Influensa - har ni klarat er?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TJT
  • Startdatum Startdatum
Sv: Influensa - har ni klarat er?

vi har haft lite småförkylda hästar, men ingen med feber. alla är vaccinerade.

Jag har inte vaccinerat en häst sedan obligatoriet togs bort för säkert mer än 15 år sedan. Tidigare blev hästarna mer eller mindre utan undantag krassliga när dom vaccinerades. Jag aldrig märkt av någon utbrott av A2 själv under de år som gått.

Ingen har blivit sjuk hos mig som jag märkt i alla fall.

Många är dock emot vaccinationerna, exempelvis "hästdoktorn" Sven Lindblom på Alyose.

Han menar (om jag uppfattade honom rätt) att själva viruset har hunnit mutera sig flera gånger om mellan utbrotten och att medicintillverkrna inte hinner med att anpassa vaccinet.

Om man vaccinerar sina hästar och de får en släng av A2 så är det en annan typ av "A2-virus" än den man är vaccinerad mot, och då kanske hästen inte blir riktigt sjuk, utan bara lite hängig och sedan inte heller riktigt frisk på en gång, utan det kan gå väldigt lång tid tills den återhämtat sig. Exempelvis aningen förhöjd temperatur och sånt och inte heller kan den prestera normalt utan att man egentligen förstår varför, eftersom hästen förefaller frisk.

Om man däremot får A2 på en ovaccinerad häst och den blir sjuk och sedan själv tillfrisknar har kroppens immunförsvar själv fixat ett bättre vaccin inför framtiden.

Lindblom menar att det egentligen är bättre att någon enstaka häst faktiskt dör än att vaccinera.

Jag vet inte riktigt var jag står i frågan, men själv brukar jag aldrig vaccinera mig heller mot influensa, fast det är gratis på jobbet varje år.

Jag blir heller aldrig sjuk (ta i trä :angel: ) det blir dock en del av dem som vaccineras.

Vad det gäller hästarna så har det i alla fall varit både mycket billigare och enklare att inte vacccinera dem mot A2.

Stelkramp däremot vaccinerar jag dem mot.

Senast ändrad av en moderator:

Samma "hästdoktor" som ska ha skickat hem min med en spruta i ett bakknä och "i övrigt i toppskick"... :angel:

jag har aldrig tagit i en så snedmusklad häst tidigare och då har jag hållit på ett par år...

När det gäller människor så är jag också en sådan som vägrar vaccinerar mig mot influensa. Jag vill att mitt immunförsvar ska bli starkt av sig självt. För att inte tala om alla antibiotikakurer som ges till höger o vänster vid minsta lilla... männsikor alltså.. förlåt OT...:angel:
Folk har helt enkelt varken tid eller råd att bli sjuka, gäller kanske hästar också?

Jag brukar tempa mina innan snabbjobb. Men det är kanske inte alla som gör det.

Lindblom menar att det egentligen är bättre att någon enstaka häst faktiskt dör än att vaccinera.

Så kan man ju också tycka så länge det inte är ens egen häst som stryker med.....

Det finns en del komplikationer med influensan och ingen av dom vill jag lära mig nåt mer om i våra stallar i alla fall..

AM

Det kommer vara vaccinationstvång 2010 i Sverige. I Norge har dom tvång.

Jag har mina hästar vaccinerade, fölet har fått sin 2:a spruta. Även om man vaccinerar så är dom inte 100% skyddade.

Inget vaccin ger 100% skydd!

Visst stämmer det att de ska ta det lugnt ett par dagar efter vaccination?

Man kan tempa hästen dagen efter morgon/kväll, ser det bra ut kan man motionera som vanligt. Enligt min vet. från MK.

Visst stämmer det att de ska ta det lugnt ett par dagar efter vaccination?

Vi vaccinerade i går,vet sa att vi skulle vänta 3/4 dagar med att köra snabbt.
Lugnt kan man köra om inte hästen får feber.
3till 4 dagar ska det naturligtvis vara inte 3/4 dag.

Senast ändrad av en moderator:

Men stelkramp och botulism gör ju det.
Om man har grundat rätt..

Eller?

AM

ja precis näst intill 100%, iallafall mkt mer effektivt än influensavaccin, om man grundat rätt och förnyar vaccinationerna regelbundet.
Vet ej vad det beror på men om det kan ha nåt med baktrerier kontra virus och icke smittsamma sjukdomar att göra möjligen. Botulism/stelkramp smittar ju ej.

Vet ej vad det beror på men om det kan ha nåt med baktrerier kontra virus och icke smittsamma sjukdomar att göra möjligen. Botulism/stelkramp smittar ju ej.

Ja just det!:idea:
Det är ju bakterier..

NAffa tänkte inte så långt faktist :D

Skulle själv behöva en A2vaccin tror jag
AM

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 555
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar