Inåttåade hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

En hingst som är inåttåad eller marktrång får väl sämre poäng vid en utställning? Vad händer om hingsten fötts med fel på benen (typ att han är inåttåad) men att man korrigerade detta när han var föl? Drar det ner poängen också? Detta är ju ett medfött fel som kan nedärvas och borde ju därför räknas som en brist hos hingsten. Eller? En liten fundering bara, är inte alls insatt i något som har med utställning att göra...

På utställning bedöms hästen hur den presenteras för dagen, domaren kan knappast veta att hästen är korrigerad som föl om den idag är korrekt i sitt benställ.
Nin

Men borde man inte vara tvungen att uppge sådant, inåttåade avkommor vill man ju inte ha och även om hingstens ben är korrigerade kan ju egenskaperna nedärvas?

Är hingsten så lite inåttåad vid födsel så att det efter en korrigering inte går att märka alls, varken stående eller i rörelse är nog felet inte så allvarligt så man behöver bekymra sig. Har det inte gått att korrigera bort helt så kommer det givetvis antecknas. Det finns få (inga) hästar som är helt korrekta.

Men om man skulle dokumentera allt sådant till domarna så skulle dom få ett hiskiligt jobb. Många hästar (föl) föds ju med en inkorekt benställning som sedan korrigeras. Mkt av detta kommer ju av att dom har haft det trångt i magen och det kanske ha klämts på ett eller annat sätt vid födseln.

Allt är ju inte heller nedärvningsbart. Det är ju värre OM dom inte skulle korrigeras, eller hur?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka