Infasning av nytt krafftfoder?

Bufera

Trådstartare
Börjat ge hästen ett nytt krafftfoder, har lite frågor om hur just ni fasar in ett nytt foder. :confused:

*Under hur lång tid fasar ni in ett nytt krafftfoder?
*Gör ni skillnad på vilken sorts krafftfoder det?
*Är ni försiktigare med rent krafftfoder jämfört med lucern?
*Om hästen har ätit den sorten förut, fasar ni in det snabbare eller lika försiktigt?
*Samma märke men en annan "modell", tex St hippolyt natur müsli och st hippolyt nutri star

Började för en vecka sedan ge hästen ett nytt krafftfoder tillsammans med den gamla sorten.
Är uppe i 3.75dl, är det för fort fram? 7.5-8 dl är planen att han ska få i slutändan. Jag räknar med att det tar minst en vecka till innan jag är uppe i rätt mängd. :)
Alltid lika spännande att höra hur andra gör, man kan alltid lära sig något nytt! :D
 
Jag tycker det låter okej. Kanske aningens väl försiktigt men å andra sidan bättre det än åt andra hållet. Lusern tror jag inte man behöver vara såå försiktig med. Det är ju ändå bara pelleterat gräs. Men ju känsligare häst ju mer försiktig måsta man vara.
 
Börjat ge hästen ett nytt krafftfoder, har lite frågor om hur just ni fasar in ett nytt foder. :confused:

*Under hur lång tid fasar ni in ett nytt krafftfoder?
*Gör ni skillnad på vilken sorts krafftfoder det?
*Är ni försiktigare med rent krafftfoder jämfört med lucern?
*Om hästen har ätit den sorten förut, fasar ni in det snabbare eller lika försiktigt?
*Samma märke men en annan "modell", tex St hippolyt natur müsli och st hippolyt nutri star

Började för en vecka sedan ge hästen ett nytt krafftfoder tillsammans med den gamla sorten.
Är uppe i 3.75dl, är det för fort fram? 7.5-8 dl är planen att han ska få i slutändan. Jag räknar med att det tar minst en vecka till innan jag är uppe i rätt mängd. :)
Alltid lika spännande att höra hur andra gör, man kan alltid lära sig något nytt! :D

Jag är inte alls så försiktig. Ger några dl första dagen när de ätit lite hö först. Blir ju jätteliten andel kraftfoder i magen jämfört med ett par kilo hö. Brukar inte ge mer än 1/2kg kraftfoder och det är jag uppe i efter ett par dagar. Lucern tar jag också nåt hekto först och kommer upp i 1/2-1 kg efter tex en vecka. Hö brukar jag ett par kilo första dagen av ny sort, sen hälften hälften några dagar och sen bara nytt.

Men det är ju inget fel med att vara extra försiktig förstås. Vet man att man har en känslig häst får man ju anpassa sig men vi har inte haft några reaktioner.
 
Jag är försiktig i början. Ger kanske 1 eller 2 dl om dagen i minst två veckor. Men därefter ökar jag på till den mängd jag vill ha snabbare. Jag upplever att det är just när fodret är helt nytt som min häst reagerar, sedan kan man öka på utan oro.

Jag tänker likadant med lucern, eller ett nytt hö för den delen, det är ändå ett nytt fodermedel även om det är grovfoder.

Ny sort från samma leverantör är = helt nytt foder eftersom det består av olika råvaror. Samma om hästen ätit det förut men haft ett uppehåll. Jag försöker dock att aldrig ta bort ett foder helt om jag vet att jag kommer ge det igen senare, då får hästen fortsätta äta en liten mängd istället för uppehåll.

Det är teorin i alla fall, men hästen äter inte särskilt mycket kraftfoder alls.
 
Senast ändrad:
Till en genomsnittlig häst utan foderkänslighet är jag inte jätteförsiktig. Jag är ö h t inte särskilt förtjust i kraftfoder, så det brukar inte bli några stora givor. Börjar ett par dagar med halv giva, håller magen ihop (jag ger gärna magbalans samtidigt som foderbyte) hade jag nog efter tre dagar gått upp på tänkt giva.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 013
Senast: Icfafn
·
Foder & Strö Har under sista året gett min häst Kraffts Gastro Support då hon lätt blir lös i magen vid minsta foderförändring. Burken tog slut för...
Svar
3
· Visningar
993
Senast: Linda_A
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 582
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp