Importering av hund från EU land?

Väcker denna tråden till liv igen. Det börjar nu så smått dra ihop sig för min flytt till Sverige. Har försökt läsa på jordbruksverkets hemsida om vad som gäller och kan läsa mig till att hunden ska vara rabiesvaccinerad, vara chipmärkt och har EU-pass, så långt är allt klart. Men jag har också fått höra av uppfödaren att han ska avmaskas minst 21 dagar före avresan och att detta ska noteras i hans pass av en veterinär? Detta är dock inget som jag sett något om på jordbruksverkets hemsida, eller är jag dålig på att läsa?

Edit: Lägger till att hunden ska föras in i landet via båt från Tallinn till Stockholm, och sedan tåg.

Det finns inget avmaskningskrav.men pass på för det kommer nya regler from 29 dec,dom kan du läsa om på www.sjv.se

Tackar. Utifrån vad jag kan läsa mig till så ska det inte vara några problem. Han är vaccinerad enligt konstens alla regler, har pass, chip, ska resa ihop med mig och ska inte importeras med avsikten att säljas. Möjligt att uppfödaren kanske blandat ihop reglerna med något annat land då hon säljer en del hundar till andra länder i baltikum och skandinavien.

Även om det inte är krav längre skulle nog jag fundera på om det inte är vettigt att göra en avmaskning i alla fall. Dvärgbandmasken t ex är ju fortfarande ovanlig i Sverige och även om den knappast går att stoppa skulle inte jag vilja bidra till att den sprids snabbare om det nu är så att den är betydligt vanligare i Estland.

Alla gamla pass gäller ju fortfarande efter den 29:e december. TS hund har väl troligtvis ett estländskt pass ändå.

Japp ,men dom nya passen kommer man inte in på innan 29 och jag har redan erfarit att dom andra EU länderna har redan bytt till nya pass och dom funkar som sagt inte här innan 29e.

Hunden är 6 månader och avmaskades senast 21/10, 10 dagar efter att han kommit hem till mig. Skulle ni ta en till avmaskningsrunda igen innan resan?

Passet är det gamla ja, men jag är ganska säker på att vi kommer resa innan den 29de.

Hunden är 6 månader och avmaskades senast 21/10, 10 dagar efter att han kommit hem till mig. Skulle ni ta en till avmaskningsrunda igen innan resan?

Passet är det gamla ja, men jag är ganska säker på att vi kommer resa innan den 29de.

Ja jag skulle avmaska med något som innehåller prazikvantel någon dag innan avresa pga smittorisken med dvärgbandmask.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 287
Senast: dobbis
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 966
Övr. Hund Enligt vår veterinär kommer det nya regler från och med 1 januari 2012 att rabiesvaccin samt pass kommer va mkt enklare! att man ej ska...
Svar
15
· Visningar
5 721
I
Övr. Hund hej, jag bor i sydeuropa och måste akut resa till sverige imorgon med mina hundar. dom har hund pass, rabies vaccination, men innan jag...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden