I

islands_lover

Vad behövs för att importera en fransk hund?

Är det karantän? vilka sprutor krävs?
 
Sv: Importera

www.jbv.se
Där står allting om importregler.

Från Frankrike behöver hunden vara rabiesvaccinerad, samt avmaskad. Rabiesvaccineringen tar lite tid, då man måste först vaccinera och sedan ta anti-kropps prover. Men kolla på Jordbruksverkets hemsida som jag länkade till så får du all information där.
 
Sv: Importera

Jag har så svårt att hitta på deras hemsida, jo om antikroppar vet jag... Har både varit i Estland och Finland och ställt ut (med bra resultat :) )

När jag köpte finsk hund på dispanse så fick jag bråka i tullen om avmaskningen (var inget krav, utan rekomendation)

Har ng plock in hund från frankrike? erfarenheter?
 
Sv: Importera

Om du skall ta in en valp skall den ha pass, vara ID-märkt och avmaskad mot dvärgbandmask. Man skall också lämna in en ansökan om dispens(kostar 700:-). Du måste ta den direkt från uppfödaren och hem, alltså inte via nån annan, med direktflyg till Sverige. Valpar behöver alltså inte vara rabiesvaccinerade!

En vuxen hund skall vara rabiesvaccinerad och ha resultat från blodprov som visar att antikroppar finns. Den skall också vara ID-märkt, ha pass och avmaskas mot dvärgbandmask. Du skall också anmäla till tullen då du passerar gränsen.

Du kan läsa om vad som gäller på www.sjv.se alltså Jordbruksverkets hemsida. Är du osäker kan du också kontakta länsveterinären på länsstyrelsen, de bör kunna svara på vad som gäller i det aktuella fallet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 862
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 086
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp