Importera sadel?

N

NightOwl

Är det någon som har importerat en sadel från USA?
Jag har funderingar på att göra det och skulle vilja veta vad det kostar att få hem den på ett ungefär.
Jag importerade en handdator en gång och då fick jag betala införselmervärdeskatt och förtullning + frakt och det blev mycket dyrare än jag hade räknad med.

MVH/ Stefan

Sv: Importera sadel?

Det är samma sak med sadlar dessvärre om du importerar från USA. En massa skatter och sånt man måste betala.

Sweet skrev:
Det är samma sak med sadlar dessvärre om du importerar från USA. En massa skatter och sånt man måste betala.

Finns det någonstans man kan se vad alla avgifter kostar då?
Är införselmervärdesskatten en procenduell summa av varans värde?
Minns inte vad min dator kostade men jag gissar på att den motsvarade ca 20-25% av min handdators värde.
Sadeln jag funderar på kostar nästan 2,5 gånger så mycket hos återförsäljaren i norge som den skulle kosta om jag köper den direkt från tillverkaren i USA

Är tullavgiften alltid 160:- oavsett vad man importerar?

MVH/ Stefan

Tullen är olika för olika varor, likadant med andra evetuella avgifter förutom moms som är samma som för andra liknade varor i Sverige.
Gå in på Tullen hemsida www.tullverket.se Där finns något som heter Tarric on Line, tror den ligger under företag. I den kan du hitta upp vad som gäller för just den vara du vill ta in.
En sak att tänka på är att det krävs tillstånd för begagnade hästsaker.

Jag har köpt en sadel från USA. Jag fick betala moms (25% av varans värde), tull och avgift. Tullen och avgiften uppgick till några hundralappar.

Man kan alltid höra med dom som skickar sadeln om dom kan kryssa i GIFT eller SAMPLE på paketet ist för MERCHANDISE - då kommer du undan alla avgifter.

Köper du av en privatperson (kolla tex www.ebay.com) är det inga problem.

Och så kan man ju alltid tänka sig att det finns tulltjänstemän som är hästintresserade och inte går på vad som helst.....

Immer

Tänkte köpa den ny direkt ifrån tillverkaren om det blir av.
Men det lutar åt att jag köper en begangnad till att börja med istället.

MVH/ Stefan

På Ebay finns det massor av begagnade sadlar och om du köper av en privatperson är det inga problem att få den skickad som gåva. Om du köper från ftg är det bäst att kolla om det är ok med dom först.

Ps. Om du handlar inom EU behöver du inte betala tull alls. Kolla t ex www.ebay.co.uk.

Senast ändrad:

Tänk då på att få tillstånd från Jordbruksverket innan du köper en begagnad sadel från USA. Är inte roligt att köpa den och få betala säljaren och sedan inte få in den i EU.

Köper du inom EU som privatperson är det inga avgifter alls.
Men om man köper från USA och skaffar en falsk lapp om att det är en gåva och fastnar hos tullen. Då blir det dyrt. Då räknas nämnligen avgifterna på vad en likvärdig sadel kostar att köpa i Sverige istället för vad det kostar i USA. Dessutom kan det komma till böter och en registering i straffregister, inte bra alls.
Sedan kan man tänka på att om man köper inom EU som företagare av företagare kan man ibland köpa momsfritt och istället betala svensk moms som vanligt i den vanliga moms redovisningen. Kan bli billigare.

Jag köpte en sadel från Usa och fick betala 1000 kr för frakten och 2000 för tull/avgift (tillverkaren/avsändaren skrev ner värdet till ca halva).

Elektron skrev:
Och hur ska dom kunna bevisa motsatsen menar du?

Ärligt talat tror jag inte att någon tulltjänsteman (hästintresserad eller ej) skulle gå på något så simpelt som att ett företag i USA skickar en sadel som gåva till en person i Sverige.

Immer

Och vem har sagt att:
1. Sadeln är från ett ftg och inte en privatperson?
2. Att det måste synas att den är från ett ftg om den är det?

3. Är du tulltjänsteman?

Masse - det behöver inte vara några förfalskade lappar medskickade. Det sitter en lapp på paketet där man kryssar i vad det är för vara - gift, sample, merchandise. Om det står gåva på paketet så fattar jag inte hur man som tulltjänsteman har tid och lust att försöka bevisa att det inte är så. Det kräver ju att de kontaktar såväl säljare som köpare och måste få dom att "erkänna" det hemska buset och det ligger ju inte i deras intresse direkt.

Senast ändrad:

Varför vill du importera en sadel från USA, är det jättemycket billigare? Tänkte bara att det är svårt att veta om den passar eller inte :confused:, man vill ju gärna att sadeln skall ligga bra på hästen.

Ja, sadeln (inklusive frakt) kostade 6.822:87, momsen var följdaktligen 1.706:- och totalt betalade jag ca 9.100:- för sadeln. Tull och avgift uppgick till ca 571 kr. Då den typen av sadel (Dominus Show Jumper) kostar ca 13.000:- i Sverige, så tycker jag att det var ett bra köp.

Sadeln kostar ju mindre än hälften i USA än hos återförsäljaren i Norge.
Man kan väll göra mallar utav hästens rygg och skicka till försäljaren i USA?
Så står det iallfall och det borde ju funka.
Sadeln kostar ca 6475 SEK i USA, vet inte vad den kostar hos återförsäljaren i Norge men en annan billigare sadel av samma fabrikat kostade iallfall över det dubbla.

MVH/ Stefan

Dom behöver inte erkänna! Det är upp till mottagaren att bevisa att det är en gåva.
Varför skulle inte tulltjänstemänn kolla på just stora paket som det står gåva på eller prov. Finns speciella regler för att något ska kallas för prov resp att det finns regler för hur högt värdet får vara på en gåva. Det gäller inte bara vid import utan även andra gåvor i Sverige. Hört talas om gåvoskatt?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 429
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar