Import från Norge av häst från Irland..

L

Liian

Jag måste bara fråga... Vi är intresserade av en häst som finns i Norge men som ursprungligen är importerad från Irland. Jag har förstått att vi måste tulla och momsa in hästen i Sverige. Men gäller det även om den ursprungligen kommer från ett EU-land? Det känns som att det blir moms i väldigt många led! Usch, vad det här kändes krångligt! Hästen känns rätt men pappersexercisen känns just nu överväldigande!

Sv: Import från Norge av häst från Irland..

Det kommer att gälla för om allt skötts på rätt sätt när hästen kom till Norge så har den ju redan exporterats från EU med allt vad det innebär. Så den irländske säljare har om det är en företagre fått tillbaka sin moms och den norska köparen har fått betala norska avgifter (tull o moms). Med andra ord så räknas hästen som norsk numera.
Som Immer skriver så kan du få hjälp från Tullverket med vad som behövs och det behöver inte bli så omständigt. Väljer du att åka över Svinesund så kan du klara av både de norska och svenska tullpapperna på en gång.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 466
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar om det är någon skillnad på vart ägaren bor? Hästen i fråga står i EU-land, men ägaren bor i Storbritannien, icke EU-land...
Svar
5
· Visningar
1 273
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama