importera häst från england

perjoh

Trådstartare
Hej,

Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import?
Har enskild firma (momsregistrerad)
 
Googlade och det ska tullas och momsas men bäst är att kontakta tullverket och Jordbruksverket direkt för att få mest korrekta svar
IMG_4317.png
 
Ja du behöver momsa och betala något extra tracknr. Du behöver också ha hästen i karantän. Vi har importerat en del ponnyer både före och efter brexit och man får räkna med att det blir ungefär dubbelt så dyrt. Använd ett transportföretag som tar hand om allt pappersarbete från början, flera av transportföretagen tillhandahåller den tjänsten och det blir betydligt enklare än att göra det själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 387
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 616
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 751
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 412
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp