Importera häst från Finland

Sv: Importera häst från Finland

Nej det måste man inte! Men jag hade ingen transport då och inget med det rätta körkortet +att han jag anlitade skulle över ändå med en travare som skulle till klinik. Så min häst fick t o m sällskap!

Förresten, min häst hade inte vaccinationerna på grej, men det gick bra ändå... Ingen av gångerna vet. var ute kollade hon det ens...

Har inte erfarenhet av att importera häst från Finland till Sverige, men däremot tvärtom d.v.s jag köpte min häst från Sverige och importerade honom hit till Finland.

Någo momsar har jag ingen aning om. Vad jag vet betalade jag ingen sådan (eller säljaren fö den delen) Jag köpte alltså min häst av en privatperson. Jag använde mig av ett transportföretag som hämtade honom hit. Vi hade veterinärintyget som inte får vara mer än 48 h gammalt.(det går inte med vilken vet. som helst utan jag har för mig att det måste vara en "kommunal" veterinär typ distriktsveterinär) Sedan ett annat papper som vet. fyllde i var det stod hur hästen skall transporteras, hur länge resan tar samt ruttbeskrivning.

Transportören sa att det är onödigt med det här vet. intyget samt det andra pappret. Men vi ville att allt skulle gå enligt reglerna så...

Transportören sa att det är onödigt med det här vet. intyget samt det andra pappret. Men vi ville att allt skulle gå enligt reglerna så...

Ovanligt dumt uttalande av transportören, måste jag säga.
Jag tror knappast h*n, om det blir kontroll, är beredd att bli stående med transporten vid gränsen i flera timmar och vänta tills alla papper är i ordning......

Immer

Men d e just d! Aldrig att alla som åker över med sina travhästar till t ex ålandstravet har dit distriktsvet. och har dom att skriva ett sånt papper med färdplan osv före.Och eg ska dom ju ha distriktsvet. att skriva ett likadant när de ska tillbaka då åxå i så fall? Du får ta hästen över gränsen i 4 dagar (eller en vecka?), på bete eller träning eller tävling o dyl... Och sen är den ju redan över gränsen lixom...

Ja, jag är medveten om att det fuskas.
Men själv skulle jag inte vilja utsätta min häst för att bli stående, kanske upp till ett dygn, vid gränsen.

Immer

Jaha, och vad är nu detta? ska du ha en till, eller ska du inte ha kvar den du köpte efter Lilleman?

Uppdatera mig NU!

Inge har börja gå hinderlöp, han är en stjärna! en andra- och en fjärdeplats så här långt på tre starter!!!:love::bump::banana:

Grattis!!

Nä inget till mig egentligen utan en vän som letar häst och kanske har hittat en där... men hon hittar så många fina så det blir svårt för henne att välja!

Hej! JAg har köpt och sålt en massa hästar mellan Sverige och Åland. Reglerna har då varit att köper jag hästen privat och "begagnad" alltså såld i Sverige med moms tidigare så behöver inte jag betala moms, om hästen köps från uppfödare som är momspliktig så dras momsen av och jag betalar moms vid gränspassagen. Om jag sen säljer en häst till Sverige som jag fött upp så dras momsen av hos mej och nya ägarna betalar svensk moms vid övergången, men säljer jag en häst tillbaks till Sverige som jag köpt utan moms i Sverige alltså begagnad, så är den momsfri till Sverigeför då är momsen betald i Sverige innan jag köpte hästen

*gräver medvetet fram en gammal tråd*

Fortfarande ingen som importerat häst från Finland (fastlandet) till Sverige?

Om jag förstått det rätt så momsar man in hästen om den köps från företag...?
Tullverket verkar inte kräva nån tullavgift?

Hur gör man om man behöver åka båt från Åbo till Kapellskär/Stockholm - vet någon vilket företag man kan vända sig till? Hur gör man med hästen ombord på båten?
Nån som har en aning om kostnader?

Fast Åland är ju något specialare med o inte riktigt med i EU trots att det hör till Finland. Har väl delvist autonomt styre? Det är ju därför alla Finlandsfärjor stannar där, för gör de det, så får de ha kvar taxfreen, vilket de inte får om de åker raka vägen sve-fin...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
233
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Piglet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama