Imponerad av min häst!

Sv: Imponerad av min häst!

Min pålle imponerade sist på mig när min moster (som tar hand om honom för tillfället) ringer mig och säger att han gick att lasta själv UTAN linor!!!
Han har varit stört omöjlig att få in annars eftersom han tycker det är obehagligt att gå på, men står som ett ljus när han väl är inne. Förut har vi varit tre personer som fått dra/putta in honom och jag erkänner att jag försökt med mutor också (utan resultat), men nu går han alltså på alldeles själv :love:
Han är snabb han, det tog "bara" ca 4 år att inse att transporten inte äter hästar ;)

Jag är super imponerad & stolt över min 2½ års hingst.
Har ridit på honom nu 3 gg, Helt utan problem!:)
Innan det satt vi på honom inne i stallet 2 gg, han har aldrig reagerat på någonting!
Och igår när vi red honom så släppte vi ut honom på linan lite, försiktigt, försiktigt å han bara traskar på. Plötsligt får hästarna brevid banan ett spel & börjar att bralla & springa runt. Då när ja kramar till i tyglarna så blir han bara som smör:love: sänker nackan % höjer upp ryggen & börjar verkligen att skritta på riktigt. Så himla läcker är han:love: ska bli så himla kul att rida honom i vinter!:love:

Jag är så grymt stålt över min 5 åriga travare som börjar kunna öppna och skänkelvikning i trav och kunna fatta vänstergalopp nästan på en gång och kunna arbeta i den också. :love: Höger galopp är lite jobbigare men han har ingen stor älg galopp längre.
+ att han inte är lika nervig, vi gick igår mellan 1 stor röd lastbil och en såndär reflexpinne vi kom för nära pinnen så jag fastnade med foten, för ca 1 halvår sedan så hade han kastat och stegrat sig förbi pinnen men igår då den smällde mot magen bara tittade han lite konstgt på den och travade förbi uffa sa han. ;)
Sen har vi gått igenom massa plastpåsar som flög omkring förstå försöket backade han och "uffa matte dom tänker bitas" sen andra gången, okejdå vi går väl då, sa han nog blundandes.

Vi har också hoppat grind, de läskiga stora planket och 3 kobination + våran första "stora" oxer på kursen förra helgen :)

Han är så underbar min lilla travar kille! :love:

Jag är grymt imponerad av min nya häst, han är 5 år och har inte gjort så mycket.Han är mycket uteriden men där han stod innan hade dom skogen utanför dörren, den lyxen har inte jag. Han var inhoppad när jag fick honom men inte ban hoppad.

Nu har han gått sin första 90 klass med 4 fel, felen var en ren ryttar miss eftersom jag lyckades lägga honom i botten på en oxer så han var chanslös.

Han rids ut bland vägar, bilar och hus och sköter sig kanon!!

Jag har haft hästen 3 veckor!! Han är underbar!!!!

Idag red jag och 'min' travare Windy ut med två andra hästar i stallet, och visst travade vi på sniskan första sträckan, men sen så var han en ängel och arbetade helt underbart och struntade i när de andra var före honom, eller när Cayola bockade bakom honom:love:
Annars är han ett skolexempel på lättstressad häst :crazy:

Jag är så oerhört stolt över min fölis som första natten har sovit i egen box. Matte har varit orolig hela natten och inbillat sig saker som kan hända, men när jag kom ut stod hon där helt spånig och verkade nöjd. Det var knappt att hon ville in till mamma och dia.
Och jag som har haft sådan ångest för detta.:banana:

Idag tävlade jag med min 5-åriga d-ponny för första gågen. Visst bara en clear round på låga höjder. MEN men massor av utklädda hinder, ( maskerad hoppning ). Och han har aldrig hoppat en bana förut ( tävlingsbana ), och med mycket människor, musik och andra konstiga ljud så fick vi faktiskt 2 rosetter :D

Jag är otroligt imponerad av min vbl-pojk :) Han är visserligen inte vidare ung som de flesta andras hästar verkar vara (han är en -99a), men den hästen är så otroligt snäll mot allt och ALLA! har haft han i ett år nu, och han har ALDRIG bråkat med de andra hästarna, han blev ledare genom att vägra flytta på sig för de andra hästarna, inte genom spark eller bit, han reagerar aldrig på lastbilar eller något, även den gången då vi fick en knuff av en stor bil (han bara skrittade vidare) :banana: man känner sig alltid säker på honom, även om han såklart vaknar över åkrar och så :angel:
Snällare och säkrare häst får man leta efter :)

Idag blev jag såå impad av min 5-åriga kallblodstravare!!

Vi var tre stycken som red ut ihop. Jag med min 5-åring, en 5-årig frieser och ett halvblod som är 12 år. Vi skulle ut och skritta å trava lite, så jag satte på stångbettet för att träna ridning på en hand för andra gången. Men så var jag lite lat och red dessutom barbacka.

När vi skulle vända och gå hem blev halvblodet stressad av något och började backa. Backningen slutade i ett grunt surhål med ryttaren under hästen.:eek:

Jag red i kapp halvblodet och fångade in henne från hästryggen, medans tjejen med frisern hjälpte hon som åkt av.

Vi ringde sambon till den avtrillade så han fick komma med bilen och hämta henne.

Sedan skulle hon med frisern leda sin häst och halvblodet, men det funkade inte.

Jag fick rida min häst på en hand och hålla halvblodet i den andra.

Och pålla var så duktig, fast hon var lite uppjagad så kunde jag utan några som helst problem rida på en hand och med en häst på varje sida om mitt höger ben. :love: :love:

I vanliga fall är hon inte så glad i att ha en annan häst gå så nära henne.

Så i dag är jag super impad av min lilla tjej!!! :bow:

Min foderhäst är helt underbar och har imponerat på de flesta under sin tävlingskarriär. Han är en korsning mellan nordsvensk och fransk travare men har alltid använts som ridhäst. Att han skulle bli en hoppstjärna kanske ingen skulle ha gissat ändå med den härstamningen. Han är fullkomligt tokig i att hoppa och ställer upp i alla lägen. Han har tävlat upp till 1.35 och har mängder med vinster och placeringar. Idag är han pensionär från de högre klasserna då han är 18 år, vi tävlar 1m och 1.10. Det som ändå mest är imponerande med honom är hans outtömliga glädje och energi på hoppbanan.

I somras hade min häst boxvila i 2-3 veckor. Han var helt fantastisk. Aldrig propsade han på att han skull ut, aldrig. Även om boxdörren var öppen (vilken den nästan alltid är när han är inne och jag är i stallet, så även då), så gick han inte ut en gång. Stod som vanligt lös i stallgången, trots bandagebyte och behandling at tre ben.
Sprutade honom i halsen (med kanyl och grejer :eek:), och han stod som ett ljus varje gång. Kan säga att det blivit många sprutor sen i somras.
Till och med veterinären reagerade när hon var ute ett par gånger, på att han var så lugn och snäll, trots all boxvila.

Sen när han väl kom ut, efter dessa veckor, då kom energin, såklart. Men vilken duktig häst jag har som skötte sig så fantastiskt under boxvile-tiden. Ibland blir man bra stolt :love::love:

Du låter som en livsfarlig hästägare!
Bara en sån sak som att ha boxdörren öppen när du är i stallet? Hoppas du står i ett VÄLDIGT litet stall med stängda ytterdörrar!
Samma sak med honom lös på stallgången.. Snälla nån!
Spruta honom? Hoppas du inte menar på gången då? Än mindre med pencillin?:eek:
Man akn aldrig någonsin försäkra sig om att hästen står kvar! De är trots allt flyktdjur! Det glöms bort alldelens för ofta!

Igår när jag varit ute och ridit stod han i gången när jag tog av honom sadeln, dum som jag var hade han fortfarande tränset på sig och han stod och kliade huvudet mot en stolpe... efter en stund slutade han klia men tog inte ner huvudet:crazy: såg då att bettringen satt fast i en krok:crazy: snällpojken fick inte panik utan stod still tills mamma tagit loss honom:rofl:

kommer ta av tränset först hädanefter men visst var det gulligt?:love:

Livsfarligt men vilken mammagris som snällt väntade:D Haha! Verkar ju jättesöt:)

....en annan gång skulle jag få min hund att följa med på ridtur. Han var rädd för hästar(efter att ha fått en stöt från staketet) så min plan var att ha honom i lång longerlina och bara rida iväg. Då kan han ha långt avstånd och så småningom inse att hästen inte kastar el....
Men... det gick bra några steg sedan sa det WROOOOM och hunden sprang förbi oss, nöjde sig inte med det utan fortsatte springa - runt hästen..... så där stod hon med benen ihop under magen inlindad i en longerlina:crazy: ...hon gjorde inget alls, såg bara högst förvånad ut:p

.....sånt man inte säger högt att man utsatt sin häst för*hrm*

Hahahahaha:D Vilken pärla:banana: Dock mindre klok hund, men det hör inte hit;)

Jag är jättestolt över Luen (varmblod, 11 år, f.d. travare, haft honom sen i sommras) för i tisdags så var jag ute för första gången efter en ganska lång viloperiod för både honom och mig p.g.a att jag har varit sjuk.
Jag tänkte att såklart är han ganska stel nu, trots att min syster har varit ute och ridit på honom ett par gången när jag har varit borta, så vi håller oss nog till skritt. Och oj så bra det gick! Och i slutet la jag in en liten trav med och han gick i jättefin form i traven med! Det har jag kanske bara lyckats med ett fåtal gånger innan. Men nu så var han verkligen jättefin. :)
Men, såklart så slog sjukdomen till på tisdagskvällen igen så nu får jag vänta ännu en vecka innan vi kan komma ut igen. :(

Jag är imponerad på både mig och hästen. Vilket jobb vi har gjort på 3 månader :D
Han går i form i alla gångarter nu. När han kom så gick ha med hivet i himlen och bekbenen i Kina. Han gör sidvörtesrörelsen, såsom skänkelvikningaroch öppna :)

Kan visa 2 bilder bara för att vi skillnaden, inte jag som rider på första!
Det här var strax innan jag hämtade honom.
16583920.jpg

Och det här är nu (ursäkta ländtäcket ;)):
16871784.jpg

*kl*

Idag blev jag jättestolt över pålle för att han kunde stå stilla! :)
Han har nästan haft som tvångstanke att det inte GÅR att stå stilla mer än max ett par sekunder. Stannar snällt och står stilla men efter bara ett par sekunder MÅSTE man röra på sig! :devil: Kom ihåg en lektion vi var med på som var 1½ timme lång (länge för oss som jobbat i snitt 30-40 minuter per gång varav max typ 15 minuter trav) och de tyckte att - nej det gör inget att den är lång, hästarna får mycket vila. Men hästen vägrade både att skritta och stå stilla, stressade bara upp sig mer och mer!

Men NU äntligen så börjar det vända! :) Han har som sagt lärt sig stå stilla vid uppsittning, har mutat med godis, och så vid enstaka tillfällen så har han fått godis när jag stannat mitt under ett ridpass (dock ofta han inte tar godiset för att han passar på att stirra på saker så han inte har tid) och idag när vi också skulle rida en rätt lång lektion i förhållande till hur hårt/länge vi ridit tidigare så kunde han stå stilla nästan hela tiden när tränaren pratade! :love: Blev väl minst 10-15 minuter.

Kanske låter som en enkel sak, men när det verkligen är som en tvångstanke så vågar man (läs; jag) inte pressa hästen genom att tvinga den stå stilla länge bara för att "den minsanna SKA lära sig" för det har gett precis motsatt effekt. Att hästen bara blir mer och mer besluten att den MÅSTE röra sig ju längre man säger åt den att stå stilla och till slut känns det som att det ska rinna över och hästen ska resa sig eller dylikt. Alltså har man fått träna lite lite varje pass och så kort stund i taget att man själv hinner be hästen gå innan den redan har gått. Har tagit ca 4-5 månader nu :o

Senast ändrad:

Min häst piaffade igår! :D

Jag blev urlycklig, ( han kan det sen innan men pga av olika anledningar han inte släppt till men igår gjorde han det! :)

Har också ett travarsto som jag fått ansvaret för. Vi har haft ett par dispyter, huruvuida man får sticka för matte eller inte. Hon var extremt lite riden när jag fick henne, och visste inte skillnad på höger och vänsterskänkel. Visste heller inte vad förhållning var, eller vad man gjorde när matte tog i tyglarna och sa "ptroo". Kunde inte galoppera under ryttare, men lärde sig snabbt och då gick det bara jättefort.

Med mycket tålamod, klapp och beröm har hon lärt sig följande:
*Snällt gå fram till pallen när jag ska sitta upp och stå still tills jag är på (visst ska vi öva mer på att stå still, men än så länge är hingsten i hagen mittemot mer intressant)
*Samlad trav (Hade den där riktigt obehagliga travar-traven ett tag, mindre roligt när hon stack och inte kunde galoppera :crazy: )
*Sakta av på krönet av uppförsbackar
*Gå på höger sida av vägen, samt flytta sig in till kanten vid möte av bil (duktig häst!! :D )
*Stanna på eftergift och inte på förhållning (Gör en halvhalt när hon börjar gå iväg i galoppen, vid eftergift saktar hon omedelbart av till skritt)
*Stanna helt och hållet på bara "ptroo" och vänta snällt tills jag låter henne gå (fina lilla häst! :love: )
*Nu det senaste: Samlad galopp!!!

Och idag var jag ute i skogen och hittade en fin stock (ca 40 cm) med oerhört fint underlag, skrittade över en gång för att visa, sen tänkte jag att hon skulle få trava över för att prova... Nähä, sa pållan, tog två perfekta galoppsprång för att sedan trampa av precis en halvmeter innan, seeeeeeegla över och landa mjukt på andra sidan, i samma galopp och sakta av så fint när jag gjorde en halvhalt. :eek: Hon hoppar helt grymt bra! Jag är fortfarande chockad. var beredd på allt möjligt, men enligt mitt sällskap var jag riktigt fint med i språnget och landningen, och det såg tydligen ut som om vi aldrig gjort annat än hoppat.
hon har säkerligen ett skumt förflutet, den hästen :eek:

Men så, lite mer dressyr och muskler, sen ska fröken och jag börja med hoppning tror jag :love:

Jag bara är så glad över min lilla klippa till häst:love: Hon har precis flyttat upp till stockholm för ett par dagar sen och har varit lika cool från dag ett. Igår red vi i ridhuset med massa musik, stolar, balar, ljud och ljusanläggning med strålkastare och folk som pratade i mic, allmänt kaos. Hon tyckte bara det var jättekul och var hur lugn somhelst, hästarna som dessutom var där tillsammans innan blev helt spattiga.. Hon går med på allt och är världens klippa även för hästrädda:bow: Till och med min pappa är kär:D

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 742
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar