Inflammation i bakknä.

SnowY

Trådstartare
Hej,
I december 2011 fick min häst första gången inflammation i båda bakknä. Han var då två gånger behandlad med kortison nålar (i knä och "rumpan") och 2 veckor med Metacam. Efter flera veckor bara skrita varje dag fick vi skritta och gallopera och efter flera månad fick vi börja rida långsamt upp igen.

Det har gått jättebra med honom hela tiden, upp till förra veckan. Jag har fått barn i December och en annan tjej har ridit min häst (typp 4/5 gånger i veckan). Jag har börjat rida i februari igen och vi har börjat långsamt då jag måste återkomma själv fortfarande från förlossningen. Jag rider varje veckan ute (skritta), rider lite dressyr typp 2/3 gånger i veckan (30/40 min, mycket skritt) och longering varje veckan, så jobba hårt är inte orsaken.

Vi skulle har gått till veterinären idag, men efter 3,5 timmar försöka att få honom på transporten, även med lätt bedövning av en veterinär fick vi inte honom på transporten. Vi ska träna lite mer med transporten och hoppas att vi får honom på den på onsdag då vi har en ny tid bokat. För nu har vi fått Metacam igen, då han har riktig ont på knät och det är just nu en stor galla på en sidan av knät.

Nån som har erfarenhet av en häst med inflammation på bakknä som återkommer? Och vad är prognosen av hästen? Kan han bli ridbart igen?

Tack så jättemycket!

Sv: Inflammation i bakknä.

Det är jobbigt med bakknähältor. Mina erfarenheter är tyvärr inte så positiva då jag har tagit bort två hästar i unga år ( 6 och 8) oga pålagringar i bakknäna.

För det första skulle jag rekommendera att ni gör en grundlig undersökning av knäet och då menar jag både röntgenplåtar och ultraljud (kanske även så långt som artroskopi) för att ta reda på VAD i knäet det är som det är fel på. Det kan vara pålagringar, meniskskador, korsbandsskador etc etc. Har hästen återkommande problem och dessutom galla så tror jag rätt säkert att ni kommer hitta någon om ni röntgar eller gör ultraljud. Tyvärr. Men det är alltid skönt att veta för att ha någont att utgå från. Det behöver inte nödvändigtvis vetyda att det är kört.

Vet man sedan att hästen har en defekt i bakknäet kan man utgå från det. Återkommande inflammationer, hältor och gallor är förstås inte bra, men det finns ju sätt att testa sig fram om det fungerar.
Det finns olika kosttillskott som fungerar inflammationshämmande som tex nypon eller glukosamin.
Man kan testa med olika former av skoning att skona leden (korta tår, högre trakter, sula etc).

Undvik longering på volter om du har en häst med bakknäproblematik, det sliter tyvärr mer än det gör nytta. :(
Kan du ha honom ute mkt är det bra, det är sämre att stå inne mkt och stelna till i knäna.

Berätta gärna hur det går. Vet verkligen hur hemskt jobbigt det är med bakknähältor.
Hur gammal är hästen? Vad är det för häst?

Just det... en sak till.
Det är också viktigt att på ett skonsamt sätt träna och bygga muskler runt knäet.
Men, som sagt, ta reda på först exakt vad det är som är fel med knäet, för med tanke på hur det verkar se ut så är nåt galet. Ofta kan bakknähältor vara diffusa. Man vet att nåt är fel men det visar sig inte så mkt på böjprov och hästen är inte gallig. Men är den gallig och hälta tydligt framträder på böjprov så skulle jag vara orolig.

Lycka till, än en gång. <3

Vi har tränat mycket med att få mer muskler på bakbenar, han har fått också lite mer.
Jag vet att jag måste beredda mig på det värsta tyvärr, men jag hoppas att vi kan få honom på transporten nästa veckan. Han är så dominant och jag vet inte vad jag ska göra om jag kan inte få honom på den. Den veterinären som gjorde sista gången behandlingen kom till oss, men hon jobbar inte längre och ingen annan kan det. Och sen precis som du säger, behöver han att blir röntgen.

Det finns ju också mobila röntgenapparater, som veterinären har med sig, om det inte skulle lösa sig. Jag vet inte hur det fungerar med ultraljud, men de är väl också mobila? Men en fullgod undersökning görs nog på klinik.

Berätta gärna hur det går. Det behöver ju inte vara så illa.

Jag håller med föregående talare. Det är jätte svårt med bakknä skador på hästar. Jag har själv en häst med bakknä skada, har haft upprepade inflammationer i ett bakknä och som sedan gjordes en artoskopi (titthållskigurgi) som visade på lindrig menisk/ligamentskada. Hon har nu vilat 7 månader och idag var jag hon vet på återbesök och ingen förbättring har skett denna gång med massor av behandlingar. Så tyvärr så kommer hon snart att få vandra vidare :( jag har gjort allt jag kunnat för henne.

Det som är så svårt och tråkigt med bakknäskador är också att när de väl drabbats så blir det lite av ett moment 22. Hästen är dålig så den måste behandlas, och måste den behandlas så måste den vila och ibland också stå på box. Allt detta gör att hästen oftast trots behandling blir ÄNNU sämre eftersom den under tiden tappar muskler och snabbt blir svagare i knäet. Då blir det ännu svårare att få tillbaka hästen till samma muskelkondition.
Samtidigt måste hästen vila för att bli frisk men blir också samtidigt ofta också värre av vila... så...ja...det är verkligen svårt med bakknähästar.

Den 8-åring som vi tog bort tvingades till nästan 3 månaders boxvila pga en spark som gjorde att han fick en spricka i underarmsbenet. Efter den tiden blev hans bakknä tyvärr bara sämre och sämre... :(

kl
Här kommer en låång historia...
Jag har en häst som hade en långvarig inflammation i bägge bakknäna.
Jag tävlade mycket med framgångar i de sista La klasserna men kände att det var något....han fick en del spänningar i bla ryggen som jag fick åtgärda med massage och kiro och var hos flera vetar som inte ansåg att det var något fel på min häst.
Tyvär var min vanliga vet inte tillgänglig först, men i senare skede.

Till slut läste jag själv om bakknäs inflammationer och tvingade vet att bedöva och sen behandlades han med kortison. Hans ledvätska var då mycket vattnig, inte alls bra kvalite.

Liten hage och skrittmotion men jag var inte nöjd, märkte att pålle var stressad.
Min ordinarie vet tog över och vi sprutade om honom, nu med tuppkam också.
Vart bättre men röntgen visade en skugga i vä bakknä.
Artoskopi gjordes och vi fann en led som var full av inflammation och ca 30% av brosket var uppätet av inflammationen, prognos mycket oklar dvs väldigt dålig.
Boxvila och sen sjukhage med promenader.

Jag märkte att pålle tog mycket stryk psykiskt av rehabliteringen så jag tänkte om.
Jag släppte honom på lösdrift, sista månaderna med dräktiga ston så han fick vara häst, dvs hingst som fick vakta sina ston och han stormtrivdes.

Ca 9 månader senare hämtades han med en rejäl hingstnacke :)
Togs till nästa lösdrift med unghingstar som han fostrade och jag började skritt träna med chambone i skogen blandat med tömkörning.

Sakta sattes han igång och ca 6 månader senare vann vi metingpris, 3 dagars (La5+La6 regionalt) i lilla rundan och vid vetbesök nu syns bara en mycket liten fördröjning i böjprov högt vä bak.
Jag har naturligvis tränat honom annorlunda, mycket skogsridning och alltid i djup rund form.
När jag ska träna på bana, rids han alltid ut en sväng först.
Tränar mycket dressyr ute på grusvägar, alltid noga med att han alltid arbetar i en bra djup form med framåttänk.
Har varit extrem noga med lösgjordheten och att han hela tiden måste arbeta igenom sin kropp så att inte bakknäna får arbeta ensamma.
Tänka utbildningsskalan heeela tiden!!!

Idag går han både i piff och puff och tävlas sparsamt i Msv klasser som 18-åring.
Skoningen är mycket viktig, måste skos med korta tår både fram och bak och under rehab gärna med ringskor bak.

Att bara spruta kortison i en led är inte bra då kortisonet dödar all ledvätska, man ska alltid blanda med tuppkam.
Övrig hjälp var ett svindyrt pulver (glömt vad det hette) för hjälp till brosk/led som jag köpte hos vet på MK och under igångsättning LitoVet nyponpulver.

Senast ändrad:

Att bara spruta kortison i en led är inte bra då kortisonet dödar all ledvätska, man ska alltid blanda med tuppkam.
Övrig hjälp var ett svindyrt pulver (glömt vad det hette) för hjälp till brosk/led som jag köpte hos vet på MK och under igångsättning LitoVet nyponpulver.

Fast riktigt så är det inte längre. I dag finns det många olika typer av kortison och de flesta är skonsamma mot leden. Det var ett av kortsionpreparaten som avnvändes tidigare som inte var så bra för leden, men numer använder de flesta vet andra kortisonpreparat.
Hade den där diskussionen med min vet för ett par veckor sedan, på förekommen anledning.
Dock "tar" det oftast lite mer om man även sprutar tuppkam samtidigt. Speciellt i en så stor led som bakknäet.

Jag har också positiva erfarenheter av LitoVet och kör det faktiskt nu med på min pålle som är allmänt muskelöm. Det andra preparatet är förrmodligen Glokosamin eller Chondroitin som också ska hjälpa till att smörja leden.

Det är dyra grejor men vad gör man inte :)

Så underbart att din häst kom tillbaka i sånt fint skick! :)

Min är begravd sedan flera år tillbaka. Men hon hade multipla problem, fick erlichios i samma veva som hon skadade knäet och det störde troligen läkningen. Hon höll fram tills dess att hon blev sjuk och var tvungen att vila = tappade muskler = knäet började krångla igen.

Fast riktigt så är det inte längre. I dag finns det många olika typer av kortison och de flesta är skonsamma mot leden. Det var ett av kortsionpreparaten som avnvändes tidigare som inte var så bra för leden, men numer använder de flesta vet andra kortisonpreparat.
Hade den där diskussionen med min vet för ett par veckor sedan, på förekommen anledning.

Fast åsikterna om dagens kortison och dess skadeverkningar är väldigt skilda. Min pappa har fått åtskilliga sprutor i ena axeln som är helt slut efter många år som bilmekaniker. Det finns något standardantal som man ger som max. Tre eller fyra om jag minns rätt pappa har tjatat till sig ytterligare några. De flesta läkare som han träffat har påpekat att kortisonet förstör leden ännu mer, ett par har lovordat dagens kortison som en undermedicin.

Idag ger inte heller kortison till allergiker ens vid enstaka pollensäsonger vilket gjordes förr. Numera får man leta upp nån gammal privatpraktiserande stofil som möjligtvis kan tänkas ge en spruta. Anledningen skall vara dess skadeverkningar.

Sen vet jag ju inget själv. Är journalist och har inga sådana här kunskaper mer än det som man ser och läser omkring sig :)

Vad tråkigt!
Du nämner erlichios, min hade det i samband med rehaben.
Han behandlades med tetracyklin på klinik i 7 dagar.

En del säger att tetracyklinet hjälper till med återbildning av brosk.
Inte vet jag men tror att det hjälpte i detta fall.

Angående kortisonet, jag märkte skillnad på min när de sprutade bara kortison och med tuppkam.
Pålle var mer villig till rörelse, mindre stressad efter att ha sprutat bägge.
Egentligen säger det sig själv, en häst med inflammation, har dålig ledvätska.
Att då släcka leden, ledvätskan med kortison utan att bygga upp leden med frisk ledvätska borde vara negativt.

Att man kanske inte ser till att inflammationen inte lägger sig bums, det får man nog ta.
Hellre att spruta flera gånger med mycket rörelse mellan tillfällena.

Det är tid och kvalitativ rehab man måste satsa för att få dom friska.

Min unghäst lyckades med att dra på sig en jättegalla på ena bakknät, vad som egentligen orsakade gallan vet de inte riktigt, för när vet tittade på det så trodde de först att det var en meniskskada, så vi blev skickade på artroskopi, där endast en mkt lindrig knäledsinflammation hittades, inga skador på ligament eller liknande... Och ingen kunde riktigt komma fram till varför denna jättegalla, utan trodde han fått någon form av yttre påverkan. Hursom så försvann inte gallan förrän en equiterapeut behandlat med ultraljud, efter första behandlingen så försvann liksom gallan framför våra ögon och hältan minskade kraftigt (rätt logiskt egentligen då det absolut borde bli lättare att röra sig utan den ansamlingen vid leden).

Vattenträning blev jag rekommenderad för knäleden, för att hålla musklerna i skick.
Vi kör ultraslow rehab, är friskförklarade sedan länge, men vi tar det lugnt, ligger långt efter utbildningsmässigt sätt, men nu rider vi på, han blir 6 år i år, men utbildningsmässigt typ 4 år... Undviker för mycket jobb i ridhuset, försöker vara ute i naturen så mycket som möjligt. Hoppas på att ta oss ut på lättare tävling i år, han har talangen iallafall, så nu hänger det på ryttaren:crazy:

Equiterapeuten kommer ca en gång i kvartalet och känner igenom honom, känns tryggt att någon utomstående tittar till honom.

Hoppas det går bra med din häst

Fast åsikterna om dagens kortison och dess skadeverkningar är väldigt skilda. Min pappa har fått åtskilliga sprutor i ena axeln som är helt slut efter många år som bilmekaniker. Det finns något standardantal som man ger som max. Tre eller fyra om jag minns rätt pappa har tjatat till sig ytterligare några. De flesta läkare som han träffat har påpekat att kortisonet förstör leden ännu mer, ett par har lovordat dagens kortison som en undermedicin.

Idag ger inte heller kortison till allergiker ens vid enstaka pollensäsonger vilket gjordes förr. Numera får man leta upp nån gammal privatpraktiserande stofil som möjligtvis kan tänkas ge en spruta. Anledningen skall vara dess skadeverkningar.

Sen vet jag ju inget själv. Är journalist och har inga sådana här kunskaper mer än det som man ser och läser omkring sig :)

Ja så är det säkert. Rent allmänt är väl kortison nedbrytande för immunförsvaret och magen och vad man än sprutar in för preparat i kroppen är det nog aldrig bra i större mängd. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 184
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil