Sv: importerahäst eller ej?
Jag har två islandsfödda, dock hade de varit här i Sverige ett par år när jag köpte dom. Skulle inte vilja köpa en häst som jag inte sett mer än på bild, och inte heller kunnat provrida.
Den äldre av dom, 17 år, som jag haft i drygt 5 år är mycket artig, går inte över någon, ranghög, tuff ute och helt orädd. Är inte heller speciellt "gosig", men finner sig i all hantering och behandling. Men under viss tyst protest ibland.
Den andra, 9 år, är osäker på nyheter, kan skygga ute för läskiga saker, ranglåg, bufflig i hanteringen, rastlös, kan gå över mig om man inte passar sig, störtade ur boxen de första dagarna, men väldigt lyhörd och lättlärd. Men hon testar hela tiden. Mycket kelig och älskar att bli kliad och ompysslad.
Dessa damer är alltså väldigt olika i sina sätt. Den äldre har eksem, svår sådan om man inte sköter henne varje dag. Den yngre har gjort sin tredje sommar i Sverige och ännu inga tendenser till eksem. Håller tummarna att det går att förebygga med täcke m.m.
Om man då ska generalisera så skulle den yngre alltså kunna vara svenskfödd. Jag tycker bättre om den äldres artiga sätt. Jag behöver aldrig tillrättavisa där. Den yngre skulle eventuellt kunnat fått lite "sverigechock" då hon kom till mig i vintras. Då hade hon fått flytta några gånger på två år. Alltså ingen riktig fast punkt. Nu under hösten börjar hon landa på riktigt och jag ser framsteg vecka för vecka. Hon är inte dum utan vill testa gränser.
Vad jag vill säga är, jag tror alltså att födelseland inte behöver spela någon större roll. Det är hur de har blivit hanterade under uppväxten. Jag vet många svenskfödda som är urtrevliga i hanteringen. Varför jag fastnade för de här damerna var alltså inte att de var islandsfödda utan att de har andra kvaliteer som jag gillar.
Men skulle jag köpa fler hästar någon gång så blir det nog i första hand svenskfödd. Detta för minska risken för eksem ( som jag vet inte är någon garanti ) och för att gynna vår egen avel.