Influensa - har ni klarat er?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TJT
  • Startdatum Startdatum
T

TJT

Hur är det med era hästar, har ni klarat er? Brukar ni vaccinera era hästar regelbundet?

Saxat från Travsport

Enligt olika rapporter kan konstateras att influensan har spridning i stora delar av landet.
Vi återkommer nästa vecka med ytterligare information. Det är viktigt att alla utövare informerar sina banor vid misstanke om sjukdom och omedelbart isolerar sina stall.

Uppmaning
Vaccinera omedelbart alla friska hästar som är ofullständigt vaccinerade (=helt ovaccinerade eller har sin vaccination längre tillbaks i tiden än fem månader eller okänd vaccinationsstatus

Skulle egentligen in till Gävle på onsdag för att nån ska provköra min saluhäst men jag tror han får pallra sig hit istället... :crazy:

Sv: Influensa - har ni klarat er?

är det INFLUENSA PÅ GÄVLETRAVET ???? :eek:

Det finns väl ingen influensa inne på Gävletravet än vad jag läst, men så här stod det på travronden.se igår!

- Vi har flera rapporter om sjuka hästar från södra Sverige ända upp till Norrland, spritt över landet, säger STC:s djurskyddsansvarige veterinär Stig Hägglund.

Stig har själv under veckan legat däckad i influensa (!) och hemifrån sjuksängen inte kunnat skaffa sig en detaljerad bild av hur influensaläget egentligen är. Samtidigt har STC:s veterinäravdelning i veckan arbetsbelastats hårt med svallvågorna efter Kalla Fakta-reportaget i TV4 i söndags. Överveterinär Peter Forssberg ägnade till exempel fredagen åt att träffa representanter för Djurens Rätt istället för att ta över influensasjuke kollegan Hägglunds administrering av åtgärder mot den uppblossande hästinfluensan.

Till morgondagens V75-omgång strök tidigare idag Peter Untersteiner sina hästar på grund av misstänkt hästinfluensa i det "huvudstall" han har i anslutning till Halmstadtravet. Samtidigt isolerades Emil Wulcans stall inne på Åbytravet, medan det anmäldes för fullt till kommande torsdags V65-tävlingar, där Commander Crowe ska starta.

Dessutom finns nya rapporter om sjuka hästar i Rommes licensområde (kvällens V65-tävlingar körs på Romme...), i Bollnäs-räjongen och runt Umåker.
- I de här sistnämnda fallen har inga sjuka hästar noterats inne på banorna, och därmed påverkas inte tävlandet där. Vad gäller Halmstad och Åby har dessa två banor sådana gästboxmöjligheter, och i nuläget så begränsade sjukdomsutbrott i enskilda stall, att vi bedömer att vi kan köra tävlingarna som planerat utan risk för att sprida smittan ännu mer, säger Stig Hägglund.

Den som inte vill starta sin häst behöver heller inte göra det.
- Det går bra att stryka ur V75-loppen i morgon för smittorisk om man inte vill åka till Halmstadtravet av rädsla för att hästen ska bli sjuk. Vi sätter inget anmälningsförbud för sådana strykningar, som sker automatiskt när det är "veterinära" strykningsskäl, utan det går då alltså bra att på söndag anmäla till Färjestads V75-lopp nästa lördag och starta där istället, säger Stig Hägglund.

De hostande febriga hästarna i Peter Untersteiners och Emil Wulcans stall är isolerade för misstanke om A2-influensa.

- Det finns ett tiotal hästar i det stall som är isolerat och som är beläget i den "gamla" delen av vår stallbacke, på avstånd från gästboxdelen. Vi ser ingen risk för våra V65-tävlingar på torsdag. Det finns inte många permanentuppstallade hästar kvar på Åby nu, det handlar inte om mer än ett hundratal sammanlagt, säger Åbys sportchef Per Wetterholm.

Statens Veterinärmedicinska Anstalt är ännu inte klar med analysen av om det är en "gammal" typ av influensa som kommit tillbaka eller om A2-viruset muterat till en ny variant.

Stig Hägglund är förvånad över den fart med vilken den misstänkta influensan verkar sprida sig. Det var ju förra fredagen som de första rapporterna kom, gällande Halmstadtravet. Nu finns alltså misstankar över i stort sett hela landet.

