Inflammation i läderhuden/sulan?

Iddefixen

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av denna diagnos/skada?

Är det vanligt att det är svårläkt och att det ex inte räcker med en kur Metacam (el dyl)?

Sv: Inflammation i läderhuden/sulan?

Halloj!

Inflammationen ar ofta inte svarlakt men man maste ta reda pa orsaken till inflammationen. Om man inte atgardar orsaken (ex sultryck fran hovbeslag) kommer infalmmationen aterkomma. Hur upptacktes inflammationen?

Mvh Lif

Hästen blev blockhalt efter skoning, sedan tog det en vecka innan man en vet. kunde avgöra vad som var fel.
Men både hovslagaren och veterinären är villrådiga när det gäller orsaken. Det enda som ändrades vid skoningen var att hästen fick snösulor. Kan det påverka?

Ja, det kan vara snösulorna.
Inte alla hästar kan gå med snösulor, en del får tryck av dem eller av att smuts kommer in under och inte kan kratsas bort.

Min förra häst fick det och om jag kommer ihåg rätt (det var några år sedan) fick han antiinflammatoriskt och hade sedan sulor ett par månader. Så länge kanske inte var nödvändigt men jag hade dem lite "för säkerhets skull".
Min hade väldigt tunna och mjuka sulor och det var efter en lång period med leriga hagar som han fick det. Det kom tillbaka förra vintern då det också var lerigt väldigt länge. Tror hans mjuka sulor blir ännu mjukare när de står i lera hela dagarna... :crazy:

Hur löser du det - men det leran och mjuka hovar? Får han vara inne mer?
Torra hagar är ju en utopi den här vintern :(

Läderhudsinflammation kan uppträda med eller utan varbildning. Vid varbildning kallas det hovböld. Inflammation utan varbildning beror oftast på tryck från felaktiga beslag bla. Hästar med tunna sulor är säkrillt utsatta. Behandlingen består av vila och att man åtgärdar den felaktiga belastningen. Lindra smärta kan man göra i vattenspilta så man mjukar upp hornet. Ev bör du ta dit veterinär eftersom det är ganska omöjligt att avgöra om en infektion ligger på lur i inflammationsskedet.

Den har varit hos veterinär och har gått på antiinflammatoriskt. Jag är bara rädd att det ska komma tillbaka.

Min häst drabbades av det för ca en månad sedan. Han är väldigt "plattfotad" och har ganska tunna sulor. Fick en tappsko fram och så frös det på i hagarna (knöggliga). Hovslagaren kunde inte komma direkt, det tog 5-6 dgr innan skon kom på igen.
Han var ömfotad innan skon kom på, men inte extremt.
Ett par dagar efter sko kom på blev han jättehalt. Trodde det var ett sömstick med hovböld. Åkte till Hbg där de var tveksamma och satte honom på våtvärmande över helgen (ville inte karva i en öm hov m tunna sulor :bow:).
Diagnosen blev inflammation i sulan i alla fall, ingen hovböld.

Hästen fick på sig en helsula och var efter ytterligare några dagar mindre känslig och gick att rida igen.

Kan säga att en av de första kommentarerna på Hbg var, "hade hästen snösulor?" från de som inte sett att han inte hade det. Tydligen är snösulor och icke vinterunderlag en väldigt dålig kombination.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
702
· Visningar
51 211
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka