A_NN_A

Trådstartare
Jag har ett sto som kommer från Danmark. När jag tittar på hennes historik har hon fått tre föl. Vid samtliga tillfällen är hon betäckt med sin far, DK1980100115 Konungur frá Tokkerup A.

Vad har man för tanke när man gör så?
Om jag förstår rätt så är detta inte tillåtet i Sverige.

Blir helt enkelt nyfiken och har inte kunnat hitta något vettigt svar.
Hoppas ni kan hjälpa mig.

Anna

Sv: Inavel

Känner en häst som, precis som din, är från en gård där de sysslar typ enbart med inavel. Kan inte förstå vitsen?! Den hästen har ett gravt bettfel, rör sig visserligen jättetrevligt och är en trevlig individ.. Men jag kan inte förstå varför man bygger sin avel på att i princip bara syssla med inavel? :eek: Den sista inavlade hästen (Modern betäckt med sin far) på den gården föddes 2006 så det är ju inte ens länge sen.. :crazy:

Kan det vara så att de faktiskt är så snåla att de bara använder sin enda egna avelshingst till alla sina ston, även de som är besläktade med denne hingst? Bara en fundering givetvis, men det är väl inte omöjligt :crazy:

Jag kollade i WF och Konungurs ägare använde honom på eget sto med Konungur som far.

Efter vad jag kan se är det bara mitt sto de använt på det sättet.

Eyjaros: Den hingsten har varit utlånad till flera länder vad jag kan förstå. Då borde man ju kunna göra någon typ av bytesaffär kan man tycka.

Echa: Min fick sitt sista föl 2002 och det känns ju inte heller längesedan.

KL.
Det jag funderar över är om det är vanligare i andra länder och om det är så att det finns någon poäng med det.
Hingsten har stått här i Sverige några år och vad jag kan förstå fått vettiga avkommor. Jag kan ingenting om avel, men blev som sagt nyfiken när det var flera föl hon fått efter sin egen far. Hade det varit en kunde det ju varit ett misstag.

Det är svårt att förstå. Därför skulle det vara intressant om någon vet vad det kan finnas för tanke bakom.

Jag tränade en Konunguravkomma för ca 2 år sen, ett jättetrevligt roligt sto. :)

Det som gör det ännu intressantare är att mitt sto inte ens var sutten på förrän hon blev tolv. Därefter tror jag bara hon blev riden rakt fram i sällskap av andra. I år blir hon sjutton.

Hon är omhändertagen från sin föregående ägare och jag har köpt henne från polisen. Det gör det svårt för mig att få någon information.

Målet är att hon ska kunna fungera som skogsmulle och bara må gott. Hon var väldigt skygg och osäker när hon kom, men det är en mycket trevlig och känslig häst i grunden.

Kanske vill de ha dubbelt av det trevlige :)

Jag håller med dig. Det kan ju vara så att just den ägaren hade hingsten en under några år och då använde de ston som fanns precis som du sa.

Tror du har svaret själv... du skriver att hästen är omhändetagen från denna ägare..
Sitter man och betäcker ett sto med hennes far så går ju hissen inte ända vägen upp och många andra saker kan ju inte ha stämt och kan tänka mig att därför fick han/hon ej ha hästarna kvar!

En vettig människa oavsätt i land betäcker inte dotter/far eller syskon.... kusiner är ju okej men i mitt tycke även de grova inavel.. Jag är starkt emot inavel ska de vara inavel skall de vara MINST 5 generationer imellan och inte på samma sida utan att hingst har Eva som häst i led 5 och stoet har Eva som 7 i led.. sånt är oki men fortfarande inte bra!

100% icke inavel är vad jag eftersträvar.. därför är det så viktigt att välja olika hingstar och att man vågar chansa på nya hingstar så inte alla väljer säkra kort och tar den bästa alla gånger!

Import är också något som är bra inte bara fårn islands utan från alla olika läder där islänningar finns så man får in nytt blod=)

Hissen går visserligen inte hela vägen hos föregående ägare :), men det är inte hon som betäckt hästen. Det har uppfödaren gjort.

Att det inte är rätt håller jag helhjärtat med om, men de borde ha någon typ av tanke bakom. Jag funderar över vad det kan vara.

Anna

snabbaste vägen att få fram "enhetliga" djur inom samma ras är att köra på rätt ordentlig inavel, såsom i din hästs fall, för att efter någon/-ra generationer utavla, för att sedan inavla igen. många av våra hundraser är skapade på detta sätt och jag kan tänka mig att det även gäller raser hos andra djurslag också.

obs: jag säger INTE att det var det här uppfödaren gjorde i din hästs fall, tror mycket mer på varianten "man tar vad man har och egen hingst kostar inget".

jag vet inte vad jag ska säga om det hela, det är klart att för mkt inavel inte är bra och jag skulle inte betäcka någon av min hingsts avkommor med honom men man kan ju också förstärka bra egenskaper genom att avla på ett och samma blod och det kan vara därför de gjorde som de gjorde.

Finns många kända linjer och förvärvare som är inavlade och har gett väldigt mkt bra hästar.

Tex Ofeigur frá Flugumyri är en avkomma där två helsyskon parats och tittar man på Kolkuosi hästarna så har Hördur frá Kolkuosi både parat döttrar och avkommor som sen igen parats med släktingar mm som gett väldigt mkt bra hästar, det förstärker ju egenskaperna och vet man vad man håller på med så kan det bli riktigt bra, men det kan ju också vara dåliga egenskaper som förstärks och inavlar man för mkt kan det ju bli svagare individer.

Flipis mamma parades med flipi har jag för mig, finns i WF att kolla upp, jag är inte hundra procent säker på varför men har hört rykten om att det skulle vara för att skapa en häst med nästan samma gener som stoet, man tyckte väl att stoet var så bra så man ville skapa en kopia, en lite enklare form av kloning nästan.

Anledningen till att det finns en hane och en hona och att de ska fortplanta sig med varandra och vi inte är tvåkönade och försökar oss själva är ju för att bli mmotståndskraftigare med hjälp av större genvariation.

Då är du och Laa inne på samma linje. Det är ju typiskt att man blir nyfiken när det är så svårt att få reda på något om både uppfödare och föregående ägare.

Vilka egenskaper hos en Islandshäst skulle ni vilja säg att man vill föra vidare? Är det beroende på vad hingstens starka sida är?

Jag har ju heller ingen aning om hur hästen såg ut när hon var ung. Hon har vad jag kan tycka en lång rygg för att vara Islandshäst. Är överbyggd och i dagsläget väldigt svank. Att hon är svank kan bero på att hon länge gått med mycket övervikt då hon har gått ner över 100kg sen jag tog hem henne. Hennes ben är raka.

När hon kom valde hon gärna tölt, men jag vet inte vad som är enklast för en häst i dålig kondition. Hon har mycket energi och är väldigt framåt och känslig. Idag kan man få henne att gå lugnt i skritt, trav och galopp. Jag har inte brytt mig om något annat då jag mest vill få henne stark och i bra kondition.

precis, det är ju den andra anledningen till att man skulle vilja inavla. den mer långsiktiga avelsvarianten är ju linjeaveln, men principerna är ju de samma: man vill plocka det bästa ur djuren och förstärka det ytterligare i avkomman, problemet är ju att man även dubblerar de "sämre" anlagen. därav utavel med jämna mellanrum (vilket iaf teoretiskt hjälper upp, men inte alltid i verkligheten)

många gånger får man ju faktiskt fram riktigt bra djur med noggrann och övervägd inavel/linjeavel, men för framtida avkommors skull bör man iaf ha ett litet hum om vad man sysslar med. det är riktigt spännande!

lite kuriosa: har hundar, gjort lite "släktforskning" och hittade en engelsk championhund, minns inte om det var en tik eller hane, som då var helt outstanding, hade alla "rätt" alltså. men: samma hund var far, morfar, mormorsfar och mormorsmorfar. där kan man snacka inavel. men det fungerade, iaf för den hunden. (hur det gått några generationer längre fram i tiden vet jag tyvärr inte, men jag ska börja forska i det någon gång när jag har tid :) )

ts: jag vet tyvärr inget om islandshästar mer än att de är hästar, ponnyhöga, jäkligt söta många gånger, och kan ha fler gångarter än "vanliga" hästar. men, genomtänkt avel har alltid ett mål, att förbättra något hos rasen och få fram den "perfekta" individen. faktorn man försöker påverka kan i sin tur vara färg, rörelseförmåga, temperament, eller vad som helst, men man letar efter den i båda avelsdjuren och hoppas på att den ska dyka upp hos avkomman, fast "bättre" än hos föräldrarna. ibland lyckas man och ibland inte. det är det som är det roliga med avel, du vet aldrig vad du får, men man hoppas att man ska komma ett steg närmare perfektionen.

Hasard med andra ord :D

Man kan ju hoppas att de hade en tanke bakom även om jag kanske inte tycker att just mitt lilla troll har egenskaper som är så bra att jag skulle ägna mig åt inavel.

KL. Jag tackar för svaren som gjort mig lite klokare.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 294
Senast: Masse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 535
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 625
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka