Importera från Danmark

Nussikan

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det? Vad ska man tänka på? Vilka papper behöver man? Hur gör man i tullen? Behöver man omregistrea honom för att få registrera kattungarna i SVERAK? Hur gör man med ägarbyte? Jätte tacksam för alla svar! :)

Sv: Importera från Danmark

Tja, antingen får du fixa dispens från SJV så att du kan ta in kattungen före 3 månaders ålder ovaccinerad mot rabies eller så får du vänta med att ta in katten tills den är sådär 7-8 månader gammal och är vaccinerad mot rabies och kan uppvisa godkänd halt rabiestitrar.

Är det en hane bever han inte registreras om till SVERAK för att du ska få regga avkomma efter honom, men samma regler gäller för hanar utanför SVERAK som för SVERAK-reggade hanar (han ska vara ID-märkt, ha normalt testikelintyg etc).

Ägarbyte bör väl uppfödaren ha en blankett från sitt förbund om.

Antingen tar man in under 3 må och sker då dispens från sjv (inga problem att få dispens för införsel från danmark men blir leveransen av någon anledning försenad blir man ju av med pangarna). Kostar 500:-, och då måste katten ha sin dispens, samt papper från officiell veterinär i Danmark. Pass, avmaskning och chip som vanligt.

Annars gäller de vanliga införselreglerna; rabiesvacination med godkänt titertest, pass, chip och avmaskning. Då är ju katten 7-8 mån innan den kommer.

Överförning fungerar som vanligt, man ska ha en transfer från Felis Danica och skickar in den till sverak tillsammans med en stamtavleansökan. Det är inte ett måste att överföra till sverak men om ägaren är sverakansluten måste katten också vara det. Är ägaren inte sverakmedlem gäller samma regler som vid alla parningar med "extern" hane.

Det är vanligare med avelsrestriktioner på sålda katter i danmark, finland och övriga Europa än i Sverige/Norge, men det visste du förmodligen redan.

Enligt uppfödaren (som har exporterat flera katter till Sverige) så behövs ingen dispens om katten är precis 3 månader, han är född den 21/3 och vi hämtar honom den 21/6, stämmer inte det? Då är han ju inte under 3 månader men inte heller över 3 månader så han behöver rabiesvaccineras.

Menar du att om jag är ansluten till SVERAK (vilket jag ju är) så måste alla mina katter också vara reggade i SVERAK? Det tycker jag låter lite märkligt, det finns ju många SVERAK-reggade uppfödare som har utländska hanar eller som är reggade i IDP.

Att det är avelsrestriktioner på honom är jag fullt medveten om, men det ser jag inte som något problem :)

Nej, det krävs alltid dispens för ovaccinerad katt. Jag hade inte chansat på att åka sista dagen dispensen gäller heller, man vet aldrig vad som händer och det räcker med en punkterad bil eller en försenad färja så får man börja om..

Jo, vill du använda dina katter i sverakverksamhet ska du som sverakmedlem ha dem reggade där. Varför skulle man ha katter reggade i FD eller NRR om man är sverakmedlem? Jag känner inte nån som inte har överfört sina katter, och mina tre importer är alla överförda till sverak. Katten ska vara reggad i det förbund du som medlem använder den i.

Dubbelkolla med SJV men jag är tämligen säker på att enda gången du får ta in en kattunge från Danmark är om den är yngre än 3 månader gammal, är ovaccinerad mot rabies och du har dispens för att föra in den. Så fort den blivit 3 månader gammal gäller de vanliga införselsreglerna dvs. den ska vaccineras mot rabies och godkända titrar ska uppnås efter 120 dagar för att den ska få komma in.

De enda katter som måste vara reggade hos SVERAK om du föder upp inom SVERAK är honkatterna du avlar på och kattungarna du registrerar. Hanar kan vara registrerade vart som helst. Du kan använda dem i avel ändå.

De enda katter som måste vara reggade hos SVERAK om du föder upp inom SVERAK är honkatterna du avlar på och kattungarna du registrerar. Hanar kan vara registrerade vart som helst. Du kan använda dem i avel ändå.

Fast sverak protesterar om man köper en hane och använder i eget namn... Frasses transfer dröjde ju när jag köpt honom, och då kunde jag inte regga ungarna innan den kommit.

Det kan jag tänka mig att de gör, men de har ingen regel som tvingar medlemmar att registrera alla sina avelskatter hos dem. Endast de honkatter man avlar på och de kattungar man föder upp.

Men visst kan de protestera, det är inte alltid de bryr sig om vad som faktiskt står i deras regelböcker.

Ja jag ska dubbelkolla detta hos Jordbruksverket, jag vet ju att uppfödaren vet vad hon gör eftersom hon har hållt på med det länge, men jag har så svårt att förstå danska så jag vill gärna få det förklarat för mig på svenska :) Han är ju som sagt varken yngre eller äldre än 3 månader, så man undrar ju vart gränsen går eller om det finns ett kryphål där.

Vi måste hämta honom exakt den dagen eftersom han ska avelsgodkännas då och väntar vi tills dagen efter så har han gått över 3 månader, hämtar vi honom innan så är han inte avelsgodkänd (vilket vi vill att han ska vara innan). Så vi får åka i tid så vi hinner byta däck och vänta på färjor ;)

Men katten kan inte avelsgodkännas innan 10 månaders ålder, eller har jag fel?

Nej, men han måste inte vara registrerad i Sverak, det räcker som sagt att honan är registrerad i Sverak för att man ska få regga kattungarna i Sverak. Sen vet jag inte hur det är om jag skulle vilja omregga honom, men det har jag inga planer på.

Okej, det är så ni gör? Det hade jag missat.
Av ren nyfikenhet, varför inte omregga?
Jag har hört människor med samma erfarenhet som ovan nämligen, att Sverak tjorvar om man själv äger hanen och den är reggad i fel förbund.

Varför inte avelsgodkänna i Sverige? Det spelar ingen som helst roll vilket land det görs i, Frasse är avelsgodkänd Norge, Maja i Sverige och Hanoo i Tyskland... Tillåter man verkligen så ungt avelsgodkännande? Vilket förbund är det då? Alla andra länder kräver öppen klass, jag trodde det var en FIFé-regel...

Sen undrar jag också varför man inte vill omregga?

Nej, men han måste inte vara registrerad i Sverak, det räcker som sagt att honan är registrerad i Sverak för att man ska få regga kattungarna i Sverak. Sen vet jag inte hur det är om jag skulle vilja omregga honom, men det har jag inga planer på.

Kruxet är att SVERAK antagligen inte kommer godta ett avelsgodkännande som utfärdats så tidigt. De hanar som används i SVERAK-avel (även fast de inte är SVERAK-reggade) måste uppfylla alla krav SVERAK ställer på avelshanar dvs. avelsgodkännande måste ske enligt SVERAKs regler.

Okej, det är så ni gör? Det hade jag missat.
Av ren nyfikenhet, varför inte omregga?
Jag har hört människor med samma erfarenhet som ovan nämligen, att Sverak tjorvar om man själv äger hanen och den är reggad i fel förbund.

Omreggning är ju en onödig kostnad om den inte är nödvändig. ;)

Kostnaden är väl ändå det minsta problemet...

*kl*

Nu har iaf planerna ändrats lite, så om allt går som vi planerat så tar vi hem honom den 20/6 (dagen innan han blir 3 månader), jag hoppas bara att dispensen är klar tills dess. Så avelsgodkänner vi honom i Sverige (eller Norge, beroende på vad som passar bäst) sen när han fyllt 10 månader. Så nu håller vi tummarna för att vi inte får några fler käppar i hjulen och att våran nye lille familjemedlem flyttar hem till oss snart! :)

(För nyfikna: Det är min sambo som kommer stå som ägare på honom och eftersom han (min sambo) inte är bundet till något förbund så spelar det ingen roll vart katten är reggad och alltså finns det ingen anledning att regga om honom)

Senast ändrad:

Kostnaden är väl ändå det minsta problemet...
Ta inte det här tyket, jag är bara nyfiken: vad är då problemet?

Jag har ju själv haft mängder med registreringsproblem pga intyg som nrr tappat bort. Sverak kunde inte nöja sig med att den norska stamboksföraren en gång godkänt intygen, utan var tvungen att ha dem själva. Har man svårighet att föra över katten till sitt förbund lär ma få ännu mer probme med att regga ungar efter den.

Nu har iaf planerna ändrats lite, så om allt går som vi planerat så tar vi hem honom den 20/6 (dagen innan han blir 3 månader), jag hoppas bara att dispensen är klar tills dess. Så avelsgodkänner vi honom i Sverige (eller Norge, beroende på vad som passar bäst) sen när han fyllt 10 månader. Så nu håller vi tummarna för att vi inte får några fler käppar i hjulen och att våran nye lille familjemedlem flyttar hem till oss snart! :)

(För nyfikna: Det är min sambo som kommer stå som ägare på honom och eftersom han (min sambo) inte är bundet till något förbund så spelar det ingen roll vart katten är reggad och alltså finns det ingen anledning att regga om honom)

Om din sambo står på katten slipper ni reggningsfrågan, men då kan ni ju inte ställa ut den för att få avelsgodkännande?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
188
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
573
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 902
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar