Importerade gathundar saknar skydd

Har svårt att se att man ska få tag på ett Svenskt pass utomlands. De får bara beställas av veterinärer.

Tänker om de som åker dit tar med sig. Svårt att säga, kanske inte alls skulle kunna gå. Men jag tror snarare att blodprov innan som garanterar att hunden har skydd som ovan nämnt är bättre.

Tänker om de som åker dit tar med sig. Svårt att säga, kanske inte alls skulle kunna gå. Men jag tror snarare att blodprov innan som garanterar att hunden har skydd som ovan nämnt är bättre.
Veterinären måste kunna kontrollera ID på hunden som passet utfärdas till. Med andra ord måste hunden vara hos veterinären för att få ett pass.
Jag är också för blodprov, tyvärr är det ju borttaget inom EU.

Bor i ett mindre samhälle, en hund från Rumänien är på rymmen, så skygg för människor så går inte att fånga in utan fälla. Den har vart på rymmen i två veckor, tycker att det känns så oansvarigt. Den här hunden har vart gatuhund i 5 år(!) och dagen efter den kommit till Sverige lyckas den rymma. Kommer hunden någonsin må bra utan att vara stressad och rädd? För att inte nämna ev smittor..

Bor i ett mindre samhälle, en hund från Rumänien är på rymmen, så skygg för människor så går inte att fånga in utan fälla. Den har vart på rymmen i två veckor, tycker att det känns så oansvarigt. Den här hunden har vart gatuhund i 5 år(!) och dagen efter den kommit till Sverige lyckas den rymma. Kommer hunden någonsin må bra utan att vara stressad och rädd? För att inte nämna ev smittor..

Den hade mått bättre av att leva klart sitt liv som gatuhund. Om folk kunde lägga pengarna på kastration, avlusning, vaccination etc på plats..

Det kan det såklart göra även om det gissningsvis kommer krävas en del för att ta sig dit. Men alla rädda hundar är inte hopplösa fall. Sen tycker jag trots det att en sån rädd hund inte ska flyttas, det är inte förenligt med god djurhållning.

Happ! Nu har vi en lös, rumänsk hund vid Heathrow också. Skiträdd, smet ur selen och omöjlig att fånga, och det är inte den första. Man blir så förbaskat less.

Happ! Nu har vi en lös, rumänsk hund vid Heathrow också. Skiträdd, smet ur selen och omöjlig att fånga, och det är inte den första. Man blir så förbaskat less.
En nyimporterad gatuhund rymde direkt efter landningen på Landvetter rymde så fort dörrarna öppnades, de blivande hundägarna hade inget halsband eller koppel med sig. Hunden fick skjutas av jägare då den riskerade riskerade flygsäkerheten (Landvetter är inhägnat). Några andra har rymt på liknande sätt på Arlanda, de flesta av dessa har förmodligen fryst ihjäl. En huskymix frös förmodligen också efter att ha rymt från nya ägarna som rastade den lös i skogen (någonstans i Dalarna)

För att inte tala om en kastrerad tik som valpade 2 veckor efter ankomst från Rumänien.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·
Hundhälsa SVA har testat 75 gatuhundar som importerats till Norge från Rumänien, Ungern, Balkan eller Baltikum. Endast 35 av dem hade fullgott...
2
Svar
34
· Visningar
2 855
Senast: russinbulle
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 356
Senast: Enya
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?