- Det är bara ett drygt år sedan vi hade det förra stora utbrottet. Så tätt brukar inte influensan komma tillbaka efter att hästbeståndet varit drabbat. Men vi ser återigen en väldigt tydlig bild: det är de unga hästarna, utan naturligt immunförsvarsskydd mot influensan, som drabbas, och det handlar också om ovaccinerade hästar.

Stig Hägglund har en tydlig uppmaning till alla tränare och hästägare för att i mesta möjliga mån få stopp på influensaspridningen

- Vaccinera! Och det nu.

Vi har i alla fall lagt grunden på våra ungar.

Alla föl och fölmärrar vaccineras mot bl.a. influensa.
Sedan är det upp till tränarna att följa upp och fortsätta med vaccineringen.

AM

Jag har inte hört nåt om just Gävle men det är ju inte helt omöjligt att det finns hästar där som bär på smittan så jag vågar inte chansa att åka in...det finns ju smitta på Romme/Rättvik och det är säkert nån Gävlehäst som varit där.

Jag har ju ändå föl hemma, som iofs fått första vaccineringen, men ändå!
3 av mina är på gång och ska börja göra ordentliga banjobb men det är bara att fortsätta träna hemma och avvakta tills det lugnat sig.

Okej, blev lite fundersam då vi nyss tagit hem våran 3åring från gävletravet till hemmaplan,men det var innan ifs.

Vi har inne på Halmstad.
Tur är väl att vårat skolstall inte har blivit drabbat än, men skolstallet ligger anslutet till Patrik Södervalls stall, som nu har fått feber på sin hästar. Vi delar på samma fläktsystem..
Nu har vi ju flyttat alla hästarna från travet för att undvika A2 på våra. Men dom ska tillbaka imorgon :crazy:
De jag mest funderar på är att vi håller på med licenskursen nu åxå. Har tre ggr kvar, men kan vi verkligen fortsätta om nu influensan tagit fart igen?
De stallen som är isolerade på Halmstad är Micke Fagerberg (har nu blivit feberfritt enl. Halmstadtravets hemsida), Peter Untersteiner och Marcus Lindgren har konstaterad A2, och då Patrik Södervalls stall inne på banan har feber, inget konstaterad A2.
Halva banområdet var avstängd igår... Såg lite ut som en krigszon...

KL
Jag kan inte begripa varför det inte är vaccinationstvång inom travet?
Jag blev helt paff när jag fick reda på det. Inte konstigt att influensan härjar vilt i travstallarna. Varför är det frivilligt att vaccinera? Det är ju så supernoga i ridsporten.

De finns anledningar till det. Det är tack vare oss som vaccinet har blivit så bra som de har blivit egentligen.
Vi har haft vaccinationstvång på travarna för länge sen. Men de förekom ofta att hästarna blev sjuka av bara vaccinet, eller så var det dom vaccinerade hästarna som blev sjukast när väl A2 bröt ut.
Det senaste som är nu är att STC kommer att besluta åt travbanorna. Minsta misstanke om A2 - banan stängs igen. Anläggningarna kommer att öppnas tidigast 10 dagar efter att den sista febriga hästen nådde sin febertopp. Om det nu finns tävlingar som ligger inom den tiden så kommer dom att flyttas, finns inget att diskutera om. Och tro mig, det kommer att införas tvång igen, för detta får bara inte hända...
Jag har blivit drabbad. Halmstadtravet är igenbommat, men tacka vettja att vi lyckades flytta skolans travare innan de värsta bröt ut. Nu står dom på ett ställe utanför området, och dom har precis blivit vaccinerade. Imorgon ska dom få flyttas tillbaka till skolan om dom fortfarande är feberfria. Jag blir drabbad då vi inte kan fortsätta att genomföra licenskursen, den blir uppskjuten på obestämd tid, och vi hade bara 3 ggr kvar :(

Det kommer vara vaccinationstvång 2010 i Sverige. I Norge har dom tvång.

Jag har mina hästar vaccinerade, fölet har fått sin 2:a spruta. Även om man vaccinerar så är dom inte 100% skyddade.

Senast ändrad:

De finns anledningar till det. Det är tack vare oss som vaccinet har blivit så bra som de har blivit egentligen.
Hur menar du "tack vare oss?"
Vi har haft vaccinationstvång på travarna för länge sen. Men de förekom ofta att hästarna blev sjuka av bara vaccinet, eller så var det dom vaccinerade hästarna som blev sjukast när väl A2 bröt ut.
Är det inte samma vaccin som ges nu? för nu blir ju inga hästar dåliga av vaccinet.
Och tro mig, det kommer att införas tvång igen, för detta får bara inte hända...
ja man tycker ju att det borde ju underlätta för alla stallar som måste stänga igen, men jag undrar vem eller vilka intressen är det som "styr" så att det inte råder vaccinationstvång? Jag är inte hemma i travsvängen precis.
Jag har blivit drabbad. Halmstadtravet är igenbommat, men tacka vettja att vi lyckades flytta skolans travare innan de värsta bröt ut. Nu står dom på ett ställe utanför området, och dom har precis blivit vaccinerade. Imorgon ska dom få flyttas tillbaka till skolan om dom fortfarande är feberfria. Jag blir drabbad då vi inte kan fortsätta att genomföra licenskursen, den blir uppskjuten på obestämd tid, och vi hade bara 3 ggr kvar :(
Det var ju himlans otur! Men då tycker du det skulle va bra med vaccinationstvång då?

Det kommer vara vaccinationstvång 2010 i Sverige. I Norge har dom tvång.

Jag har mina hästar vaccinerade, fölet har fått sin 2:a spruta. Även om man vaccinerar så är dom inte 100% skyddade.

jaha..ok..vad bra. Nej det ger ju inte 100% skydd men om dom får det så blir det ett lindrigare förlopp. Jag har haft hästar i snart 29 år och aldrig kommit i närheten av influensa. Jo jag läste nyss på ett ställe att man ansåg att vaccinerade hästar presterade sämre, men om alla vaccineras så blir det ju lika för alla.

Så sant så.

Det Enjoyabale menade var att det var så kassa vacciner förut så travförbundet tog bort vaccinationstvånget på grund av att de hästarna som var vaccinerade blev sämre. På grund av detta tvingades läkemedlsföretagen tillverka och forska om bättre vaccin och idag är det betydligt bättre vacciner som ges, det blev väääldigt mycket pengar bort för läkemedelsföretagen när de förlorade alla vacciner som travhästägarna betalade...

Då vi startar våra hästar i Danmark lite då och då håller vi våra vaccinerade. Jag har dock haft tur, enda gången jag har haft närkontakt med influensa var i ett ridstall. De två hästarna var vaccinerade, men blev väldigt dåliga ändå.

Så sant så.

Det Enjoyabale menade var att det var så kassa vacciner förut så travförbundet tog bort vaccinationstvånget på grund av att de hästarna som var vaccinerade blev sämre.
ok.. hur länge sen är det som man tog bort vacc-kravet på travet?
Var det så att de hästar som vaccinerats blev sjuka av själva vaccinationen eller presterade de sämre på banan än de ovaccinerade?
På grund av detta tvingades läkemedlsföretagen tillverka och forska om bättre vaccin och idag är det betydligt bättre vacciner som ges, det blev väääldigt mycket pengar bort för läkemedelsföretagen när de förlorade alla vacciner som travhästägarna betalade...
Men om det är bättre vaccin idag så borde väl travägarna och tränarna gärna vilja ha dagens vaccin? Eller fick dom nog pga det dåliga vaccinet?

En anledningen till att vissa inte vaccinerar, som jag har hört:

En del tycker det är bättre att dom blir sjuka så att man ser det. Istället för att ha mildare symtom som man kanske inte uppmärksammar och kör dom för hårt. Då kanske man står med en hjärtmuskelinflammation ist.

Vissa hästar får feber och blir nedsatta av vaccinet ett par dagar.

Eftersom att du redan fått svar på dina andra funderingar så citerar jag mig själv:

Och tro mig, det kommer att införas tvång igen, för detta får bara inte hända.

I och med det uttalandet så menar jag att jag tycker att de borde införas tvång på vaccination. Sen finns de fortfarande dom hästar som reagerar negativt på vaccinet, och dessa har rätt att få dispens...

Det går A2 här, (men än så länge är vi förskonade här på obygden)..den ena vaccinerad, och den andra ska vaccineras, tills dess håller vi oss hemma..

JAg kna tycka att man bör vaccinerna. Tränarna ska ju istället ställa den frågan till ägarna av hästarna. Även med milda symptom bör man få en viss temphöjning så tempar man regelbundet bör det inte vara ngt problem. Kostnaden för vaccinet är en struntsumma jämfört med de kostnader som blir med hästen stående för att den insjuknat i influensa. Därför bör hästägarna informeras om konsekvenserna av influensan och eventuella risker med vaccin.
MIna har alltid varit vaccinerade, men så jobbade jag åt en veterinär också..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 555
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar