infektion?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare japp1
  • Startdatum Startdatum
J

japp1

Jag har ett sto som fick en infektion förra sommaren när hon hade blivit betäckt. Denna kom dock ganska sent. På dag 14 efter betäckningen ungefär. Det togs baktprov och hon medicinerades och det togs baktprov igen och hon var frisk. Nu i år är hon betäckt och peppar peppar så ser det än så länge bra ut. Men jag funderar på hur sent kan en infektion visa sig efter betäckningen?

Om mitt sto nu skulle bli dräktigt, kan de även få infektioner senare i dräktigheten? Att det liksom ligger och "pyr" innan det blommar ut?

Förra sommaren gick hon på fribetäckning och i år så handbetäcks hon, så man har lite mer koll på vad som händer. Jag litar fullt på hingsthållarna och vet att de är noggranna och kollar henne varje dag.

Någon med erfarenhet?

Japp1 :confused:

Sv: infektion?

Infektioner vet man aldrig vad man har är mina erfarenheter...
dom kan dyka upp helt plötsligt trots att man har gjort "allt rätt". vissa är även svåra att bli av med. Ett sto hos mig krävde fyra brunster innan vi fått henne helt ren. Inte helt billigt :crazy:

ett annat sto var ren vid betäckning, blev infekterad därefter och resorberade vid 70 dygn. blev behandlad, sprutad ur brunst och sprutad i brunst igen. Nu när våren kom och vi kollade upp henne på första brunsten var hon fortfarande (eller på nytt) infekterad. Men vi fick rådet att betäcka iallafall för att hon i övrigt kändes fräsh i livmodern. Vi ville helst bara ha ett språng på henne, men det blev 3 för hon ville aldrig gå ur. Vi trodde aldrig att det skulle ta sig, men hon blev ul:ad förra veckan och konstaterades dräktig :banana:
Därtemot föreligger risken för tidig resorbtion större än vid en oinfekterade livmoder, så hon kommer att kollas igen på dag 40 till att börja med. med tanke på att livmodern är stängd nu går det ju ändå inte att behandla henne. Hon får gå med hingst på bete så att vi ser ev ny brunst tidigt på henne, då tar vi henne bort från hagen, ner till vet och behandlar, och börjar om från början igen...

infektioner kan inte nödvändigtvis betyda att stoet inte kan bli dräktigt, det försämrar dock chansen för fullgången dräktighet och därför rekomenderas det å det allra starkaste att man undersöker sina ston så fort dom inte tar sig på brunst efter brunst...kostnaden på en undersökning, baktprov och sköjning får man ta om man vill ha ett friskt föl året därpå. ;)

Sv: infektion?

Jag har förstått att det är lurigt med dessa infektioner. Man får helt enkelt hoppas att det går vägen. Först och främst nu ska vi hoppas på att hon är dräktig vid första ultraljudet. OM hon är dräktig så ska jag ultraljuda henne på 40 dagar. Är det på 40 dagar man gör det om man vill kolla innan 90 dagar?

I bland undrar man varför man utsätter sig själv för detta. Och plånboken... Det är ju inte gratis men det är värt ALLA pengar om man kan få ett friskt föl!

Japp1

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Jag har ett russto som jag har ägt i ca 1,5 år. Hon kom på vintern och brunstade från dag 1. Tänkte då att det berodde på flytt och att...
Svar
8
· Visningar
1 455
Senast: Lingon
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat