Importera häst från Finland

Kaktusblomma

Trådstartare
Jag funderar lite över hur det går till att importera en häst från Finland som privatperson? Vad behöver göras och vilka papper behövs? Pass och vaccinationer är självklart, men är det något mer?

Sv: Importera häst från Finland

intyg på vet.bes (speciell sådan som görs inom 24timmar innan hästen lämnar landet.)

Du momsar in hästen i sverige. Bara papper på att hästen är hästen pass är ej krav ej heller vaccinationer...

Man måste ej ha vetbesiktnignspapper! Jag har köpt många hästar från Finland!

Var det från danmark när jag köpte iaf iofs var det aldrig nån kontroll på det och det var närmare fem år sen.

Tydligen, men det finns många olika regler och kryphål. Om hästen är momsad inom landet sverige och köps till Finland då är den momsfri, men åker den sen till baka till Sverige så ska den momsas... Gåva går ej heller då räknas det ut ett värde.

Har aldrig hört talas om det :confused:

"Införsel från EU-länder, Andorra, Färöarna samt Norge
Hälsointyg
Hälsointyg ska utfärdas av officiell veterinär i avsändarlandet inom 48 timmar före lastning. Intyget är giltigt i tio dagar och ska behållas i minst sex månader. Blankett för hälsointyg erhålls från officiell veterinär.

Identitetshandling
Alla hästar ska åtföljas av godkänt pass.

Färdplan
Om restiden beräknas överstiga åtta timmar ska färdplan upprättas av transportören, samt kontrolleras och signeras av officiell veterinär i avsändarlandet.

Vid inresa från Andorra, Färöarna och Norge ska anmälan hos tullen göras."

Från jordbruksverket och mig veterligen är Finland ett eu-land.

Jag har som sagt köpt flera hästar från Finland och senast för några månader sedan. Du kan likaväl köpa hästen och köra genom hela tullen utan problem inte en enda människa kommer att ifrågasätta något... Men det enda du måste ha med är kvitto på hästen för att kunna momsa in den till den summan.

Jag har noll erfarenhet av finland men jag kan inte förstå varför moms ska betalas? Det är tydligen samma om hästen ska in från Sverige till Finland att vet.intyg ska med.

Jag visade inte mina intyg heller de undrade om vi hade en eller två kikade inte ens in i transporten.

Men måste man som privatperson som köper av privatperson momsa in hästen? Här i Sverige så är det ju bara moms om det är ett företag som säljer...

Jag håller precis på att sälja en häst till Finland. Veterinären har precis varit uppe idag och gjort en besiktning. Den fick inte vara äldre än 48 timmar. Sen behövde veterinären namn och adress på ansvarig transportör, reg nr på släp eller lastbil, fördplan och tid när den skulle åka från gården och hur lång tid resan skulle ta.
Tror väl att det är samma på andra hållet med.

Jag visade inte mina intyg heller de undrade om vi hade en eller två kikade inte ens in i transporten.

Kontroll av hästtransporter är väl knappast högprioriterade arbetsuppgifter för Tullverket. Men om, utifall att det skulle bli en kontroll är det nog säkrast att ha alla papper iordning..... Det är inte kul att bli stående vid gränsen i avvaktan på att man ska lyckas hitta en veterinär som kan komma och fixa handlingarna.

Immer

oj jag menade inte att låta så. Självklart ska alla papper vara i ordning min tanke var nog att jag trodde att marica hade missat det eftersom jag uppfattat att hon inte hade intyg på dem.

Jag frågade 'anna' (eller vad hon heter på tullverket sida) och den säger att man inte behöver det eftersom det är ett eu-land.

Hej!
Jag köpte häst från Sverige till Åland (som ju hör till Finland) för ett år sedan, av en privatperson. Det funkade så här:

Hon skrev ett intyg på att priset jag betalt var med moms. Då fick jag ett sk noll-beslut när jag tullade in den i Finland (alltså, hästen är en begagnad vara, alltså redan momsad för). Som vilken vara som helst!

Köper du däremot av ett företag, ska du se till att få köpa den momsfri, och sedan betala momsen när du tullar in den. (Behöver inte ske direkt när man kör över gränsen eller av båten el nåt, men du måste tulla in den senare,så snart som möjligt.) Tänk på att ni har väl 25% på hästar i Sverige, vi har 22% i Finland (tror jag, iaf något lägre)

Vad gäller veterinärbesiktningen, så gick jag på en nit där. Hämtade min häst på en måndag, och hade veterinär ut och gjorde en "exportbesiktning" på fredagen (ska enl. myndigheterna vara gjort inom 48 h innan exporten och av distriktsveterinär tror jag, gäller vardagar). Vet. hade fel papper med sej, återkom på söndagen. Gissa om jag var svettig! Och dyrt blev det...

Sen hade jag hyrt en travkille som kom med och hämtade hästen, han sa att det var helt onödigt med denna exportvet.kontroll, när dom (travägare) köper hästar tar dom bara över dom och blir dom stoppade säger dom att dom ska ha dom på bete i en vecka (vilket är tillåtet) Och sen åker dom och tullar in hästen, för dom kom överrens med hästens ägare att dom skulle köpa den medan den var på bete/träning el dyl. Fast han hade aldrig blivit stoppad.

Får tullen ens stoppa hästtransporter inom Norden? Här på Åland åker ju folk till och från Sverige med sina hästar hela tiden, till klinik, på tävlingar, trav, träningar, beteckning osv osv... Skulle bli mycket jobb för tullen att hålla koll på alla hästar...

Måste man ha någon speciell transportör om man bara ska köra hästen från typ Åland till Sverige? Själva båten tar ju bara 2 timmar över så det blir inte så lång resa för dom iaf.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
233
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Piglet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama