Sv: Inflammation i hovleder och bakknän
Min unghäst hade (ju) inflammation bakknä och has trots att han var/är så ung och så lite riden.
I hans fall var det för lite muskler på "rätt ställen" vilket gav instabila leder som blev överbelastade bara av att gå, stå och leka i hagen typ. Om jag förstod det rätt så var det ganska troligt att han gått med någon grad av inflammation där ganska länge, han hade inte heller fått pålagringar/förändringar.
Med rätt träning så går det nu kalasbra, ska åka in och stämma av under våren då det gått ett år sedan problemen upptäcktes, men allt både känns fint och ser toppen ut.
Jag tänkte också mycket på det där med att han ju är så ung, hur ska han hålla om han går sönder redan innan han blivit inriden liksom? Pratade mycket med veterinären om det och de tyckte inte alls att det är så konstigt att man får en skada på en ung häst när den är instabil och växer, så de tyckte väl att jag inte ska förvänta mig att han i framtiden ska vara en problemhäst av något slag. Han är ju stor och med långa ben, så han får ju inte gå och tappa alla muskler men det händer ju inte på samma vis på en vuxen häst som rids.
Jag tänker att din lille faktiskt blivit tagen väldigt tidigt och det är ju lite oklart hur tufft, det kanske kan vara något som hängt kvar sen innan du fick honom? Han har ju varit lite spattig i omgångar hela tiden väl.
Jag tänker att du kanske ska lägga upp ett ordentligt träningsschema ihop med en duktig tränare, jag tror nog min tränare kan hjälpa er tex, hon har ju sett er en helg iaf
så kanske du får backa tillbaka lite och bygga upp och sätta igång honom "efter konstens alla regler"
Så har jag tänkt med vår busponny som visat sig vara halt på alla fyra sedan typ ett år, att vi backa nu, tränar upp igen när han är bevisat ohalt. Så får man köra lite kontroller då och då under tiden, så man inte missar om något kommer tillbaka.
Men det tror jag faktiskt inte är någon risk i ert fall