Tyvärr har jag ingen bild av hur min hästs ben ser ut. Om jag tar en bild nu framifrån så syns det nog inte lika tydligt nu som tidigare eftersom min hovslagare gör just det jag har frågat om i den här tråden, han slår alltså på skorna snett. Hästen har inga problem av detta och hon ser rakare ut eftersom det blir en synvilla iom tåkappan. Numera rullar hon dessutom över mer åt tåkappan till istället för att tåkappan är opåverkad av överrullningen.
På min häst syns det tydligast att hon är inåttåad när man lyfter benet och låter det hänga i handen så kotleden blir rak eller genom att titta på skorna när hon står på benen så kan hon vrida dom lite hur som helst och i vissa lägen är det svårt att se felet.
När jag köpte min häst så hade hon en hovslagare som försökte korrigera att hon var inåttåad vilket gjorde att på ena foten syntes det inte. Detta har jag fått lära mig sliter hårt på lederna och jag nogrann med att säga till nya hovslagare att hon är inåttåad och det ska hon förbli. Kan det vara så att din häst naturligt är inåttåad men att hovslagaren har gjort allt för att räta upp den? Om du leder din häst på ett plant underlag sätter den då i båda sidorna av foten samtidigt eller slår antingen yttersida eller innersida i marken före resten?