Import av quarter från Tyskland

Sv: Import av quarter från Tyskland

ingen orsak :smirk:

Men själv är jag är ganska skeptisk på många länders syn på hästhållning,(där bland tyskland...) de får stå inne många timmar, t o m aldrig gå ut, Rids stenhårt i unga år- slutkörda när de är 8. För lite grovfoder- för mycket kraftfoder. Men självklart finns det Svenkska hästar som har det lika illa, Men där kan vi ha en orsak som gör att vissa tycker Tyska hästar är skit som säljs i sverige, MEN så är ju absolut inte alltid fallet. Ofta är ju alla hästar vet. besiktade när de kommer hit/innan de köps, fast sådana fel kan vissligen uppkomma senare. Men jag tror inte Tyskar är mer benägna att lura på oss hästar- än vad vi själva är, man blir ju inte direkt påtvingad att köpa en häst som man inte själv ha kollat på och sagt "den vill jag köpa", sen kan man givetvis chansa och köpa den osedd, dock skulle jag då vilja ha en bra kontakt i tysklad som jag litade på. ;)

Det har du helt rätt i!
Jag vill absolut understryka att jag inte stödjer sån hästhållning, och jag skulle aldrig medvetet köpa en häst som blivit uppfödd på ett sådant sätt!

Och, en bra pålitlig kontakt är ovärdelig!

"Vi tar hem hästar från Tyskland o Holland "på löpande band". Det är kompisens kontakter därnere som hjälper till, tränare, uppfödare, ryttare och handlare. Vi har en kontakt som oftast kör hem dom, eller så använder vi transportör, lite beroende på vem vi köpt dom igenom och varifrån. Planer finns på att börja köra själva och då i lastbil.
Frakten går på lite olika.... Vi brukar landa på runt 500 euro (ca 4000 kr...) per häst..men det blir ju billigare om det är flera osv.
Vi får info och ibland bilder på hästarna o köper dom osedda av oss. Det de sagt om hästen stämmer i princip alltid till 100%, och har det varit några större "fel" så har vi alltid returrätt. Därför kan vi även lämna det vidare och säljer så en hel del hästar osedda av köpare i Sverige. Dessutom veterinär besiktigas alla hästar innan avfärd."
Om inte detta är att göra reklam för det man håller på mig så har jag mycket att lära.:crazy:

Jag har inte sagt att hästarna i Sverige är bättre eller billigare, jag har sagt att både priser och kvalite är lika för en häst med samma förutsättningar dvs, stam utbildning osv.:smirk:
Men åter igen, du kan lättare hitta en bra häst med bra utbildning och stam men givetvis till en större summa pengar utanför Sverige.
Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att du börjar tråden på ett sätt och fortsätter den på ett annat.:confused:
Du säger först att någon annan kör hem hästarna sedan att ni hämtar dom själva. Du säger att ni oftast köper hästar osedda och sedan att ni rider och känner de hästar ni köper:confused:
Du säger att ni har en kontakt som fixar hästar från olika ställen sedan att ni känner alla ni köper häst av?

Monke:)

Hej,
Det jag tror att tycker att hon har svarat på trådskaparens frågor;

Citat: "Nån som har gjort det som kan berätta om hur det gick till? Kontaktade ni någon tränare? Hade ni hjälp från någon i Sverige? Åkte ni ner och tittade på hästen? Vad gick priset på hästen på? Pris på frakten? Hur gick frakten till?"

Då har wrangler svarat på hur hon/hennes kompis har gjort. Jag tycker inte det låter som reklam för sin egen verksamhet, då hon varken ha gått ut med namn, telefonnr eller ngn hemside adress, hur ska man då kunna köpa häst av henne??

Tycker det är lite tråkigt att man ska hoppa på varandra, bara för att man svarar på hur man själv ha gjort, eller sina egna åsikter.
Sen har ju alla olika åsikt, det får man självklart ha, men jag tycker denna trådan börjar tappa sitt ursprung.
:o

"Nån som har gjort det som kan berätta om hur det gick till? Kontaktade ni någon tränare? Hade ni hjälp från någon i Sverige? Åkte ni ner och tittade på hästen? Vad gick priset på hästen på? Pris på frakten? Hur gick frakten till?" Så löd frågan.

Hur wrangler svarat har jag kopierat i mitt förra inlägg.:idea:

Så här svarade jag:"Till dig som vill köpa häst, ta hjälp av en tränare du litar på be honom eller henne hjälpa dig att leta häst, fundera ut vad det är du vill ha och hur mycket du kan tänka dig att spendera.
Har du en ras preferens och i så fall varför, vad skall den användas till är bra frågor att börja med.
Försök hitta en häst som passar DIG och som du kan provrida för att se om ni passar för varann".

Hoppa på och hoppa på jag vet inte det. :smirk: Jag ville ge en motvikt till det så populära hästhandlandet utomlands idag. Som flera skriver vi har många bra hästar i Sverige idag som är importerade för dyra pengar. Varför inte köpa avkommor efter dom, så att vi kan få den Svenska aveln att växa och bli bredare. :idea: Och skulle man bara svara på direkta frågor alltid så skulle det inte bli mycket diskuterat här i världen.:angel:

Som det är idag så gynnar vi ingen som vill försöka se till att Western världen växer här hemma. Alla våra tränare och avelsintresserade har det svårt, det finns något inbyggt motstånd mot Svenska hästar som jag tycker är synd. Det är möjligt att man inte hittar drömhästen här hemma eller att den är för dyr. Då kan man ju testa utomlands men vill vi ha den här sporten här så måste vi hjälpa till att se till att den kan utvecklas också.:idea:

Jag känner många som tagit hem mycket bra hästar från både Italien, Tyskland och USA, Canada, av en nivå som inte finns i Sverige men då får man betala för det. Men jag vet också många som köpt "billiga" hästar och fått skräp också. Jo jag har varit runt i ffa Tyskland och titta på häst så jag anser mig nog ha på fötterna att diskutera frågan.;)

monke:)

Diskutera gärna frågan då, Monke. Men som jag föreslagit innan, starta en egen tråd om det!

Jag pratar inte mer för export än inhemsk avel eller tvärtom, tycker dock inte att det ena måste, eller borde utesluta det andra! Förstår inte i min vildaste fantasi hur Sverige ska kunna få en bred och bra avel utan import, men det är ju bara min åsikt. Nån annans erfarenheter o kunskap har jag överhuvudtaget aldrig ifrågasatt, bara möjligtvis efterlyst att få höra om...

Jag vet också många som fått skräp ifrån Tyskland o andra länder, men minst lika många som fått det i Sverige också!
Tar för givet att alla förstår att bara för att jag tycker att det går bra att importera tex tyska hästar till ett bra pris så tycker jag inte man ska göra det hur som helst, utan kunskap, hjälp, veterinärkontroller etc... Men, jag rekomenderar inga tyskar att göra det från Sverige heller utan bra koll! :smirk:

Jag ber om ursäkt till trådskaparen för denna urspårning, och tycker själv att tråden urartad. Gillar inte tonen den antagit heller och är besviken på mig själv för att jag tydligen hjälpt till för att det blivit så...

Inser att jag kan fortsätta att besvara inlägg i denna tråd till döddagar, och det är jag inte intresserad av. Alla får ha sina egna åsikter om detta, jag har min!

Hej!
vi funderar på att sälja hästar till tyskland, du råkar inte ha något bra tips på lämplig annonsmarknad webb eller tidning?

tacksam för tips!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 758
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat