Import av quarter från Tyskland

MsSleepalot

Trådstartare
Nån som har gjort det som kan berätta om hur det gick till? Kontaktade ni någon tränare? Hade ni hjälp från någon i Sverige? Åkte ni ner och tittade på hästen? Vad gick priset på hästen på? Pris på frakten? Hur gick frakten till?

Sv: Import av quarter från Tyskland

Vi tar hem hästar från Tyskland o Holland "på löpande band". Det är kompisens kontakter därnere som hjälper till, tränare, uppfödare, ryttare och handlare. Vi har en kontakt som oftast kör hem dom, eller så använder vi transportör, lite beroende på vem vi köpt dom igenom och varifrån. Planer finns på att börja köra själva och då i lastbil.
Frakten går på lite olika.... Vi brukar landa på runt 500 euro (ca 4000 kr...) per häst..men det blir ju billigare om det är flera osv.
Vi får info och ibland bilder på hästarna o köper dom osedda av oss. Det de sagt om hästen stämmer i princip alltid till 100%, och har det varit några större "fel" så har vi alltid returrätt. Därför kan vi även lämna det vidare och säljer så en hel del hästar osedda av köpare i Sverige. Dessutom veterinär besiktigas alla hästar innan avfärd.

Priserna på quarter är givetvis mkt varierande! Men låt säga att de flesta landar på runt 45-65 000:-... Även givetvis dyrare men också billigare. Ibland kommer man över riktiga guldklimpar till oslagbara rea priser.... Ibland får man ge lite mer för nån.

Ooohja det är ju klart att korkade Tyskar och Holländare skickar "guldklimpar" för "rea priser", Hej hallå i vilken värld lever ni:eek:
Jag har hört om dessa transporter med "skithästar" i parti och minut som övriga europa är jätte nöjda med att bli av med. Vi var på ett ställe där dom snackade just om dessa svenskar som lastade bilarna fulla med hästar som inte gick att sälja i Tyskland.:mad:

Det är sååååå enkelt vill du ha en bra häst får du betala för det oavsett om du köper den i Tyskland, Holland, Sverige eller USA.:idea:
Jag tycker att det är sorgligt att folk tror att alla hästar utomlands är bättre än det vi har här hemma. Det finns otroligt mycket bra häst här, alla domare som kommer hit och dömer tävlingar säger samma sak, ni har ett jättefint hästmaterial här.:bow:

Till dig som vill köpa häst, ta hjälp av en tränare du litar på be honom eller henne hjälpa dig att leta häst, fundera ut vad det är du vill ha och hur mycket du kan tänka dig att spendera.:idea:
Har du en ras preferens och i så fall varför, vad skall den användas till är bra frågor att börja med.:idea:

Försök hitta en häst som passar DIG och som du kan provrida för att se om ni passar för varann.

Monke:smirk:

Naturligtvis är det så också. Men till viss del är det ett förlegat tankesätt. Visst var vi mer korkade o lättlurade förr, men vi har faktiskt lärt oss ett o annat vi också... :smirk:

Men nu pratade jag inte heller om "topp"reiners eller dylikt utan "vanliga" ridhästar till normalt tävlande, ridning o avel. Jo visst kan man få tag i guldklimpar, har själv sett/har flera som är besiktigade på klinik både där nere och här hemma, men då pratar jag fortfarande om "medelklass" hästar. Har ett mkt trevligt QH-sto tex med bra stam som jag fått gett 39 000:- inkl frakt o allt. DET är i mina ögon ett "rea-pris" på en bra quarter. Anledningen till att jag fick henne så billigt när hon skulle kostat mig betydligt mer var för att jag fick henne istället för en billigare häst som jag returnerade pga att den var halt. JAG tycker iallafall inte att jag har blivit lurad...
Det är vänner som tittar upp hästarna hos oss i Holland o Tyskland och som sagt, vi har full returrätt. Det är inte svårare att få tag i guldklimpar där nere än vad det är här. Det går! Och som jag sa, ibland betalar man lite mer än vad man skulle gjort i Sverige. Men överlag är likvärdiga hästar billigare där nere pga deras marknad och valutakurser. Därför kan det löna sig att köpa häst därifrån om man har bra kontakter!

Vi lastar inte några bilar fulla med hästar som inte går att sälja där nere, vi tar oftast hem två åt gången i vanlig transport. Vi har även sålt hästar dit ner på export!

Visst har vi mycket bra hästar här hemma, men tror du vi hade haft det utan att importera???
Tycker snarare att det är bra att det börjar komma en bredd inom denna världen också. Aveln i Sverige är på frammarch men långt ifrån lika bred som utomlands, så jag tror importen behövs ett bra tag till. Och då inte bara av tävlingshästar för "Europa"nivå, utan även för mellanskiktet av ryttare.

Nu ville ju frågeställaren veta om någon hade erfarenheter av detta så jag svarade... Jag har inte tagit ställning till ifall "Gubben" behöver ta hjälp av nån tränare för att köpa sig en häst, om han vill ha en unghäst. tävlingshäst, avelshäst eller ett föl.
Givetvis hoppas jag folk även köper svenskfödda hästar. Annars kommer jag ha mycket svårt att få mina föl sålda framöver...:smirk:

Vet inte om jag är ute och cyklar nu men priset är väl lägre i Tyskland så man kan komma lite billigare undan. Sen kostar ju frakt och så men det kanske ändå blir lite billigare.

Jag vet ingenting om "de skickar skräpet" hit eller hur det är men om jag födde upp och sålde hästar så skulle jag ju vilja ha bra rykte. Visst kan man sälja en "sämre" häst men då kostar ju inte den lika mycket.

Du har rätt. Och det finns faktiskt väldigt många seriösa hästhandlare i Tyskland o Holland som värderar oss högt som marknad... därför säljer de inte skräp (ibland kan man givetvis ha otur men det kan man här också) eftersom de då inte får sälja fler hästar hit. O som sagt, har svårt att tro att de skulle lämna bra returnerings möjligheter om de visste att det var fel på de hästar de sålde, eller att de inte håller utlovat mått...

Jag sa inte att VI var lättlurade utan att du menade att Tyskar och Holländare inte skulle begripa bättre än att sälja sina guldklimpar till hästar till oss för reapriser enligt dig.

Monke

Nej, priser på vare sig vanliga hästar eller topp hästar är billigare i övriga europa. Men om du vill ha en speciell stam, eller specialtränad häst för säg reining, cutting, pleasure osv så är marknade större givetvis men definitivt inte billigare.
Det finns fler hästar att välja på i europa men det är inget som säger att en 40.000 kr häst i europa är bättre än en för samma pris här hemma.
Bra ridhästar för gemene man till ett bra pris hittar du lika bra här hemma, medan en topp häst med medföljande 6 siffriga pris hittar du fler och till stor del bättre i europa/USA.

Monke

monke skrev:
Jag sa inte att VI var lättlurade utan att du menade att Tyskar och Holländare inte skulle begripa bättre än att sälja sina guldklimpar till hästar till oss för reapriser enligt dig.

Monke

Nu har du tolkat mina ord fel. Jag har inte sagt att dom inte begriper bättre än att dom skickar sina guldklimpar hit! Vart ser du det???
Jag har sagt att man visst kan hitta (och det är större chans iom deras marknad) guldklimpar till "rea-pris" (ursäkta ordvalet om det var det som störde?) men de vi köper av är iallafall högst medvetna om VAD de säljer och det vill gärna sälja bra hästar till oss i Sverige eftersom DE tjänar på det och VI också!

monke skrev:
Nej, priser på vare sig vanliga hästar eller topp hästar är billigare i övriga europa. Men om du vill ha en speciell stam, eller specialtränad häst för säg reining, cutting, pleasure osv så är marknade större givetvis men definitivt inte billigare.
Det finns fler hästar att välja på i europa men det är inget som säger att en 40.000 kr häst i europa är bättre än en för samma pris här hemma.
Bra ridhästar för gemene man till ett bra pris hittar du lika bra här hemma, medan en topp häst med medföljande 6 siffriga pris hittar du fler och till stor del bättre i europa/USA.

Monke

Om du läser mina inlägg igen... en del betalar vi mer för och en del mindre, men JO, överlag ligger de något billigare i pris, annars hade det ju inte lönat sig att ta hem dom. :smirk:
Finns givetvis dyrare också, vi kan inte jämföra den svenska inhemska marknaden med deras särskilt vad gäller bredden!
Jag har aldrig påstått att de har BÄTTRE hästar än oss... men ett större URVAL.
Och jämförelsevis, de hästar jag har sett nerifrån för i runda slängar 40' och de för samma pris här... de där nerifrån har ÖVERLAG hållt en bättre kvalite'. Nu säger jag inte att det ÄR så, bara att det är min erfarenhet.
Eftersom vi tycker att vi har fått hem bra och trevliga hästar med spännande stammar till bättre priser än i Sverige kommer vi att fortsätta ta hem sådana sålänge det finns en marknad. Samtidigt som vi avlar egna (alltså svenskfödda) hästar och därför gärna ser en bra marknad för dessa också. Vi tror inte att det ena behöver ta ut det andra utan snarare att det är två bra komplement.

Jag tycker så. Du tycker som du tycker. Detta var inte menat att bli en disk ang import eller e, utan ett svar på en förfrågan efter erfarenheter av detta....

Lyssna på wrangler du. Hon har koll på det där.

Öhhhh??????
Och vem bestämmer det?

Monke

Med tanke på att wrangler faktiskt har koll på det och tar hem hästar, ser deras värde i Sverige och vet vad man får för pengarna och vad man sedan får hem för hästar så...... Marknaden! :smirk:

Det är en sak att sitta och tycka på internet men jag VET att wrangler har koll. Har du??

:angel:

monke skrev:
Öhhhh??????
Och vem bestämmer det?

Monke

Men jösses... Har jag trampat på en öm tå eller??? :smirk:
Jag har svarat på en enkel fråga utifrån mina egna erfarenheter, har du egna så kan du väl gärna delge dom då eftersom "gubben" tydligen är intresserad och vill veta....
Det är ingen som har bestämt nånting här, men än så länge är det ingen annan som har svarat på "gubbens" fråga (inte du heller vad jag kan läsa mig till) utom jag, det betyder inte att jag har bestämt att jag vet o kan allt, inte att någon annan har gjort det heller!

Det enda jag gjorde var att svara på en ställd fråga, om du har synpunkter på import av hästar så tycker jag att du ska starta en ny tråd om detta, av respekt för trådskaparen!

Tänk på att tyskarna inte släpper ut några bra hästar ur landet till billigt pris. De har OTROLIG stor koll på vilka hästar som finns och de säljs inte billigt till någon.
Säljs en häst som har bra stam/gjort mycket billigt, kan du vara mycket säker på att det är något fel på hästen.
Av egen erfarenhet går det inte att göra ett bra "klipp" utan att bli lurad.

Det låter konstigt i mina öron... Eftersom min erfarenhet till största delen är tvärtom. Vad har du för erfarenheter? Hur många hästar har du tagit hem? Vad har du för kontakter? Nära kontakter med folk du handlar av ofta? Kanske till och med vänner?
Eller är det en häst det handlar om?

Lurad kan man bli i Sverige också, tro mig!

Det finns så många fler hästar i Tyskland än i Sverige, Inte speciellt många av våra bästa hästar (om man nu ska prata tävlingshästar på högsta nivå) är i klass med deras allra bästa. Därmed inte sagt att våra bästa inte är bra! Att de är mer trasiga eller sönderridna exempelvis. De allra flesta av de är importer....
Jag förstår inte resonemanget...

Det hela är ganska enkelt... I Tyskland (ex.vis) finns det så mycket mer hästar än här och det krävs att man sitter på de allra bästa om man ska hävda sig. Här behöver vi inte det. Men vi vill fortfarande ha trevliga hållbara hästar. Och det finns "handlare" i Tyskland som är mycket seriösa, som ser Sverige som en bra marknad och därför inte säljer skräpet hit. Visst, vill man ha en av deras topppresterande hästar får man betala, men bredden är ju så mycket större än så! Det finns topppresterande hästar i Sverige, bland det absoluta toppskiktet, som jag vet exakt vad de kostat! Som är fullkomligt friska och trevliga, trots att de inte är några ungdomar! Tävlar på högsta nivå!
Jag VET detta, jag har RIDIT på dessa hästar, träffar dom dagligen och kan se både vad röntgen plåtar och resultatlistor säger!

Sen, de hästar jag pratade om "till billigt pris", bra hållbara hästar till gemene man, tävlings/träningskompis, avelshäst eller vad det nu må vara...
Om de kommer hit, fullständigt veterinär besiktigade, en del tom röntgade, fullt försäkringsbara, rids och besiktigas igen innan försäljning. Rids/tävlas/avlas på och håller bra i kropp o psyke för sina ägare i många år.... VAD är det som är skit med dom??? Jag undrar....

Självklart kommer det mycket skräp hit också. Men på långa vägar enbart! Det beror givetvis på vilka kontakter man har med folk därnere. Men att rakt av säga att Tyskarna endast skickar hit sitt skräp billigt är att förminska både de där nere som vill vara med på den Svenska marknaden, och oss som roar oss med att ta hem vad vi tycker är trevliga, roliga hästar!

Självklart ska man fråga sig varför en häst som gjort mycket/har kanon stam säljs billigt! Det hade jag också gjort! Och jag hade förmodligen dragit öronen åt mig om jag inte visste att det låg några speciella omständigheter bakom och det var någon jag kände som förmedlade hästen.

Men, nu var det ju inte det den här tråden handlade om, utan om hur det går till, om man klan få tag på bra hästar till ett bra pris etc... Och det hävdar jag fortfarande med bestämdhet att man kan. Särskilt då hästar av "mellanskiktet", av god stam men kanske ej avlade för world show i någon gren.

Jag har inga ömma tår:smirk:
Men vad är det som får både dig och Toriryttaren att tro att du är den enda experten inom detta.:crazy:

Att läsa dina och din kompis Toriryttarens inlägg, snacka om att tala i egen sak, hur kan du anse dig objektiv när det är din egen buisness du försöker skydda:smirk:
Jag har ingen inget att tjäna eller förlora på vare sig det ena eller det andra men jag tycker gemene man förtjänar att få en opartisk bild av det här med hästar, värde, import osv.;)

Monke:)

Nu har jag inte läst hela tråden, så risken finns att jag skriver ngt som redan har skrivits.

De flesta av sveriges bästa hingstar är ju importer från bla tyskland o Usa. De har ett betydligt större utbud, (fast Sverige är på god väg..) fast det betyder ju inte alltid att det är ett bättre utbud, men det finns så mycket mer. Många olika fler stammar mm.

Många i sverige tycks tro att bara man har en quarter är den bättre, eller bara jag har en import häst så är den så jätte mycket mer värd, men så behöver det ju inte vara.

Men jag tror själv att man visst kan hitta BRA hästar till BRA pris i exempevis tyskland (har själv sett det, med opartiska ögon :d ). Som ngn skrev så krävs det kanske en topp bra häst, för att hävda sig bland eliten i tyskland, för de är så mycket större i både tävling o utbud, men i Sverige, så kanske den hästen som inte håller eliten i tyskland, kommer till ngn som "nöjer" sig med B-nivå, eller våra quarter-tävlingar, till ett mycket bra pris, för att jämföra med en jämbördig Svensk-uppfödd.

Men det gäller ju att ha rätt kontakter, kunskap, och ett öga för att se vad som är ett klipp, och inte en "skit" häst.

Men snackar vi om en häst som är bland topp eliten och tävlar, då får man nog ge samma pris, även fast den är född i Västergötland, Hamburg eller Texas!!!

Öh.. ?
Jag har då aldrig utnämt mig till någon expert, vilket jag också försökt framhålla att jag inte är! Jag har enbart talat om mina egna erfarenheter, och bemött de åsikter o kommentarer som menar på att det inte GÅR att få tag i bra hästar till bra pris från ex vis Tyskland! Och bemött flera påståenden som utlästs av mina inlägg där jag blivit medvetet eller omedvetet missförstådd!
Det kommer jag inte att sluta att göra!

Min "buissness" som du kallar det behövs inte skyddas. Jag försöker inte sälja dig eller någon annan några hästar i den här tråden. Vill endast påpeka (återigen) att det är fullt möjligt att ta hem en bra häst från Tyskland till ett bra pris.

JAG tar inte hem hästar för förtjäna mitt leverne. De jag eventuellt tar hem har jag inga svårigheter att sälja. Jag har nära kontakt med flera som tar hem hästar och säljer, och för de gör det nog ingen betydelse vad det skrivs om saken i en tråd som den här. Min "buisness" bygger mer på egen avel, alltså svenskfödda hästar, så där faller ditt resonemang ganska fort...

Att säga att Tyskarna skickar transporter med skithästar som de inte kan sälja i Tyskland i parti o minut som enda referens tycker jag inte är särskilt opartiskt! Eller?...
Jag har aldrig påstått att bara för att man köper en billig häst från Tyskland så är den jättebra! Om du läser mina inlägg lite mer nogrant så kanske du förstår....

Jag har svarat på en fråga, och sedan fått ägna mig åt att besvara felaktigheter! Om du med det tycker att jag har utnämt mig till en expert så får det stå för dig.

Tack!:bow:
Precis vad jag har försökt få fram i alla mina tidigare inlägg men tydligen gruvligen misslyckats.... :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 758
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat