Importera lusitano

linlar1

Trådstartare
Jag är inte på väg att köpa ny häst än men kollar lite på marknaden då och då. Nästa häst är tänkt att vara en lusitano.
I vintras såg jag en annons på en lusitano i Spanien. Min egen smärtgräns ligger på ca 150000kr så jag minns att hästen kostade max det.
Nu såg jag att samma häst ligger ute på annons här i Sverige för 300000kr.

Det jag undrar är om det generellt är billigare att importera än att köpa lusitano här i Sverige? Eller råkar just denna hästen ha varit ett "fynd" alt. att den svenska ägaren överskattar värdet på hästen?
 
Sv: Importera lusitano

Oj, 300 tusen! Jag har sett fina lusitanos här i Sverige för 110-120 tusen. Hingstar blir förstås dyrare dock. Sen beror det väl på utbildningsgrad etc. Sen vet jag inte heller vad kostnaden för import blir. Säg att du hittar en lusitano i Portugal som är under din smärtgräns, men som lätt drar iväg när man plussar på importen. Då kan du jämföra häst+import med vad häst här i Sverige kostar.
 
Sv: Importera lusitano

Jag tror det blir billigare för dig att åka ned och titta/rida och importera. åtminstone får du mer urval än du har för samma pengar här i Sverige.


Den hästen du tänker på är nog meningen att svenska ägaren vill göra sig en hacka. Om nu hästen är så bra som den verkar i annonsen, varför säljer hon den?
Det hon har gjort är visserligen att meritera upp hästen här i sverige men det är ju ändå köparen som i slutänden bestämmer.

Ingenting är värt mer än någon är beredd att betala ;)
 
Sv: Importera lusitano

Tittar man på tävlingsresultaten så är det ju inga kanonresultat heller kan jag tycka. Å andra sidan kanske den rör sig annorlunda och får nedslag på det, jag vet inte.
 
Sv: Importera lusitano

Hej! Det beror ju helt på vad du vill göra. Tycker du att det är kul och har råd att åka ner och titta så är det ju bara bra, oavsett om du köper en häst där eller inte. Hästhållningen skiljer sig ganska markant så om inte annat så får du en förståelse för detta. Men innan du åker ner så är det bra att åkt och tittat på de hästar som är till salu här för att ha något att jämföra med.

Priserna på lusitanos har ju som på alla hästar i Sverige sjunkit och det finns många riktigt bra hästar till salu här.

Att importera innebär ju alltid en risk med tex att hästen inte klarar resan bra eller att det inte tål knott och andra insekter som den inte är van vid. Sen hade jag själv varit orolig att jag skulle bli lurad och hästen är sjuk eller skadad men det kan ju även hända i Sverige.

Att rasen är fantastisk det är det ända som är helt säkert så jag hoppas att du får en bra individ.:)
 
Sv: Importera lusitano

Jag har varit i Portugal och ridit och rider även här regelbundet lektioner på lusitano. Jag tycker att det är fantastiskt trevliga hästar. Det har ju inte varit aktuellt för mig att köpa någon än då jag inte vill sälja dom hästar jag har så jag har inte seriöst kollat på annonser utan mest skummat igenom en del för skoj skull och därför inte gjort någon närmare analys över prissättningen. Det var först nu när jag såg annonsen på den här individen då jag reflekterade över prisskillnaden nu i Sverige kontra när han stod i Spanien som jag reagerade.
För min del hade jag gärna köpt en i Sverige om jag hittar någon jag gillar men med den prisskillnaden så blir ju situationen en annan. Fast det är kanske inte normalt sådan skillnad?
 
Sv: Importera lusitano

Jaja, då vet du ju en hel del. :) Den aktuella annonsen har ett mycket högt pris, men det är ju inte säkert att de får ut den summan.

Det var ju inte länge sedan en annan välutbildad lusitano var till salu på en svensk försäljnings sida, där utgångs priset var lägre men det fick ändå sänkas för att hästen skulle bli såld.
Marknaden för en välutbildad iberisk häst är ändå fortfarande rätt begränsad om man jämför med för ett halvblod, detta kommer kanske ändras i takt med att fler och fler olika raser kommer ut och tävlar dressyr.

Just hur mycket priset ökar på enstaka individer mellan hemlandet och efter importen till Sverige är ju svår att följa om man inte som du nu har haft turen och sett samma individ.
 
Sv: Importera lusitano

Jag har ingen aning om det var din häst? Jag vet bara att det var en högt välutbildad lusitano som var ute till (om man jämför med halvblods priser ) försäljning till ett lågt pris men som sedan sänktes. Det kan ju hända att det var något speciellt i detta fall men det verkar som om den " vanliga dressyr " ryttaren inte blir intresserad av iberiska välutbildade hästar ÄN men jag hoppas att det kommer.

Om man tittar på olika försäljningssidor i Sverige så hittar iallafall jag flera jättefina både lusitanos och P.R.E som jag gärna skulle vilja ha :d . För mig känns det säkrare att köpa häst i Sverige, men det kanske är gammalmodigt av mig att tänka så :).
 
Sv: Importera lusitano

Det var förmodligen min häst. Priset på den sattes lågt ifrån början för att jag är svårt sjuk och ville få hästen såld medans jag själv kunde vara med och påverka vem köparen skulle bli. Eftersom hästen sattes ut till ett rejält underpris redan ifrån början så trodde jag att han skulle bli såld direkt, typ igår. Och det hade han säkert blivit också om jag hade varit lite enklare att göra affärer med, men den här försäljningen var lite speciell som sagt.

Att jag valde att sänka priset redan efter ett par veckor berodde alltså inte på att hästen inte gick att sälja för det begärda priset, det berodde på att jag fick det enklare att välja köpare på det sättet. Och det blev också väldigt bra!
:love:

TS, jag rekommenderar i första hand att man försöker hitta en iberisk saluhäst i Sverige. Om det inte går, det kan vara svårt om man vill ha en vuxen och välutbildad häst som dessutom inte är hingst, så kan man vända sig till hästarnas hemländer. Men se till att skaffa dig ett pålitligt ombud! Det är guld värt och minimerar risken för att du skall bli lurad.
 
Sv: Importera lusitano

Tack för alla svar! Jag återkommer säkert när det börjar bli dags för köp för att få lite fler goda råd!
 
Sv: Importera lusitano

Jag tror det blir billigare för dig att åka ned och titta/rida och importera. åtminstone får du mer urval än du har för samma pengar här i Sverige.


Den hästen du tänker på är nog meningen att svenska ägaren vill göra sig en hacka. Om nu hästen är så bra som den verkar i annonsen, varför säljer hon den?
Det hon har gjort är visserligen att meritera upp hästen här i sverige men det är ju ändå köparen som i slutänden bestämmer.

Ingenting är värt mer än någon är beredd att betala ;)

Håller med dig. Har fler vänner som varit nere och hittat sina blivande hästar. Urvalet är såklart så mycket större :)
 
Sv: Importera lusitano

Vad skönt att du hittade en bra köpare.:) Hästen verkade vara fantastisk och det är få förunnat att få äga och ha en sådan häst. Hoppas att du kan njuta av att fått uppleva den känslan och glädjen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vad tycker ni är rimligt pris för en läromästare? Vad höjer respektive sänker värdet i era ögon? Såg en annons som fick mig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 082
Senast: Grazing
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 492
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 926
Senast: Takire
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 690
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp