Sv: Import av quarter från Tyskland
Nu har jag inte läst hela tråden, så risken finns att jag skriver ngt som redan har skrivits.
De flesta av sveriges bästa hingstar är ju importer från bla tyskland o Usa. De har ett betydligt större utbud, (fast Sverige är på god väg..) fast det betyder ju inte alltid att det är ett bättre utbud, men det finns så mycket mer. Många olika fler stammar mm.
Många i sverige tycks tro att bara man har en quarter är den bättre, eller bara jag har en import häst så är den så jätte mycket mer värd, men så behöver det ju inte vara.
Men jag tror själv att man visst kan hitta BRA hästar till BRA pris i exempevis tyskland (har själv sett det, med opartiska ögon
). Som ngn skrev så krävs det kanske en topp bra häst, för att hävda sig bland eliten i tyskland, för de är så mycket större i både tävling o utbud, men i Sverige, så kanske den hästen som inte håller eliten i tyskland, kommer till ngn som "nöjer" sig med B-nivå, eller våra quarter-tävlingar, till ett mycket bra pris, för att jämföra med en jämbördig Svensk-uppfödd.
Men det gäller ju att ha rätt kontakter, kunskap, och ett öga för att se vad som är ett klipp, och inte en "skit" häst.
Men snackar vi om en häst som är bland topp eliten och tävlar, då får man nog ge samma pris, även fast den är född i Västergötland, Hamburg eller Texas!!!