinerad.

Där min häst står inackorderad är det också krav på att de ska vara vaccinerade, däremot har vi aldrig haft det som krav på våra inackorderingar hemma. Jag kan tycka att det är ett bra krav på hyresgästerna eftersom jag är en sån som tycker att alla ska vaccinera sina hästar :devil:

Visst, det är upp till varje enskild hästägare, men gillar man inte kravet så kan man ju välja ett annat stall :angel:

Ullis

peter_lundin skrev:
En vaccinerad häst är i varierande grad motståndskraftig mot viruset. I bäst fall är motståndskraften så bra att ingen infektion sker o hästen inte alls utsöndrar virus.
Annars kan hästen drabbas av en lättare infektion o utsöndra virus i varierande grad.
PL
Ok, tack för förklaringen :D

Lejonelle skrev:
Jag tyckte det var ett rimligt krav som dessutom var lätt att leva upp till eftersom man självklart har sina hästar vaccinerade, alltså förstod jag inte vad det var du reagerade på i kontraktet. Stallägare kan naturligtvis sätta upp vilka krav som han eller hon vill utifrån tycke och smak och vad som passar den egna verksamheten. Det som är benhård si på ena stället är lika benhårt så på andra stället. Det är inget att hänga upp sig på och marknaden sanerar det värsta eftersom folk då inte vill stalla upp sina hästar där.
Lejonelle
För det första så är det inte alls självklart att man har sina hästar vaccinerade :smirk:

Men vart läser du att jag ens ser det som ett problem eller hänger upp mig? :confused:
Jag frågade för att jag inte visste, men fick bra svar av både Peter o Boy och vilket gör att nu vet jag att en vaccinerad häst inte på samma sätt bär med sig smitta, vilket jag trodde den gjorde... Vilket du säkert sett i mitt ursprungsinlägg :smirk: :idea:

Senast ändrad:

..hmmm, fast varför är det så viktigt att vi människor skall byta kläder mm om vi vistats i ett stall där nån häst har influensa?? innan vi byter stall...då borde ju det vara DU som är smittbärare istället.....

martha skrev:
..hmmm, fast varför är det så viktigt att vi människor skall byta kläder mm om vi vistats i ett stall där nån häst har influensa?? innan vi byter stall...då borde ju det vara DU som är smittbärare istället.....
Betyder det att jag oxå måste vaccieras? :eek: ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka