Sv: Importera häst från Finland
Hej!
Jag köpte häst från Sverige till Åland (som ju hör till Finland) för ett år sedan, av en privatperson. Det funkade så här:
Hon skrev ett intyg på att priset jag betalt var med moms. Då fick jag ett sk noll-beslut när jag tullade in den i Finland (alltså, hästen är en begagnad vara, alltså redan momsad för). Som vilken vara som helst!
Köper du däremot av ett företag, ska du se till att få köpa den momsfri, och sedan betala momsen när du tullar in den. (Behöver inte ske direkt när man kör över gränsen eller av båten el nåt, men du måste tulla in den senare,så snart som möjligt.) Tänk på att ni har väl 25% på hästar i Sverige, vi har 22% i Finland (tror jag, iaf något lägre)
Vad gäller veterinärbesiktningen, så gick jag på en nit där. Hämtade min häst på en måndag, och hade veterinär ut och gjorde en "exportbesiktning" på fredagen (ska enl. myndigheterna vara gjort inom 48 h innan exporten och av distriktsveterinär tror jag, gäller vardagar). Vet. hade fel papper med sej, återkom på söndagen. Gissa om jag var svettig! Och dyrt blev det...
Sen hade jag hyrt en travkille som kom med och hämtade hästen, han sa att det var helt onödigt med denna exportvet.kontroll, när dom (travägare) köper hästar tar dom bara över dom och blir dom stoppade säger dom att dom ska ha dom på bete i en vecka (vilket är tillåtet) Och sen åker dom och tullar in hästen, för dom kom överrens med hästens ägare att dom skulle köpa den medan den var på bete/träning el dyl. Fast han hade aldrig blivit stoppad.
Får tullen ens stoppa hästtransporter inom Norden? Här på Åland åker ju folk till och från Sverige med sina hästar hela tiden, till klinik, på tävlingar, trav, träningar, beteckning osv osv... Skulle bli mycket jobb för tullen att hålla koll på alla hästar...