Importera sperma ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Tänkte chansa och slänga ut en fråga här:

- Är det någon som funderar på att själv importera sperma från någon hingst i år ? Vilken hingst i såfall ? Varför just den hingsten ?Är du själv om att importera eller är ni flera som har gått ihop ?

Hälsningar Helen

Sv: Importera sperma ?

clownen skrev:
Tänkte chansa och slänga ut en fråga här:

- Är det någon som funderar på att själv importera sperma från någon hingst i år ? Vilken hingst i såfall ? Varför just den hingsten ?Är du själv om att importera eller är ni flera som har gått ihop ?

Hälsningar Helen

Ja. Jag gjorde det förra året och gör det igen i år. Förra året Premier (Monogramm x Premiera/Piechur), i år förmodligen Alegro (Probat x Algeria/Celebes). Varför? Därför att jag tror på kombinationen med mina ston. Jag har gjort det ensam.

Carina på Silver Arabians.

PS Fast jag antar att du menade halvblod? ;)

carinaso skrev:
PS Fast jag antar att du menade halvblod? ;)

Nejdå, det spelar ingen roll i sammanhanget. Det som är intressant är att se dels se vad som händer i avels-Sverige och hur folk tänker och planerar sin avel. Ett annat syfte är att se om det finns andra som spånar på samma hingstar som jag ståendes utomlands och om det finnsnågon som man ev. skulle gå gå ihop med & beställa sperma pga av den höga avgiften som tillkommit i år.

Helen

Vad har du tänkt dig för någon hingst/hingstar själv då? *nyfiken*

Jag själv söker en gångartshingst som har hög ridbarhet, bra gångarter, en stark mödernelinje och som står mkt högt i blod.

Hälsningar Helen

Det låter ju berömvärt :)
Har ingen aning om vad vi ska välja för hingst i år, men det vore fint med något liknande det du beskriver, fast med hoppinriktning då.

I hoppningen så har du redan Landor S på import. Han har allt jag beskrev i inlägget här ovan. Dessutom så har en en mkt förnämlig mor. Som lämnat många svårklass hästar. Själv så förärver han sig mkt väl !

Jag har använt honom 4 ggr ! Antagligen så använder jag honom i år igen.

Tycker att du ska spana in honom. Har föresten honom på Video om du vill låna ?

Hälsningar Helen

I stort sett samma egenskaper som jag letar, då ;) Fast med tilläggen: bra arabtyp (hela hästen, inte bara huvud och hals...) och gamla gedigna polska linjer, eftersom mina egna ston stammar från gamla polska linjer (faktiskt från en av de första araberna som importerades från Polen till Sverige) och de kombinationerna brukar bli bäst. I alla fall enligt mig. Och jag tycker inte att jag hittar något som kan matcha (och ytterligare förbättra) dem i Sverige.

Carina på Silver Arabians

Ja, han är ju definitivt intressant. Går han via Askö?

Vi får fundera vidare. Vi har ett nytt sto, och då är det extra svårt att välja. Fast först får vi se vad det blir av årets föl (om allt går bra). Leveransdatum är planerat till nästa vecka, så det är ju inte långt kvar.

Snällt av dig att erbjuda dig att låda ut videon, skulle det vara så att vi funderar mer ingående på Landor S så hör jag av mig!

Mitt sto som jag tänker på är också svår att matcha med någon av de svanska hingstarna tycker jag :crazy: .

Hälsningar Helen

Och ändå antar jag att du har mycket mer att välja på... Bra arabhingstar växer inte på trän, tyvärr. Det behöver komma in nytt blod i Sverige och jag får väl dra mitt strå till stacken... :)

Carina på Silver Arabians

Jag kan ta med den till Flyinge isåfall - om du ska dit ? Han finns via Askö.

Vad är det för nytt sto ni har - vem ska hon föla med ?

Hälsningar Helen

Nej, ska tyvärr inte till Flyinge, även om det hade varit jättekul.

Nåja, nytt och nytt. Vi köpte henne i somras, så det blir ju första gången vi ska välja hingst till henne nu. Fölet är e. For Feeling och stoet själv är e. Concorde - Kaliber med mycket bra möderne (stofamilj 46 och flera mkt väl meriterade syskon).

Concorde själv har också en förnämlig mor ! Har mamman och mormor till ditt sto presterat något ?

Hälsningar Helen

Nja, mormorsmor till vårt sto, Cessna, är SpitFire som ju gick OS på sin tid. Mormor SkyFire har nog i första hand använts som avelssto, liksom Cessnas mamma Kahlua. Fast Kahlua är i sin tur mamma till bl.a. Strega (BT ft o mamma till Amaretto, OS ft) och Baileys (svår hoppn) mfl avkommor i 1.30-1.40 hoppning. Vet tyvärr inte så mycket om yngre syskon till Cessna, mailade uppfödaren för några dagar sedan, så vi får väl se om jag får något svar.

Tyvärr har vårt sto inte gjort något pga en skada. Hon kunde inte ens visas i hoppning på treårstestet (fast fick diplom i gång), men en helsyster till henne gick högt på årets föl på Elmia och bedömdes med 10-10 i hoppning som treåring.

Sorry, nu börjar din import-tråd utvecklas till en tråd om vår häst. Inte meningen... :o

Det gör ingenting så länge diskussionen är intressant :smirk: . För att återgå till ditt sto så skulle jag satsa på en vämeriterad hopphingst med en stark förärvning och bra mödernelinje. Även om ditt sto inte har kunnat visa vad hon själv går för så har hon åtminstonde bra gener att falla tillbaka på !

Lycka till med fölningen och hingstvalet !

Hälsningar Helen

Och jag kan isåfall fortsätta med att varmt rekomendera Landor S. I Tyskland kryllar det av framgångsrika Landor S-avkommor och de flesta ser ut lite som Landadel, inte så långa i kroppen och med snygg hals och snyggt huvud. Och hoppar kanonbra! :)

Det är min uppfattning om honom också att han nedärver hästar med en bra ridbarhet och sin egen typ.

Till dig Gyllene: har du koll på om Rotspon nedärver några " Bad habits ".

Hälsningar Helen

Alltså jag fick faktiskt inget bra svar på frågan. Varken ja eller nej alltså! Däremot så såg jag tre till R-avkommor som var superfina! Jag känner flera som betäckt med honom och jag tvivlar på att han skulle vara så mycket använd om det fanns en stor risk att han nedärvde något sådant!?

Men det är svårt. De har lite olika syn på sånt än vi. Diskuterade OCD och där nere spelar ju det ingen roll alls medans vi här kasserar hingsten helt!

Hej!
Förlåt om jag bryter mig in på eran tråd...
Jag är ny inom avelsbiten (tävlingsryttare).
Jag har köpt ett xx sto, som är dräktig med Carte Dór i år.
Funderar på att betäcka med Cortez i år, såg att de sålde doser med "6 strån".
Vad menas med det, räcker det till en seminering?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka