Impregnera täcke med teflonyta?

snurpe

Trådstartare
Jag brukar alltid göra så med mina vanliga regntäcken att jag tvättar dem i vanliga tvättmaskinen med vanligt tvättmedel. De läcker sedan som såll ( :D ). Men då impregnerar jag dem och vips är de som nya igen!

Men nu är det så att jag har ett täcke med teflonyta (tror det heter så). Kan man ge detta täcke samma behandling eller kräver det någon specialvård?

/snurpe

Sv: Impregnera täcke med teflonyta?

Det bästa är ju att tvätta med såpa. De SKA inte läcka om täcket är i bra kvalitet, så jag skulle nog testa om det fortfarande är vattentätt och annars impregnera. Varför skulle det inte gå med teflonyta?

Tvättade och impregnerade ett täcke med teflonyta. Resultatet blev väl okay men långt ifrån strålande. Hittade senare "tvättanvisningen" från tillverkaren i stallskåpet. Där påstås det att täcket skall värmas med strykjärn efter tvätt för att återfå den vattenavvisande ytan :confused: :confused:

Men "teflonyta" är det väl på alla andastäcken? Och vanligt täckesimpregnering är väl det som ska till?

Och du fick till svar.

Nyfiken..................

Jag har fått lära mig att "funktionsjackor" etc SKA torkas i typ torkskåp på rejäl värme så att andasfunktionen och vattentätheten återställs efter tvätt. Så egentligen låter det vettigt att även täcken skulle behandlas med värme. Men aldrig i livet att jag står och stryker ett hårigt hästtäcke (om än rent...) med strykjärnet. Impregnering ska man väl inte göra med andastäcken? Då borde väl andningen täppas till? :confused:
/nocke/

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 751
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
280
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 767
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka