Influensa vaccination??

fettso

Trådstartare
Oskar hade aldrig varit vaccinerad när vi köpte honom,nu har han fått först 1 spruta kombinerad stelkramp/influensa vaccin och sedan en likadan omgång till efter 4-6veckor efter den min fråga är då när han ska ha nästa spruta??
Stelkrampen är väl inom ett år efter dessa två??

Han har också blivit vaccinerad mot Boutolism,han har fått 3st sprutor under 3mån.

Sv: Influensa vaccination??

Efter avslutad grundvaccination ska influensavaccinet fyllas på en gång per år - det får alltså gå max ett år mellan vaccineringarna. De år det är dags så tar man en kombination med stelkramp.

Krav på vaccinationsintervaller har till exempel TR för både islandshästar (FIPO) och hopp/ dressyr. Internationellt är kraven på revaccinering högre, där är det max var 6:e månad innan påfyllning. Går att hitta texten på FEI:s hemsida.

Sv: Influensa vaccination??

Men var det inte annorlunda förr?
Först en sedan inom 4-6veckor,sen efter ca 3mån o sedan 6mån o efter det en gång per år??

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur