Inflammation i ledkapsel?

ylvalill

Trådstartare
Min häst hältutreddes i veckan på klinik och vid bedövning av hasleden reagerade veterinären på att leden kändes konstig att sticka i. Ultraljud visade att ledkapseln var mer än dubbelt så tjock som den borde vara.

Pållen är nu sprutad med cortison och tuppkam och får dessutom allmänbehandling med finadyne i två veckor (eftersom han efter bedövning av hasen även visade hälta på flera ben), sen är det återbesök igen. Veterinären var måttligt optimistisk och var väl inne på att han trots allt är så gammal och knackig så att det inte är säkert att det går att få honom helt ok även om inflammationen i hasen ger med sig.

Frågorna som dyker upp är ju givetvis, hur i hela världen kunde han få en inflammation i just ledkapseln? Veterinären var inne på att hon inte sett något sådant här tidigare, i alla fall inget som inte hade sitt ursprung i en infektion (från sårskada eller liknande) och nåt sår har han inte haft i närheten av hasen så vitt jag vet.

Är det någon som har haft en häst med inflammerad ledkapsel? Hur har prognosen varit? Det är alltså inte en vanlig ledinflammation det handlar om utan problemet sitter just i ledkapseln.

Sv: Inflammation i ledkapsel?

Min häst står också med inflammerad ledkapsel, men i knät. Ingen aning om hur den uppkommit heller, men jag misstänker överansträngning, om det nu kan uppkomma av det. Inte för att han gått så hårt, men lite mer ansträngande blev det ju inför kvalitén...

Vet. trodde dock att det var meniskskada först, så vi blev remitterade till artroskopi och kom ut därifrån med en 'lindrig till måttlig akut inflammerad ledkapsel utan signifikanta skador på korsband, menisk och ledbrosk'. Känns ju bättre än en meniskskada, men hur prognosen och framtiden ser ut, ingen aning, då vet först trodde menisken. Vi får väl mera information när vi är på återbesök i november. Men jag ''ser fram'' emot rehab hela vintern. Men det är han värd, han är bara 4 år
Vi har boxvila 2v, sjukhage 4v. Dagliga lugna skrittpromenader vid hand ca 2x10 nu i början och så öka på det vecka för vecka. Enda medicin vi fick var metacam i 10 dgr.

Vi fick hem honom i tisdags och hitills har han varit mönsterpatient, förutom att hans bandage lossnar hela tiden:mad:

Sv: Inflammation i ledkapsel?

Tja, min pålles inflammation var nog tyvärr värre än lindrig till måttlig och i och med att han dessutom är så mycket äldre är väl utsikterna ganska annorlunda också... :-(

Håller tummarna för att din häst blir bra snabbt igen! Han har ju hela livet framför sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 443
Senast: mackan
·
Hästvård 18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 577
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka