importerahäst eller ej?

Ör_Hjalmur

Trådstartare
jag skall köpa häst och funderat på om det är smart att importera islandshäst från island? risken är ju att de kan få exem. Ni som har importerat vad är era erfarenheter kring importera ,fördelar och nackdelar? vorre glad för lite tips....:)

Sv: importerahäst eller ej?

Jag har importerat tre hästar, det är mycket länge sedan nu i runda slängar 7-10 år. Men jag har stor erfarenhet från mitt tidigare arbete på islandshäststallar, med det i backfickan så är det No more för min del.

Skulle jag idag köpa en islänning så blir det här hemma på svensk mark, eller möjligen danmark/finland men inte island.

Eksemrisken är alldeles för stor, eksem önskar jag inte någon häst oavsett om ägaren kallar det för "lindrigt" och klarar sig med täcket på.
Bara det att behöva täcka hästen dygnet runt känns jobbigt, jag vet också att mycket av sommarens solstrålar behövs för att hästen ska kunna tillverka en del vitaminer som den sen ska leva av under den mer solfattiga delen av året går förlorade då.

Luftvägsproblem är inte heller ovanliga, i bästa fall är de övergående och i sämsta fall blir de kroniska. Inte heller helt ovanligt att hästar blir mentalt störda, ta nu inte detta bokstavligen. Med mentalt störda menar jag att hästen rycks ur sina grundvalar, exporten över till ett annat land kan blir för mycket för en del hästar och det är inte alls vad de såg ut att vara när de stod kvar på island. Ofta krävs en acklimatisering över en ganska lång tid, och vissa hästar kan aldrig acklimatisera sig av någon orsak.

Prismässigt sett lönar det sig inte om man nu inte söker den ultimata hästen och har en stor plånbok, för gemene man finns oftast samma typ av häst att finna på närmare håll och med ett mindre risktagande.

Reklamation finns ju inte vid import, har hästen något fel när den anländer så får köparen stå för den fullt ut. Den enda gången man kan nyttja köp och konsumentlagen är vid köp genom någon importör, inte ens då kanske det hjälper trots våra svenska lagar.

Jag håller nog faktiskt med Boj i detta. Jag har importerat Gauti och det har funkar bra. Men han fick en knäpp och var läskig ett tag. Samma hände med syrrans häst Mausi, han fick också en knäpp och började sticka jämt.

Hästarna mår ju inte bra när dom får dessa "knäppar", såkallade Sverigechoken. Helt plötsligt inser dom att dom inte är kvar på Island. Detta kan komma efter ett litet tag eller efter några månader osv. Olika på vad hästarna gör eller så, men man börjar fundera vart den snälla familjehästen är som man importerade som skötte sig så bra på Island. Detta kan tränas bort, men är jobbigt såklart, då man inte vet vad som händer och sker helt plötsligt.

Dock gillar jag dom islandsfödda hästarna. Men nu finns så bra avel i Sverige, så finns ingen anledning av importera egentligen.

Nej, jag skulle avråda från import. Om man inte är ute efter något exceptionellt gångartsmässigt eller en hingst/sto vars blodslinje man vill avla på och inte kan finna något av detta i Sverige (eller grannländerna och Europa) så skulle jag inte importera från Island.

Eksemrisken är det som får mig att avstå. Det är inte värt det.

Måste bara få skriva detta;

Självklart är exsem väldigt jobbigt för hästarna och vissa ägare tycker det är jobbigt också. Så visst är det dumt att importera och riskera att hästen får exsem, MEN det går att förebygga och även exsem hästar kan ha det bra. Syrran har en häst med mycket exsem, men sen hon köpte honom har han inte haft något alls! Det var rätt mycket exsem på honom när hon köpte han, men hon behandlade och hade täcke på honom så det försvann helt. Han mådde bra hela sommaren! :)

Jorå, vi har en snart 20 år gammal eksemhäst (importerad) i familjen som vi nu haft i 14 år. Jorå, han mår rätt bra trots grav eksem. Utan minutiös skötsel hade han nog varit död idag, så illa är det. Det kräver dock att min mor (som äger honom) sköter honom som ett spädbarn varje dag under hela vår-sommar-höstsäsongen. Han äter dyrt Ökozon (vilket fungerar klådstillande på honom), blir insmord 2-3 ggr per dag med myggmedel, blir tvättad helkropp ca 1 gång varje/varannan vecka, går med heltäcke och täckande huva jämt osv osv.

Detta kräver att man har den tiden som min mor har (är hemma dagtid) och att man har pengarna att lägga ut flera 1000 kr varje säsong. Man kan inte heller åka bort och bara be någon se till hästarna och spraya på lite medel. Det krävs att någon som VET hur risig han blir av två dagars "slarv" sköter honom när hon är borta.

Dessutom; att köpa en häst från Island som löper rätt stor risk att få eksem - det innebär ju också att hästens ekonomiska värde sjunker direkt när den får eksemet. OM man nu vill sälja om några år så har man ofta inte igen pengarna man själv la ut i inköp av hästen; inte ens fastän man kanske utvecklat den ridmässigt.

Jag har också ägt en egen eksemhäst som köptes med eksem. Han var lindrigare att sköta än vår "gamling", men det vet man ju aldrig hur svårartad eksem en häst får.

Måste bara få skriva detta;

Självklart är exsem väldigt jobbigt för hästarna och vissa ägare tycker det är jobbigt också. Så visst är det dumt att importera och riskera att hästen får exsem, MEN det går att förebygga och även exsem hästar kan ha det bra. Syrran har en häst med mycket exsem, men sen hon köpte honom har han inte haft något alls! Det var rätt mycket exsem på honom när hon köpte han, men hon behandlade och hade täcke på honom så det försvann helt. Han mådde bra hela sommaren! :)

Aldrig mer eksemhäst. Har nu avlivat min andra.

Oron och plågan och aldrig kunna åka bort i lugn och ro mm samt kliandet och den extrema skötselen - nej tack inte en gång till!

Ett enda stort NEJ! För egen del lägger jag all fokus på hästen, och därför avråder jag från att importera från Island! För HÄSTENS skull! Psyket och eksemrisken/plågan är dom två tunga posterna jag väger mitt beslut mot! Har tidigare haft en import på foder när han fick sitt Sverigespunk! Stackars krake säger jag bara! Även om han nu vad jag vet, slapp eksem, så blev han helt sonika knäpp! Han saknade helt enkelt harmoni! Det finns så mycket bra hästar inom övriga Norden så jag skulle råda att kolla runt i Norge och Danmark hellre faktiskt, om Du nu inte kan finna någon här i Sverige.

Såklart är det olika ifrån häst till häst hur exsemet är! Jag tog ett exempel som jag gillar, alltså att hästen mår bra trots exsem. TS frågade angående import och alla skrämmer iväg henne med exsemet, men jag håller med er om detta såklart. Det är inte kul för hästar som har exsem och inte ägare heller, men det finns fall där hästarna mår bra trots exsem. Denna häst jag pratade om står ute på natten också, lösdrift och uppe i norr där det kryllar av kryp och insekter.
Hästar kan få exsem även fast dom inte är importerade också. men chansen för det ökar såklart med en importhäst.

hej! tack för svaren, det är bra att höra lite från er med erfarenhet av improt. Jag tror faktist att ja avstår från att improtera från island. exemhästar är igen roligt, har två sköthästar med exem. tycker otroligt synd om dom.

tack för hjälpen

hej! tack för svaren, det är bra att höra lite från er med erfarenhet av improt. Jag tror faktist att ja avstår från att improtera från island. exemhästar är igen roligt, har två sköthästar med exem. tycker otroligt synd om dom.

tack för hjälpen

Om du absolut vill ha en islandsfödd ändå, så rekomenderar jag att köpa en som har varit i Sverige i några år redan :)

Det garanterar verkligen ingenting.

Nej, men några garantier finns det aldrig. Jag köpte en svenskfödd unghäst som efter ett par år fick eksem.... Visserligen den relativt lindriga, lättskötta typen (kan gå utan täcke för det mesta och är symptomfri, om han får insektsmedel, insmörjning och installning nattetid), men eksem är det ju i alla fall.

Det man dock får om man köper en islandsfödd häst som varit i sverige ett tag är förhoppningsvis en mer "sann" bild av hur hästen är, då den förhoppningsvis hämtat sig från den värsta importchocken. Och du har en säljare i Sverige som du faktiskt kan ställa till svars enligt köplagen eller konsumentköplagen (beroende på om det är ett företag eller ej), ifall något skulle visa sig vara fel med hästen. Sådant är viktigt, tycker jag.

Sedan förstår jag inte (vilket ej är riktat till dig, utan en allmän reflektion) varför man nödvändigtvis skulle vilja ha en islandsfödd (om det inte är för att man hittat "rätt" avelslinje eller liknande)? Min erfarenhet är att det inte beror på var hästen är född om den är bra eller ej.

Vill slutligen tillägga att jag är mycket nöjd med köpet av min svenskfödda häst, trots att han fick eksem. Jag har haft mycket kontakt med och fått mycket hjälp av säljaren/uppfödaren, och allt det hade jag ju missat om jag köpt från Island....

Sedan förstår jag inte (vilket ej är riktat till dig, utan en allmän reflektion) varför man nödvändigtvis skulle vilja ha en islandsfödd (om det inte är för att man hittat "rätt" avelslinje eller liknande)? Min erfarenhet är att det inte beror på var hästen är född om den är bra eller ej.

Det där brukar jag också undra över. Jag kan förstå om man som sagt letar exceptionell tävlings- eller avelshäst och redan HAR uttömt de intressanta hästar som finns på Sverigemarknaden (och grannländer utom Island), men om man "bara" vill ha en vanlig trevlig ridhäst finns ingen som helst anledning att leta just på Island. Möjligen kan man komma undan något billigare, men å andra sidan är ju risktagandet ganska stort; om man nu importerar själv kan man ju inte provrida innan och som sagt: eksem eksem eksem....

Det finns SÅ många superbra, trevliga rid-, tävlings- och avelshästar för alla här "hemma"!! Gynna vår egen avel istället!!

Förut kunde jag tycka att islandsfödda hästar var mer "uppfostrade" än svenskfödda. Då menar jag flockuppfostrade och uppfödda på stora marker -Dom klarar av allt i väder och vind och det är ingen som daddar med dom. Dom blir starka individer med ett bra psyke. Och detta tyckte jag inte att Sverige tog efter då, därför köpte jag islandsfödd häst för jag ville ha den tuffa hästen som klarade av allt och inte var fjompig eller så. Dom svenskfödda jag träffat då stod inte still vid hantering, respekterade inte människan, skrapade med hovarna, betedde sig dåligt i flocken ute i hagen och var alltmänt som en stor häst :angel:

Men jag tror att Sverige tar efter mer och mer dom isländska traditionerna och har hästarna på stora vidder och är noga med flockuppfostran och att dom ska respektera varandra och människan. Det är bra!! Så skulle jag välja idag en svenskfödd eller islandsfödd så skulle jag köpa en svensfödd faktiskt, då jag anser att man vet vad man får då, kan prova riktigt och jag vet då att den har fötts upp på ett bra sätt.

Jag å min sida skulle ALDRIG köpa en svenskfödd häst.
Har importerat många hästar och bara 2 har fått eksem. De 2 lämnades vind för våg en hel sommar av nya ägarna ute i en hage.
Tycker att psyket och gångartskvaliteterna på de hästar jag importerat vida överstiger de svenska i motsvarande prisklass.

Jag å min sida skulle ALDRIG köpa en svenskfödd häst.
Har importerat många hästar och bara 2 har fått eksem. De 2 lämnades vind för våg en hel sommar av nya ägarna ute i en hage.
Tycker att psyket och gångartskvaliteterna på de hästar jag importerat vida överstiger de svenska i motsvarande prisklass.

Jag importerade en vanlig familjehäst ifrån Island, alltså ingen speciell häst gångartsmässigt eller så. Jag ville ha en islandsfödd just pga deras starka psyke och fick en väldigt godhjärtad, orädd, genomsnäll häst. Efter att Sverigechocken hade gått över vill säga :smirk: Han var hemsk ett tag.

Jag har två islandsfödda, dock hade de varit här i Sverige ett par år när jag köpte dom. Skulle inte vilja köpa en häst som jag inte sett mer än på bild, och inte heller kunnat provrida.

Den äldre av dom, 17 år, som jag haft i drygt 5 år är mycket artig, går inte över någon, ranghög, tuff ute och helt orädd. Är inte heller speciellt "gosig", men finner sig i all hantering och behandling. Men under viss tyst protest ibland.

Den andra, 9 år, är osäker på nyheter, kan skygga ute för läskiga saker, ranglåg, bufflig i hanteringen, rastlös, kan gå över mig om man inte passar sig, störtade ur boxen de första dagarna, men väldigt lyhörd och lättlärd. Men hon testar hela tiden. Mycket kelig och älskar att bli kliad och ompysslad.

Dessa damer är alltså väldigt olika i sina sätt. Den äldre har eksem, svår sådan om man inte sköter henne varje dag. Den yngre har gjort sin tredje sommar i Sverige och ännu inga tendenser till eksem. Håller tummarna att det går att förebygga med täcke m.m.

Om man då ska generalisera så skulle den yngre alltså kunna vara svenskfödd. Jag tycker bättre om den äldres artiga sätt. Jag behöver aldrig tillrättavisa där. Den yngre skulle eventuellt kunnat fått lite "sverigechock" då hon kom till mig i vintras. Då hade hon fått flytta några gånger på två år. Alltså ingen riktig fast punkt. Nu under hösten börjar hon landa på riktigt och jag ser framsteg vecka för vecka. Hon är inte dum utan vill testa gränser.

Vad jag vill säga är, jag tror alltså att födelseland inte behöver spela någon större roll. Det är hur de har blivit hanterade under uppväxten. Jag vet många svenskfödda som är urtrevliga i hanteringen. Varför jag fastnade för de här damerna var alltså inte att de var islandsfödda utan att de har andra kvaliteer som jag gillar.

Men skulle jag köpa fler hästar någon gång så blir det nog i första hand svenskfödd. Detta för minska risken för eksem ( som jag vet inte är någon garanti ) och för att gynna vår egen avel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 559
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka