Importering av hund från EU land?

iNHALE

Trådstartare
Vet att det är några här som har importerade hundar. Ni som importerat hund, hur har det gått? Är främst intresserad av dem som importerat från EU länder. Känner att jag har hyffsad koll på reglerna för införsel, med vaccination osv, men hur brukar det vara med försäkringar för hundar som importerats och inte är svenskfödda? Vilka registreringar är det man ska ha koll på?

(Nej, det handlar inte om rumänska gatuhundar här eller hundar från utlänska "valpfabriker").

Min två importer kom hit strax innan de var 4 månader, den ena från Ryssland och den andra från Lettland. De var inte veterinärbesiktigade i hemlandet så dagen efter de kom blev de besiktigade här. De är försäkrade som vilka valpar som helst eftersom de blev det innan 4 månaders ålder. Livförsäkringen är dock satt som ett svenskt valppris och inte för hundens inköpspris som är betydligt lägre än de priser vi har i Sverige.

Kommer ev ha en hane från ett annat land här en period och under den tiden kommer jag att efter en veterinärbesiktning att ta iaf veterinärvårdsförsäkring på honom.

Vet att det är några här som har importerade hundar. Ni som importerat hund, hur har det gått? Är främst intresserad av dem som importerat från EU länder. Känner att jag har hyffsad koll på reglerna för införsel, med vaccination osv, men hur brukar det vara med försäkringar för hundar som importerats och inte är svenskfödda? Vilka registreringar är det man ska ha koll på?

(Nej, det handlar inte om rumänska gatuhundar här eller hundar från utlänska "valpfabriker").

Hunden måste ha en exportstamtavla med sig som skickas in till SKK för registrering. Exportstamtavlan ska uppfödaren ansöka om hos kennelklubben i landet, i vissa länder tar detta jättelång tid (kan ta 1 år i värsta fall). Man kan alltså inte räkna med att kunna ställa ut eller tävla den närmaste tiden om man ej har fått stamtavlan än.

Jag har sen 1994 haft importer från flera länder inom EU. Som falukorv säger så är det inga problem med försäkring.
Men håll koll på att hunden är reg i ett FCI förbund.

Det handlar om en valp som just nu är 3½ månader och kommer vara ungefär 6 månader när det blir aktuellt med flytt. Enligt uppfödaren ska han både vara fullvaccinerad och har FCI stamtavla inkl EU-pass och ship, så det ska inte vara några problem där. Ville mest höra så det inte vart något strul med att försäkra utlänska hundar och man helt plötsligt står där och försöker få ut ersättning men det blir kalla handen för hunden inte är svenskfödd.

Kolla med försäkringsbolaget du tänkt ha vad som gäller när du importerar en hund som är 6 månader. Nu vet jag inte vad det är för ras du ska köpa men det har senaste tiden varit diskussioner om att försäkringsbolagen inte ersätter fel så som HD/AD om inte föräldrarna är friröntgade så kolla att de är det om rasen har krav på detta i Sverige. Olika hälsokrav i olika länder kan förekomma.

Det räcker inte med en vanlig stamtavla från aktuell kennelklubb utan det måste vara just en exportstamtavla för att du ska kunna regga.

Skyller på för lite koffein... Det handlar om en borzoi och landet är Estland. Får höra med försäkringsbolagen hur dem förhåller sig. Vill ha så mycket som möjligt "klart" innan man faktiskt tar klivet och blir hundägare så man inte står där sen me skägget i brevlådan och det blir en massa strul.

Absolut, den ska ändå bo med mig här i ett par tre månader, så jag kommer ju ha en estnisk försäkring på den från början och sen byta över till en svensk när jag flyttar.

Kolla med försäkringsbolaget du tänkt ha vad som gäller när du importerar en hund som är 6 månader. Nu vet jag inte vad det är för ras du ska köpa men det har senaste tiden varit diskussioner om att försäkringsbolagen inte ersätter fel så som HD/AD om inte föräldrarna är friröntgade så kolla att de är det om rasen har krav på detta i Sverige. Olika hälsokrav i olika länder kan förekomma.

Det räcker inte med en vanlig stamtavla från aktuell kennelklubb utan det måste vara just en exportstamtavla för att du ska kunna regga.

Man kan också ta hjälp av SKK för att få ut en exportstamtavla för registrering. Min import kom med endast originalstamtavla och den skickade jag in till SKK så ordnade de resten.

Skyller på för lite koffein... Det handlar om en borzoi och landet är Estland. Får höra med försäkringsbolagen hur dem förhåller sig. Vill ha så mycket som möjligt "klart" innan man faktiskt tar klivet och blir hundägare så man inte står där sen me skägget i brevlådan och det blir en massa strul.
Jag blev nekad en försäkring för den ras min hund är när jag ville försäkra. De ville att hon skulle försäkras som "blandras" och "blandrasvärde" eftersom jag inte fått exportstamtavlan.

Jag ringde då ett annat bolag och det löste sig.

Man kan också ta hjälp av SKK för att få ut en exportstamtavla för registrering. Min import kom med endast originalstamtavla och den skickade jag in till SKK så ordnade de resten.
Ah, super, då har jag en plan B om det skiter sig med exportstamtavlan.

Jag blev nekad en försäkring för den ras min hund är när jag ville försäkra. De ville att hon skulle försäkras som "blandras" och "blandrasvärde" eftersom jag inte fått exportstamtavlan.

Jag ringde då ett annat bolag och det löste sig.
Ojdo =S Får man fråga vilket bolag det var?

Absolut, den ska ändå bo med mig här i ett par tre månader, så jag kommer ju ha en estnisk försäkring på den från början och sen byta över till en svensk när jag flyttar.

Av ren nyfikenhet: finns det ens veterinärvårdsförsäkring i Estland? De flesta andra europeiska länder har ju inte sina hundar försäkrade som vi.

Ja det finns veterinärvård, iaf hos IF's estniska version. Men vad jag kunnat utläsa av deras hemsida så kan man inte får mer än ca 10'000 svenska kronor i veterinärvård, så om hunden blir riktigt dålig så är man snabbt utanför den gränsen ändå. Så om man ska ha försäkring så är det isf livförsäkringen som är huvudgrejen och väldigt låga veterinärskostnader. Om hunden behöver in på större operationer får man nog hosta upp själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 287
Senast: dobbis
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 966
Övr. Hund Enligt vår veterinär kommer det nya regler från och med 1 januari 2012 att rabiesvaccin samt pass kommer va mkt enklare! att man ej ska...
Svar
15
· Visningar
5 721
I
Övr. Hund hej, jag bor i sydeuropa och måste akut resa till sverige imorgon med mina hundar. dom har hund pass, rabies vaccination, men innan jag...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden