Inåtfotad?

Sv: Inåtfotad?

Hans rotering börjar redan upp i bogbladet och han var relativt rak ända ner till kotan där ytterligare en brytning/vridning var.
Alltså,nästintill hjulbent och inåttåad.

Så ser inte min häst ut, det verkar som om det är hoven som har vridit sig lite inåt. Jag ska nog ta kort så kan ni säga vad ni tycker.

Vad menar du med att hon rullar över åt tåkappan?

Jag ska gå med honom imorgon och se hur han sätter fötterna.

Jag köpte min häst för 2 år sen, då hade han varit oskodd i ett år, och vid vet bes var han inte inåttåad...

Men om det nu är hovslagaren fel att hästen blivit inåttåad, ska det korrigeras då?

Just curious.. Vilken hovslagare har du?
PM'a gärna.

Klart det ska korrigeras om det är hovslagarens fel. Var han inte inåttåad innan så är det troligtvis fel på skoningen.
Påpeka det nästa gång hästen ska skos så kanske han upptäcker det och kan rätta till.

Álin, tycker du att du har kunskaper nog att avgöra vilken hovslagare det är som "gjort fel"? Enligt den enda bild jag sett är det den senare som gjort rätt.
Utifrån den bild jag sett hade jag gjort likadant.

Fast nu såg jag förresten att det var inte den häst som avsågs som visades på bild....ehum.

MEN, det är ju också en vesäntlig skillnad på inåttåad och en lite felplacerad sko...
Skit samma.

En häst kan även bli inåttåad av en sträckning i bogen (har en hemma själv med normalt helt korrekta ben som drabbats av detta) dock ser man då att det inte bara är hoven som står fel utan hela vägen från armbågen. Från början syntes det ganska tydligt att armbågsspetsen var något utvinklad i stället för rakt bakåt. Min fick detta efter en vurpa i våras nu är han helt rak efter ett ridpass när han är varm i muskulaturen dock är han fortfarande intåad när han är stel/kall i musklerna. Kan ta upp emot ett år innan musklen som håller in armbågsspetsen är hundra procent stark igen och han får tillbaka sin benställning helt. Så de kan tyvärr även bli inåttåade över en dag kan räcka med att de glidit fel i hagen tyvärr.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama