indirekt djurplågeri?

H

horsemaniac

i mitt stall står två kusar som inte tillhör min egna lilla skara (en shettis + större blandras). de får litervis med mat, kilovis med hö, ALDRIG nån motion. de är överladdade, alldeles nyss försökte den större av dem springa över mej och hunden när jag tog ut dem. jag har sagt åt de i stallet (mamma, syrran) att minska ner på maten + höet pga att de bara står, även de som har dessa kusar i stallet, har även skrivit lappar ang detta. ingen förändring. är detta en sorts djurplågeri?

jag anser djurplågeri när inte hästen får mat, men när den får mat, alltså VÄLDIGT mkt mat, borde de vara likasinnat.

jag blir så jävla arg när jag ser situationen. trodde du inte att de kunde bli jävligare...? de äger inte ens hästarna själva! man ska fan kunna ta ut en 20-åring häst på ett vettigt sätt, utan att riskera livet varje gång man gör det :mad: :mad: :mad:
 
djurplågeri är inte bara när man typ slår hästarna lr om man inte ger dom nån mat.
om hästarna behandlas fel och mår dåligt av det så är väl de också djurplågeri, enligt mig iaf.
 
Håller med dig. Är de inte rädda för t.ex korsförlamning? Jag skulle kontakta ägaren och fråga om hon/han inte kan tala dem tillrätta om ni redan försökt själva utan att det händer något.Har dom problem själva också att ta ut hästarna? Jag skulle inte utsätta mig själv för andras "farliga" hästar.
 
jag vet inte ärligt om de vet vad korsförlamning är! de har de här hästarna som första foderhästar/"egna hästar". ägaren te den större hästen bryr sej inte, de vet jag, eftersom han e såpass gammal... vi ska prata om de här ikväll, men eftersom jag träffade på henne is tallet när jag mockade lät de på henne som om allt va MITT fel (att man inte kan ta ut hennes kuse på ett säkert sätt) att jag inte tagit den stora först istället för den lilla eftersom den stora inte kan stå själv. jag blir störd! vissa borde verkl inte få ha hästar, nu har jag ännu ett argument att inte lämna ut en häst på foder... fyfan :mad:
 
usch ja, man börjar verkligen fundera på hur mycke konstiga människor de finns egentligen. inte för att jag själv är nån expert och kan allt. men de finns ju vissa självklara saker men för vissa är dom inte lika självklara :crazy:
 
Låter mer som et fall av dålig hästhållning.

Kan man inte på ett fint sätt upplysa dessa människor om vad hästar bör äta och i vilka kvantiteter! :D
 
Ursäkta... Du säger att hästägarna har bett ER som alltså äger stallet att ge hästarna mindre med foder, eftersom hästarna inte jobbar mer. Då är det väl inte HÄSTÄGARNA du ska ge dig på? Du säger att du oxå har bett de som har ansvar i stallet, de som tydligen är din mamma och syster att de ska ge hästarna mindre foder. Efter vad jag kan förstå är det alltså inte HÄSTÄGARNA som missköter sina hästar... eller???

:confused: :confused: :confused:
 
ingela: dessa hästar står i vårat stall. vi tar ut dem på morgonen och in på kvällen. resten får de sköta själva. motion osv. dock får de väldigt mkt mat, som tyvärr ingår i hyran... men men...

de gör inte så mkt me hästarna just nu. förut red de kanske en gång i veckan på den lilla ponnyn. nu står de bara å äter hö. massor av hö :mad: vi får väl se om de blir nån förändring, man kan ju alltid hoppas...
 
ang hästägarna i detta fall så tror jag inte att de ens vet om vad som pågår, ska bli intressent i sommar när de förhoppningsvis kommer å hämtar de... vi får se som sagt
 
Vad du än tycker så är mycket hö ALDRIG farligt för en häst utan bara bra. Och om det är ni som ger dem kraftfoder så ser jag inget problem i detta eftersom då är det upp till er att minska på kraftfodret.
 
Hö kan man knappast ge för mycket, men det är klart..rider man inte så behöver dom ju inget kraftfoder... kan inte vara kul att ha dom ägarna i samma stall!
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 244
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 742
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag har en islandshäst som var överviktig redan när han kom till oss och som vi har försökt banta med mindre mat och mycket motion...
Svar
10
· Visningar
2 071
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp