Import från Irland

FiVi

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt nu..

Jag skulle vilja höra lite erfarenheter från er!
Jag ska ev åka och titta på en irländare (connemara)som snart kommer till Sverige.
Pratat med säljaren och denne verkar väldigt insatt och seriös. Hästen är försäkrad över resan och självklart besiktad innan avresa. Reser med många stopp på vägen.
Jag ska såklart åka och provrida, och ska i så fall vara med när besiktningen inför köp görs om det blir aktuellt!

Ni som importerat eller köpt nyligen importerade hästar från Irland, hur har det motsvarat era förväntningar? Ridning och hantering och allt sådant?
Är de mindre hållbara? Blivit lurade?

Fattar att man får lite vad man betalar för, men generellt är de ju billigare än i Sverige.
Jag letar inte efter någon tävlingshäst, utan bara en kul allroundhäst för hobbyridning. Mestadels skogridning ! Och denna låter heeeelt perfekt för mig och för er vettigt pris för min plånbok. Är det för bra för att vara sant tro?

En genomsnittlig connemara från Irland är inte så dyr, så du kan mycket väl göra ett bra köp.

De importer jag träffat har varit trevliga.

En genomsnittlig connemara från Irland är inte så dyr, så du kan mycket väl göra ett bra köp.

De importer jag träffat har varit trevliga.

Det är lite så jag förstått det också. Att de inte riktigt hämtat sig efter den ekonomiska krisen och att de har ett överflöd av hästar.

Det kryllar ju av irl importer på ponnytävlingarna och jag fastnar alltid för dem. De brukar alltid utmärka sig tycker jag. Pigga, framåt och modiga!

Jag har träffat ett antal irländska importer och något de alla haft gemensamt är att de varit väldigt trevliga. Lättsamma hästar som är enkla i hanteringen och som kan ridas av de flesta, även nybörjare. Tror absolut att du vågar skaffa dig en import som hobbyhäst, speciellt om du redan hittat en säljare som verkar seriös.

Jag har importerat min inom EU och det gick supersmidigt.
Jag åkte och provred,
- klinikbesiktigade på välkänd klinik,
- gjorde en överföring i samband med kontraktskrivning
- försäkrade hos Agria
- bokade välkänd transportör.

Hästen kom hem dagar efter mig, och har motsvarat mina förväntningar.
Jag har fortfarande kontakt med förmedlaren, :)

Nu vet jag inte specifikt hur mycket connemara det är i den här hästen, men med utseendet i åtanke är det en del i henne i alla fall. En helt otrolig ponny, tävlar dressyr men går som en kanon i terrängen också. Har fin potential i hoppningen men är väldigt känslig. Hon kan till och med få "fina halvblod" att blekna med sina helt outstanding gångarter och ett temperament made in heaven. Har faktiskt aldrig mött en häst som är så otroligt lugn och lätthanterad, men som blir en panter med ryttare på ryggen. Jag sade redan efter några månader till hennes nya unga ryttarinna att där har du en häst som kan/bör vinna SM i dressyr, hon trodde mig inte då men jag lovar, en bra dag är hon på 80%-strecket och tangerar, samt att hon har en sådan otrolig lätthet för att ta till sig utbildning. Tyvärr växte jag ur D-ponnyer vid 12 års ålder annars hade jag velat ha henne att tävla som storhäst :love:. Importerades från Irland 2009 som unghäst. De betalade 45' för henne från en förmedlare. Nu 5 år efter att de köpte henne har hon aldrig haft en sjukdag, endast ett par vargtänder som fick tas bort.
Skall man importera själv är en sak att ha i åtanke att det kan tillkomma tull-moms vid gränsen. Samt att varken Republic of Ireland eller brittiska Irland är medlem i Schengen, så jag skulle direkt kolla upp vilka regler som gäller där. Och naturligtvis anlita en bra transportör, mycket kan hända under en sådan resa.

Jag har importerat min inom EU och det gick supersmidigt.
Jag åkte och provred,
- klinikbesiktigade på välkänd klinik,
- gjorde en överföring i samband med kontraktskrivning
- försäkrade hos Agria
- bokade välkänd transportör.

Hästen kom hem dagar efter mig, och har motsvarat mina förväntningar.
Jag har fortfarande kontakt med förmedlaren, :)

Låter som att jag inte behöver oroa mig!
Och bli lurad, få en skadad häst eller gå på en nit kan man ju lika väl göra i Sverige..

Är det en ponny eller häst du köpt? Hur påverkade blir de av miljöbytet?

Den här är provriden av importören, besiktigad och försäkrad innan transport. Och som sagt, det är många stopp på vägen föronen hästarnas skull!

Låter som att jag inte behöver oroa mig!
Och bli lurad, få en skadad häst eller gå på en nit kan man ju lika väl göra i Sverige..

Är det en ponny eller häst du köpt? Hur påverkade blir de av miljöbytet?

Den här är provriden av importören, besiktigad och försäkrad innan transport. Och som sagt, det är många stopp på vägen föronen hästarnas skull!

Häst,
Jag har en vän i samma land så jag använde hennes veterinär, på det sättet kändes det bättre. Be också om ett blodprov som i regel sparas i 6 månader. (Om hästen är behandlad under besiktningen och du får problem i efterhand så kan du kräva att få blodprovet analyserat)
Jag hade dessutom bytesrätt i sex månader.

Hon var inte speciellt påverkad av miljöombytet.
Att de bytt land är de ju inte medvetna om utan det är snarare stallrutiner eller hagar och ridning etc. som skiljer sig och som isåfall påverkar. - och det gör det ju även för en häst som sålts inom landet.

En tanke från någon som inte importerat: Visst borde en göra upp vilket lands lagar som gäller vid en eventuell tvist?

Jag har en Irländare. Hon var inte så bra inriden, men jag provred henne innan så det var ju mitt val. Hon är väldigt tuff, visar precis vad hon känner och gör inget hon inte måste. Har haft henne i snart 8 år nu och är verkligen den bästa hästen för mig. Skulle aldrig byta ut henne mot någon annan häst i världen.

Det har dock inte varit helt lätt. Hon var öm i ryggen av fel sadel sedan innan vilket gjorde henne en aning galen faktiskt, men försvann när hon inte var öm längre. Sedan är hon väldigt explosiv när hon är pigg också. Tar ut sin energi genom att göra typ kaprioler. Men överlag nu efter snart 8 år så skulle jag säga att hon är rätt trygg.

Hon var inte heller speciellt påverkad av miljöombytet. Väldigt cool häst, vilket verkar vara så i allmänhet med de hästar som jag har hört talas om från Irland.

Jag har mött många trevliga Irl. importer och har sagt till mig själv någonstans i bakhuvudet att om jag i framtiden köper en ordentlig ridhäst så vill jag importera från Irland. De är framåt, orädda, stadiga på foten oavsett terräng och kan ridas av de flesta.

Vet inte om tråden hamnar rätt nu..

Jag skulle vilja höra lite erfarenheter från er!
Jag ska ev åka och titta på en irländare (connemara)som snart kommer till Sverige.
Pratat med säljaren och denne verkar väldigt insatt och seriös. Hästen är försäkrad över resan och självklart besiktad innan avresa. Reser med många stopp på vägen.
Jag ska såklart åka och provrida, och ska i så fall vara med när besiktningen inför köp görs om det blir aktuellt!

Ni som importerat eller köpt nyligen importerade hästar från Irland, hur har det motsvarat era förväntningar? Ridning och hantering och allt sådant?
Är de mindre hållbara? Blivit lurade?

Fattar att man får lite vad man betalar för, men generellt är de ju billigare än i Sverige.
Jag letar inte efter någon tävlingshäst, utan bara en kul allroundhäst för hobbyridning. Mestadels skogridning ! Och denna låter heeeelt perfekt för mig och för er vettigt pris för min plånbok. Är det för bra för att vara sant tro?

Köpte en irländare för 2 år sen, connemara/irländsk sporthäst, nyligen importerad av svensk förmedlare. Bästa hästköp jag nånsin gjort! Han är trevlig, snäll, enkel, otrolig arbetsvilja, tålig etc. Har honom som hobbyhäst enbart och rider i skogen, tränar dressyr och hoppar lite smått. Min erfarenhet är att irländare inte är så skadebenägna och att connemara är en sund ras! Lycka till! :-)

Irländare är bäst! Jag har jobbat i England i några år och vi köpte alla våra hästar från Irland. Snälla, tåliga, modiga och alltid bra att rida på hinder. Okomplicerade. Generellt sett alltså (den finns det ju odrägliga irländare också såklart:)).
Jag har en irländare i stallet just nu, han var på irland tills han var fem och vilket psyke han har! Glad, positiv, orädd, hoppar precis allt och går att rida överallt. Jag vet ju inte, men jag gissar att växa upp med mycket utevistelse och jaktritter spelar in. Sedan är det väl lite "hellre än bra" på hoppteknik och gångarter men det tar han igen på viljan att göra rätt. Jag importerade honom själv från England. Resan var inga problem (förutom att jag sov rätt dåligt de dagarna han var på väg :))

Irländare är bäst! Jag har jobbat i England i några år och vi köpte alla våra hästar från Irland. Snälla, tåliga, modiga och alltid bra att rida på hinder. Okomplicerade. Generellt sett alltså (den finns det ju odrägliga irländare också såklart:)).
Jag har en irländare i stallet just nu, han var på irland tills han var fem och vilket psyke han har! Glad, positiv, orädd, hoppar precis allt och går att rida överallt. Jag vet ju inte, men jag gissar att växa upp med mycket utevistelse och jaktritter spelar in. Sedan är det väl lite "hellre än bra" på hoppteknik och gångarter men det tar han igen på viljan att göra rätt. Jag importerade honom själv från England. Resan var inga problem (förutom att jag sov rätt dåligt de dagarna han var på väg :))

Låter väldigt bra! Det är det intrycket jag fått av irländarna också. Just att det är orädda och modiga. Jag gillar det! I och med att jag rider mycket i skogen och genom hagar där det går djur, över stock och sten och längs havet. Hästar med nerverna utanpå gör inte dessa ridturer så fantastiska som de faktiskt kan vara, man har fullt upp att hålla sig kvar, haha!

Hästen jag ska titta på är i ungefär samma ålder som din var. Har gått någon jaktritt och nån clearround, men är inte direkt utbildad. Ska bli så spännande att åka och prova!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 699
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 774
Senast: Unafraid
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 067
Senast: jorgensvensson66
·
W
Hästmänniskan Jag blir så less på dethär med hästar ;) alla bra hästar bor i skåne med omnejd... iallafall alla som jag vill ha. Här uppe i Sthlms...
Svar
14
· Visningar
1 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar