Influensa Sprutan?

A

Anja586

måste det vara precis exakt fem veckor mellan första och andra?
eller går det bra med en dags skillnad?

Jag hade tänkt anmäla mig till galopp den 24, och hon ska ha sprutan egentiligen den 23, så jag tänkte flytta sprut-dagen till den 22, tror ni det går bra då? eller måste det vara exakt?

jag vill bara ha svar från någon som VET att detär så, inte någon som gissar eller inte är säker, det förstår ni säkert.

Sv: Influensa Sprutan?

Nej det finns inget som säger att det skall vara exakt 5 v, enligt ridsportförbundets regler skall det vara 21-92 daga mellan de första sprutorna vad gäller galopp vet jag ej. Du hade väl inte tänkt tävla 2 dgr efter sprutan.
PL

Så kinkigt är det inte... Enigt min veterinär iallafall.

Men du ska inte tävla 2 dgr efter att han fått sprutan. Efter vacc ska hästen ta det lite lugnt i 3-4 dgr.
Spruta du ett par dar efter tävlingen, så blir det nog bra.

EmblaAsk skrev:
Så kinkigt är det inte... Enigt min veterinär iallafall.

Men du ska inte tävla 2 dgr efter att han fått sprutan. Efter vacc ska hästen ta det lite lugnt i 3-4 dgr.
Spruta du ett par dar efter tävlingen, så blir det nog bra.

Minst 4 dagars dopingkarens på injektioner, oavsett vad du gett, om det så är koksalt...
SGC har väl samma reglemente som ridsporten och STC???

Dessutom skall inte hästarna ansträngas så de går upp i puls de närmsta dagarna efter vaccinationen. De har ju kliniskt sett en infektion i kroppen.

Måste inte grundvaccinationen vara fördig innan man ska tävla? Och när det gäller ridtävlingar är det 7 dagars karens. Låter som att du får satsa på en annan tävling...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka