Importera sperma ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Importera sperma ?

Det går normalt åt ett strå per seminering, om det är färsk sperma. Vet faktiskt inte hur många man använder om det är fryst men det kanske är samma?

Man brukar använda en dos per seminering med fryst. En del veterinärer vill använda två doser, en före ägglossning och en efter. Med fryst semin är det mycket viktigt att träffa ägglossningen precis. Jag har fått 8 strån per dos.

Carina på Silver Arabians.

Du gör nog bäst i att fråga hingsthållaren hur många strån som går åt vid en seminering vid fryst från Cortez. Gissar att det beror på storleken på stråna och hur många levande spermier det är /ml. Men det kan vara jag som svamlar.

Hälsningar Helen

Har skickat ett PM om en artikel jag fann på internet.

Hälsningar Helen

Far jag vara med fast jag inte finns i Sverige??

Jag importerar sperma fran Clinton i ar.
Clinton hoppar
Clinton uppstalld
Jag ville ha en gra hingst, som hoppade hus, men som anda var lattriden och bra i skallen. Clinton rids pa ett vanligt transbett och jag har sett honom "live" bade pa banan och i uppvarmingen, och han ar en sansad och kontrollerad hast, samtidigt som det ar action i honom.
Han har bra meriter sjalv, men ar inte alltfor gammal. Dessutom har han bra stam, aven fast det inte ar allt jag letade efter.

Jag far 3 stran, och jag kommer anvanda 2 till ett sto, det tredje straet kommer jag att anvanda pa ett utav vara andra ston. :angel: Blir hon inte gravid, ar det ingen storre fara skedd, da jag egentligen har en annan hingst (pa hemmaplan) vald at henne.

Jag undrar om inte jag har semierat ditt fullblodsssto (Magica?). I såfall avråder jag dig helt från fryst. Hon har långa, konstiga brunster, och det tog hela sommaren att få henne dräktig. Det finns f ö olika frysta strån, och man använder från 1-8 strån bestående av storleken.

Det stämmer bra - Magica!
Det är alltså stor skillnad på färsk och fryst gällande att få henne dräktig? Den info jag fick var att hon tagit sig på första försöket alla gånger utom den första när hon kom från galoppträning... -96.

Vad tror du om fölbrunsten? Eller ska jag prova på 30 dagars?
Har hört en massa olika saker om det och eftersom jag är grön gällande detta har jag inte bildat mig någon egen uppfattning...

clownen skrev:
Jag själv söker en gångartshingst som har hög ridbarhet, bra gångarter, en stark mödernelinje och som står mkt högt i blod.

Hälsningar Helen

Har själv funderingar på någon hingst med Donnerhall-blod. Finns ett flertal fina hingstar efter honom.

Vilka hingstar funderar du på ?

Hälsningar Helen

Är mycket sugen på att ta Davignon...men det finns en hel uppsjö av trevliga hingstar efter Donnerhall. Avkommorna är ofta mkt ridbara med det lilla x-tra vad gäller gångarterna...
...självklart beror det på vilket sto man har...

Senast ändrad av en moderator:

Ett litet tips, som numera står i Danmark...
En av mina favoriter, som är -99 och är e. Houston-Zandigo kan vara värt att ta en närmare titt på..
Han gick tvåa vid kwpns premiering, och har nästan lika bra poäng i hoppning...
På gångarterna fick han 10-8-10 i Danmark. På sitt holländska test fick han 9.25, 8.25, 9.0.

Men, då riskerar man naturligtvis att ingen "vet" var det är för avkomma man tagit fram. Än på ett tag...

Jag skall någon gång använda denna goding!
Videoklipp under ryttare och lös från saluauktionen på Sam-Sam i holland finns på
http://www.staldbirkelund.dk/Samsamframe.html

mvh

Jag vill ta in från Lesotho, den hingst som är far till min lilla Tysk.

Vet om två lesotho avkommer här i sverige och båda hoppar super.

Lesotho är e. Landgraf I u. VisionIII-Cor Dela Bryere

Men antagligt försöker vi åka dit med stoet istället

Här är en bild på Lesotho

Lesotho_02.jpg

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka