Import Lettland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall lilla heda
  • Startdatum Startdatum
S

Stall lilla heda

...finns det någon Lettisk avels förening man kan hitta på nätet?
har en Lettisk hbl valack i min lektions verksamhet och blev bara lite nyfiken. Han ska reggas i Sverige och har en"official pedigree certificate" som är utfärdad av "Latvian horsebreeders assosiation"
Kan inte hitta nåt på nätet, kanske någon här kan hjälpa mig.
Hästen har en härstamning men alla info är på Lettiska...skulle bara var kul att veta lite...

//Tina

Sv: Import Lettland

Jag är också nyfiken! Jag har en häst på ridskolan som i och för sig kommer från Estland och ska vara e Sambo ue Barons. Finns det någon sida för estländska halvblod också?

Har en annan häst som faktiskt var ett lettiskt halvblod e Gardegeneral ue Mambo. Där är jag hemskt nyfiken på vem som kan vara mamman.

Jag känner inte till avelsföreningen men jag har hittat en bra hemsida på engelska för oss som har lettiska hästar. http://par.zirgiem.lv/enindex/enlinijas.html Det är en privatperson i Lettland som delar med sig av sin kunskap om den lettiska aveln under 1900-talet. Jag kunde hitta information om många hingstar som finns med i mitt stos stamtavla.

Jag vet ett ställe som importerar lettiska hästar som inte hade koll på papprerna, tror inte många av hästarna fick rätt stam med sig därefrån.....
Vet inte hur det är överlag, men där var det lite skrämmande. Inställningen var att papprerna enbart var till för köparna, hur korrekta dom var spelade mindre roll.

Känner själv ett Elitsto från Lettland (lettiskt varmblod) och hon har papper på Lettiska. Har fått dom papprerna översatta av en Lettisk tjej! Kanske rent av samma slags papper?

Jag har ett halvblod från Lettland f. 05. Jag är inte speciallt bra på lettiska hästar, men om någon kanske vill berätta mer? =) e: Gauco u: Alondra ue: Apollo xx. Dvs 25% fullblod. Hela stammen: http://www.allbreedpedigree.com/gerda81. Hon är iallafall en riktig klippa, köpte henne när hon var 4 år, och jag har aldrig mött en så cool unghäst! Ska enligt uppgift ha gått felfria 1 meterklasser i lettland. Och hoppa kan den hästen verkligen göra. Bild: http://www.pixbox.se/pic_show_id31090264.html. Blir lycklig över allt! =) Haha och jag ser att tråden är gamal :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 533
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår skrev säljaren på avtalet och vi betalade halva köpeskillingen, vi (jag och dottern) har aldrig varit närmre en egen häst tidigare...
Svar
1
· Visningar
757
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 814
Senast: Jonaz
·
Hästvård Är det någon här i stora Bukevärlden som har en av dessa maskiner, eller helst har provat på båda två, som skulle vilja ge mig en liten...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: SkogsToka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Appar
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur