Inavlad = Handikappad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
M

moontje

Hej,
Jag köpte en häst för 3 -4 månader sen, Sutina heter hon.
för cirka 1,5 år sen fick hon ett föl, en hingst som heter Anitus.
För några veckor sen märkte jag att hon blev lite sur när man rörde hennes mage och jag tänkte att hon kanske var dräktig, men eftersom det inte fanns nån hingst kunde det ju inte vara så, men igår läste jag att en fölhingst kan betäcka sin mamma redan vid 7 månader (kanske lite ovanligt men det händer) och då tänkte jag att hon kanske har blivit betäckt av hennes hingstföl :crazy: Hon har stått i samma hage i 13 månader med Anitus. Sen flyttade Sutina hit. Nu undrar jag hur man får reda på om sin häst är gravid UTAN veterinär eller grejer man kan beställa, alltså sånt man kan göra själv. Men framförallt så undrar jag om fölet isåfall kommer att vara handikappad eller något fel på fölet.... :crazy:
Snälla hjälp om ni vet nånting om detta!
/Moontje

Sv: Inavlad = Handikappad?

Det kanske inte rör ämnet men; varför vill du inte ta ut vetrinär? Det verkar ju vara det smartaste i detta fallet.

Jag vet inte riktigt om man kan kolla om hästen är dräktig utan vetrinär, men jag tror att det är väldigt svårt att veta säkert.
Kan du inte höra av dig till h*n som hade hästen innan och fråga om det kan vara så som du misstänker?

Lycka till och hoppas att det inte är något föl. :)

Varför "utan veterinärer"?

Smartast är väl ändå att ta ut veterinär och ultraljuda, då får du dessuotm reda på hur långt hon gått, om hon nu är dräktig.

Annars finns detta: http://www.avelssto.se/
Som jag hittade lätt med hjälp av google.

Sen är det ju MÅNGA ston (hästar öht) som är griniga när man tar dem på magen.....

Vad oansvarigt av förra ägaren att ha hingstfölet med stoet så länge!!:mad:

Hoppas det löser sig och att hon INTE är dräktig...

Sutina har troligen en skada i ryggen av fölningen, för 1,5 år sen. Vi kan inte ta reda på det och förra ägaren säger att hon itne visste nåt om det, hon är också halt på 2 ställen. Vi misstänker att förra ägaren visste om det och därför vill jag hellst inte ha nån kontakt med henne längre för hon har ljugit om MÅNGA saker. Vi har tagit hit en veterinär 2 gånger och det hade vi knappt råd med, pappa tycker att OM hon är gravid får vi ju reda på det förr eller senare, men jag oroar mig väldigt mycket och orkar inte vänta på ett svar i några månader, mamma tror inte alls att hon är dräktig, men varken pappa eller mamma vet mycket om hästar. (fråga inte varför vi skaffade häst när vi egentligen inte har råd med det.)
Tack för svaret iaff :laugh:

Skrev varför i förra inlägget, tack för länken :laugh:

Mm.. :( Sen sa hon att hon säljde henne pga av att hon håller på med avel :mad:

Men vännen, det låter inte som en bra häst det där. Förlåt, jag antar att du älskar din häst men var hon frisk vid veterinärbesiktningen?
För det låter ju som om det kan bli lite besvärligt att få henne i ridbart skick och om du vill ha en ridhäst låter det inte som rätt häst.

Men, du kan ju prova ett sånt där från avelssto.se, Pregna-Mare heter det. Tror det fungerar tom dag 140, men jag är inte säker.

Lycka till med allt!

Nej, jag vet :( men just nu oroar jag mig mest över att fölet kanske blir handikappad.. och jag vet itne om den blir det eller ej, hittar inget på internet heller.

Men vet du, oroa dig inte för det förrän du VET att det är ett föl på gång. Har hon en ryggskada och hältor kanske hon ömmar på andra delar av kroppen också och kanske därför hon var sur?

Och ibland är det ju så att naturen stöter bort det som inte är 'skapt för att leva' s.a.s. Det kan vara så att hon kastar fölet om det är för mycket missbildningar. Så försök att inte oroa dig för mycket utan ta hand om henne så bra du kan.

Har du ingen hästmänniska i närheten som kan hjälpa dig lite och titta på din häst? :)

Tack :)
men vad menas när en häst kastar sitt föl?
Och grannarna kanske jag kan fråga nån gång, fast de vet inte så mycket om det heller..
men i början då jag fick henne blev hon inte sur när jag rörde hennes mage.. :crazy:
Jag har mätt magen på henne så om en månad eller så kan jag kolla och se om hon har blivit tjockare, eller så aksnek det är för tidigt.. då får jag vänta lite längre. :d

Det är som att få missfall när en häst kastar sitt föl. Så det blir inget levande föl då.

Okej, men har du gått på nån ridskola innan eller så så kanske du kan höra med din ridlärare? Du har inga kompisar som håller på med hästar eller har hästvana föräldrar?

Okej :S Men kommer fölet ut direkt då eller kommer den inte ut förrän över 11 månader då?

eehm.. jo 1 hästkompis fast hon vet inte heller, min ridlärare har precis flyttat, och det är en ridskola här i närheten, men de känner jag inte..

Det var precis en tjej som sa att det är 99 % att fölet föds dött :cry: och annars kommer den få missbildningar :crazy:

Det var precis en tjej som sa att det är 99 % att fölet föds dött och annars kommer den få missbildningar

Det är inte sant.

Det finns uppfödare som gör planerade fölungar som t ex är mor och son.
Ratina Z fick en son Rex Z efter sin helbror för att ta ett exempel.

Men det är klart att det inte är bra om ditt sto är dräktig med sin son.:(

Okej :S Men kommer fölet ut direkt då eller kommer den inte ut förrän över 11 månader då?

Kastar stoet så kommer fölet ut när som helst, d v s hon går inte med den döda fölungen i 11 månader.

Men finns det risk att det blir så eller att fölet blir handikappad? (isåfall hur då?)
Eller kommer fölet vara normalt?
Kan det bli nånting fel psykiskt?

Är det inte bättre att ta reda på om hon är dräktig först?

Sen kan du diskutera huruvida det blir friskt eller inte.

Det bästa du kan göra för din häst är att låta någon kunnig
titta på henne.

Det kan bli minst lika mång fel på detta föl som vilket annat.
Det är troligt att den kan få någon defekt.
Anitus är han frisk? Annars finns det ju ärftliga grejer.

Det finns naturligtvis en ökad risk att det är något fel på en fölunge som har föräldrar som är så nära släkt.
Men det är inte troligt att det blir sådana fel på den så att man märker av det. Tror inte du behöver vara rädd för att den föds med tre ben eller så.

Har sett ett svenskfött sto som hade helsyskon till föräldrar. Jag tyckte hon hade "slö och seg" blick men hon var supersnäll och verkade ställa upp på det mesta - nästan avtrubbad. Hon har används i aveln också.
Men som sagt normal exteriör o s v.
Hon har dessutom flera helsyskon och andra syskon som är "tätt" avlade.
Fast jag tycker att både fadern och modern var bättre individer så jag vet inte om de "tätt" avlade individerna var ett avelsframsteg.....

Eftersom stoet måste ha mer mat i slutet av dräktigheten är det oansvarigt att inte låta en veterinär undersöka om hon är dräktig. Får hon inte extra mat kommer fostret att ta den näring det behöver på bekostnad av stoet. En veterinär kan göra en rektalundersökning för att kolla hur stoets livmoder känns. Det kostar kanske 500:-.

Det finns hästar som har föräldrar som är helsyskon som tävlas högt, åtminstone en trakehnerhingst som hade samma pappa och morfar, andra erfarna uppfödare som experimenterat med att betäcka mor med son och liknande, så det din kompis säger är inte sant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 286
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka