Importera från Danmark...

M

Mallemoe

Ska skaffa hund och har börjat snegla lite på Danmark eftersom det trots allt ligger närmare oss än de flesta kennlar i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av att importera en hund från Danmark? Jag har förstått själva import-processen med jordbruksverket och så, men har andra funderigar som jag inte lyckats hitta svar på...
Hur gör man för att hitta information om kennlarna, de är ju inte alltför aktiva med hemsidor och liknande. Kan man "lita på" att de hvalpelistor som finns bara gäller seriösa uppfödare? Blir det någon skillnad i pris när man sen ska försäkra hunden i Sverige och skiljer sig inköpspriset i Danmark (mycket) jämfört med Sverige?

Många frågor, men förhoppningsvis är ni flera som kan svara!

Kan tilläggas att vi har letat i Sverige ett tag, men att det handlar om en relativt ovanlig ras som är ganska svår att få tag på. Trots allt är Sverige alternativo uno.

Sv: Importera från Danmark...

Nu har vi inte importerat från Danmark utan Norge men jag svarar ändå..
Rasen eller rasgruppen bör väl ha en hemsida, där brukar kennlar stå och valpar/valpar på gång finnas.. Har du fått kontakt med någon seriös uppfödare här så prata med denna, de brukar ha koll utanför gränserna också speciellt när det gäller ovanligare raser.
Mitt högst personliga antagande är också att procentantalet oseriösa uppfödare är mindre hos ovanligare raser (om den inte är på "uppsving" pga mode/filmer eller likn.).

Jag tycker kanske att ni ska öppna er för andra länder också, det är värt att åka långt/betala mer om man får en toppenvalp.

Vilken ras är det?

Det är Fransk Bulldogg det handlar om och den är väl lite på uppsving har jag förstått...
Har fått hyfsad kontakt med en uppfödare i Danmark genom en sån där valplista som de har på bulldoggklubbens hemsida. Vet dock inget om henne eller hennes hundar eftersom det inte finns någon djupgående information på klubbens hemsida. Har försökt googla, men har inte hittat nåt på nån hund på den där listan, varken hennes eller någon annans.
Har funderat på andra länder också, men eftersom jag är lite feg språkmässigt så känns bara Danmark och Norge som vettiga alternativ. Norge har jag fördomsfullt avfärdat som för dyrt eftersom allt annat är så mycket dyrare i Norge. Har inga belägg för det påståendet...

Hade från början tänkt använda sommarlovet till att mysa med valp, men har tyvärr inte haft marginalerna på min sida och nu verkar det svårt att hinna...

Men om du bor i Skåne så finns ju här minst 2 uppfödare som ändå får rätt så några kullar per år så det borde inte vara så himla svårt.

//E

Har kollat med dem och den ena har kö sedan länge. (Nästa kull planerad nästa år) Den andra ska para nu om ett par veckor. Om det funkar skulle ju det vara aktuellt, men jag vågar inte hänga upp mig på ett kanske.
Har tänkt skaffa hund ett tag, men vi missbedömde "marknaden" för rasen och började ringa runt när vi tyckte att nu är det dags. Skulle tydligen satt upp oss på listor direkt istället... Anars får vi väl vänta till nästa sommar...

Jag hade väntat då... Jag har också en halvovanlig ras och väntade 3 år på min första, just för att jag ville ha speciella linjer och så.

Visst, du kan kolla Danmark, men jag tror att du måste ha dispans och då ta in innan de är 10 veckor. Annars gäller rabies och sånt som vanligt.

//E

Det är som sagt långa väntetider på en Fralla här i Sverige. I alla fall om man köper av dom uppfödarna med ett vanligt kösystem. En del uppfödare använder sig inte av det, utan skriver helt enkelt upp människor/familjer som verkar passa kenneln och dess hundar, och väljer ut rätt valp åt dom. Visst, det finns inte alltid valpar så att det räcker till alla, men då brukar man slippa det här med att vänta i flera år åtminstone.

I Danmark finns det några bra kennlar, men dom har säkerligen väntetid dom också, eftersom det är lite större uppfödare som har kända hundar = Alla vill ha därifrån.
Om du vill kan jag förmedla några danska namn åt dig, för att kolla om du har dom redan eller ej. Svenska uppfödare vet jag en hel del om också, eftersom jag levt med rasen i ca 10 år och min mamma är uppfödare som gärna pratar Fralla med mig även efter jag flyttat hemifrån ;)

Ja det får du jättegärna göra. Just det där med uppfödare och speciella linjer och så är jag väldigt dålig på. Enligt de vi har pratat med är alla uppfödare på fbk:s hemsida seriösa, men jag vet ju inte riktigt hur det är i Danmark. Hon jag har pratat med står inte med som uppfödare på danska hemsidan, men det är det många som inte gör verkar det som, Daulökke´s bl.a. Kostar pengar så det är väl därför...

Ja, kostar det pengar så är det inte alltid som uppfödarna anmäler sig. Onödig utgift typ, eftersom dom får valpar sålda ändå. Som du säger är det ju en ovanlig ras, med ganska så stor efterfrågan, så alla uppfödare har ju valpköpare på rad..

Jag PM'ar dig med lite mer information!

Har nu kollat med en av de ansvariga för bulldogklubbens hemsida och kan berätta att en valp ligger på 12000 danska kronor = ca.14700 svenska. Ingen större skillnad alltså... De som lägger upp sina kullar på valplistor är godkända som uppfödare av DKK (tror jag det heter) och i Danmark är det tydligen inte ovanligt att de inte lägger sig till med ett kennelnamn, så om det står ett personnamn och ingen kennel så ska man inte oroa sig (så länge de är godkända).
Kanske nån gång någon som undrar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 424
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 588
Övr. Hund Har fått kontakt med en uppfödare i tjeckien och anmält intresse på valpis som förhoppningsvis föds i mars :bump::bump::bump: (Vill...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 332
Senast: Grana
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 844
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA