Sv: Imponerad av min häst!
Jag är var senast väldigt imponerad över min madame idag.
Hon stod kvar när jag satt upp och gick inte iväg som hon brukar göra. Detta pga. att jag har tränat henne 2 ggr på detta och idag fattade hon precis hur hon skulle göra. Vi tränade även nh med henne och hon är hela tiden uppmärksam och försöker förstå och till lags! Hon är så duktig.
Blir mer och mer imponerad över henne ju längre jag har henne. Hon visar hela tiden ödmjukhet.
Jag hade ungefär samma framgång idag!
Fast med en häst som ändå blivit riden ett par år och förmodligen tränad att stå stilla tidigare.
Hade fått order av tränaren att öva på stillastående vid upsittningarna. Har själv slarvat med det eftersom jag inte haft någon som kunnat hålla emot sadeln (glider väldigt lätt) så jag varit glad att hästen öht accepterat att jag klängt mig upp osmidig som jag är
den har alltså oftast stått stilla precis när man hoppat upp, men så snart man satt sig ner har den börjat gå, alt. ännu tidigare om den haft en lite för ivrig dag. Så ett par gånger har jag testat one-rein-stop i samband med uppsittningen, vilket fungerat men inte gett riktigt tillfredsställande resultat -som att hästen mest tycker jag är elak som tvingar den att gå runt runt och blir stressad snarare än att tycka det är jobbigt och stanna. Till slut har jag tyckt synd om den och tagit lite extra i tygeln som stoppsignal eller "ptrooat" för då vet den ju att den ska stanna även om den ofta börjar gå direkt igen.
Iaf så idag så visste jag inte riktigt vad jag skulle göra men var för omotiverad för att träna den gamla vanliga dressyren. Tänkte då egentligen lära in kapsonen för att kunna övergå till bettlöst men släppte hästen lös först ett tag så den fick nosa runt lite.
Blev någon variant med join-up tänk, att om det inte passade att ha uppmärksamheten på mig och komma till mig när jag bad om det så drev jag bort den. När den kom till mig så fick den beröm, godis någon enstaka gång och kliande på hals och manke. Och vila, fast det tog en del springande innan den insåg att vila kan vara något BRA
Då testade jag hur pass hästen verkligen hade accepterat att stå stilla genom att sätta foten i stigbygeln (med hästen lös) och hänga över sadeln. Första 1-2 gångerna fick jag hoppa av rätt snabbt för att hästen började röra på sig efter en stund och jag inte hade någon broms. Ville inte gärna fastna med foten i stigbygeln och trilla av. Men tredje gången eller så då stod den helt lugnt och stilla så jag mutade den med godis för att den var så duktig. Kunde hänga på ganska länge och gav den godis en gång medans jag hängde där, sen lade jag över andra benet också. Tyvärr hamnade sadeln helt åt skogen för att hästen smalnat av efter allt springande, så när jag skulle luta mig framåt och ge hästen godis så höll jag på att dyka ner i backen!
(foten i stigbygen på den sidan sadeln hade glidit åt, ingen fot i andra stigbygeln och så luta sig framåt nedåt åt andra sidan för att ge hästen godis = hästen lutar sig ÄNNU mer åt fel håll så hela sadeln nästan glider runt).
Var en skitkul känsla att hoppa upp på hästen helt utan stoppverktyg. Det är liksom ingen lugn och cool häst utan en som tycker att man löser det mesta genom att springa
så då blev jag riktigt imponerad både över mig själv och kusen!
Den andra blev jag imponerad över för att han int brydde sig när en traktor for förbi på vägen precis framför (traktorrädd). MYCKET duktigt av herrn!