Inåttåad häst = tappskor

Tikket

Trådstartare
Sköter om en häst som är ganska inåttåad, vilket också medför att hon för jämnan trampar av sig skorna, eftersom hon i princip går på sig själv.
Just nu går hon med gummiboots, men undrar om det finns fler här som har inåttåade hästar som kommit på något annat bra för att hålla skorna på plats och undvika att dem trampar sig illa?

2dsrekn.jpg

wgthyv.jpg

ezj3bq.jpg

Har nog inget bra tips annat än att använda boots, men är mer nyfiken på vad hovslagaren säger om hästens vinklar och hur den ev. skos för att försöka stävja problemet. Finns ju väldigt många nackdelar som inte handlar om tappskor på en sån häst, och hur det sliter på övriga delar i knä , kotor och leder på den.

Har nog inget bra tips annat än att använda boots, men är mer nyfiken på vad hovslagaren säger om hästens vinklar och hur den ev. skos för att försöka stävja problemet. Finns ju väldigt många nackdelar som inte handlar om tappskor på en sån häst, och hur det sliter på övriga delar i knä , kotor och leder på den.
Ja, hon rids ju inte sedan det uppkom förra sommaren att hon troligtvis har allvarliga ryggproblem (ev kissing spines) som kommit pga hennes inåttår. Hovis gör inte så mycket mer än att försöker hålla dem hela. (Skulle man ändrat det så skulle man gjort det som föl på henne). Men det blir ju att man får sätta skorna snett, dvs efter hur hoven ser ut och sätta tåkappan där tån är liksom.
Frågade min hovis i förrgår när hon kom och skodde, och hon sa att denna hästens hovar är en utav de värsta hon skott pga vinkeln.

ah jag förstår!
Fy vad tråkigt att de som hade henne som liten inte tog fasta på benställningen för att korrigera :(

Har också en sådan häst. Det enda som görs är att hon inte kan få något större utlägg på skon och att skons kant slipas bort

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 371
Senast: Svartkatt
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka