Inflammation i ryggen?

Pioner

Trådstartare
Vill gärna ha lite råd kring detta med hur man kan upptäcka om ens häst har en inflammation i ryggen? Kan man så att säga se det med blotta ögat?
Tack på förhand!

Vill gärna ha lite råd kring detta med hur man kan upptäcka om ens häst har en inflammation i ryggen? Kan man så att säga se det med blotta ögat?
Tack på förhand!
Nej, se det kan man inte men man känner ju om hästen reagerar när man känner igenom den.

Min häst blev öm i ryggen, seg och ovillig till arbete. Röntgade och ultraljudade och det visade sig vara inflammationer i ryggen på honom.

Han hade även inflammationer i bakknäna så det är svårt att säga vad som kom först så att säga :) Han blev sprutad 2 ggr och gick ett bra tag på metacam innan det "blev bra".

Nej det går inte att se en inflammation med blotta ögat. En inflammation i de ytliga ryggmusklerna kan ibland ge en svullnad men behöver inte göra det. En veterinär kan sätta diagnos och därmed hjälpa din häst med rätt behandling genom sin utbildning och erfarenhet och de diagnosverktyg hen har vilka kan vara olika beroende på vad veterinären misstänker att felet är.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka