Imponerad av min häst!

Sv: Imponerad av min häst!

Jag är jätte stolt över min vilding som inte längre är någon vilde:)
När jag började rida honom var han smått tokig ingen ville rida honom förutom jag. Och det var bara därför att han var söt:D
Jag är stolt för han har utvecklats så under ett år. Han har gått från lungt under LC till de högre LA klasserna(dressyr) i år. Sen är jag glad för att han har blivit en så härlig individ. Alltid snäll och glad:love:
Oj nu blev jag nästan lite tårögd:o:D

Alltså... Det är svårt att skriva enstaka saker, för jag upplever stothet över hästen/hästarna rätt ofta för "småsaker" :p sidor hos hästarna man gillar som man plötsligt blir påmind om och får en varm känsla och bara vill krama om hästen för att den är så duktig! :love:

Ett sånt exempel är när man ska ta in hästarna från hagen. Det är bara "mina" jag vågar ta in samtidigt, dom andra en i taget eftersom jag inte känner dom så väl. Har riktigt dålig koll på grimskaft och hästar och allt när man ska stänga grinden, men dom lyckas alltid lösa det utan bråk! :) Även om dom trasslar in sig i varandras grimskaft och allt så stannar dom när dom känner att det tar emot och låter sig lotsas av mig när jag är klar med grindstängandet.

Och ena pållen som jag mutat massor med godis på sistone som har fobier för allt möjligt, han har börjat fatta vinken med läskig sak - gå och nosa på den - få godis! Så det känns som att han har kommit över den värsta stressen/trotsen och nästan ser det som något positivt, även om han kan stå och andas rätt snabbt i närheten av dom "läskiga" sakerna :p

Den andra har jag blivit grymt imponerad av ett par ridpass på raken när jag insett hur himla lyhörd och samarbetsvillig den är i grunden. Om JAG rider på ett juste sätt, dvs koncentrerat, fokuserat och låter hästen vara "med" dvs känna det som ett samarbete snarare än "Ugh! Du gå!" då känns det som att man skulle kunna göra vad som helst i det läget bara jag som ryttare hade räckt till. :)

Och massor med småsaker som sagt!
Det kan säkert variera lite beroende på humör, men jag har lärt mig på sistone att vara glad och stolt över det lilla. Kanske för att man märker så stor skillnad på hästarna attitydmässigt när man ger dom bra förutsättningar för att lyckas och kommer ihåg att berömma när de gör rätt.?
Att man vid någon punkt börjat inse att man aldrig kommer bli nöjd förrän man faktiskt stannar upp och inser att det hästen gör ÄR bra och belönar för det snarare än "äh, han kan MYCKET bättre än så! varför går det inte bättre?" för hästarna ÄR duktiga. Hästar vet inget annat än att göra sitt bästa utifrån situationen... Varför skulle jag som människa vara sämre? :rofl:

Ett lodjur?? Så nära?? Vad obehagligt! Är ju itne van att man ser dem alls så jag skulle nog inte uppskatta att bli förföljd av ett...

...här skämtar man om lejon/björnar i buskarna :p !

I går kväll var jag jätteglad över min islänning - Då vi kastrerade sambons travhäst fick min pålle vara kvar ute med de andra hästarna! För att se vart jag går har jag börjat ta med mig ficklampan när jag ska hämta honom. När jag kom fram till grinden tände jag lampan för att kunna se & lossa undertråden - Precis när lampan tänds hör jag ljudet av små galopperande fötter!

Då har han sett ficklampan tändas och vet "Att nu är det dags att gå in" Då vart jag glad - Slapp att gå och leta efter honom, ibland kan han vara svår att hitta, speciellt om de är uppe i skogen bland buskar & träd. //Linda

Knapplån!

Igår blev jag så grymt imponerad av min häst!:love:
Vi skulle åka till veterinären och det var snö och isigt på vägarna. När vi ska upp för en backe blir det tvärstopp och vi åker ner i diket med släpet först! Det blir bråttom ut att kolla hästen o när man öppnar dörren står hon bara o tittar på en somom hon frågar " Är vi framme nu?":crazy: Som tur väl var fanns det fronturlastning så hon traskar snällt ut där. Jag måste gå med hästen i grimma resten av vägen till kliniken vilket tog 30-40 min på isgatan. Hon var sååå snäll o börjar bara dra lite när vi kommer fram till stora hagar fulla med hästar. Sen väl inne på kliniken är hon hur snäll o cool som helst!
Tom vet blev värsta impad! :D O jag med eftersom hon inte brukar vara så cool hemma ens en gång. Då blev jag sååå stolt. när vi skulle åka hem igen gick hon lugnt in i transporten igen trots den obehagliga upplevelsen tidigare. (detta var första gången vi åkte med hästen nånstans) Jag växte nog flera centimeter den dagen! :love:

kan nämnas att två andra släp åkte ner i samma dike under tiden vi var på kliniken (ca 2 h).:eek:

Tog en längre rund, då jag varva mellan att gå brevid och rida. Red i westerngrimma bara, han sköter sig oftast bra men vill han så kan han....

Jag red och vi skulle kolla på en ny stig, han blir rädd. Kastar sig framåt i galopp. Sitter en anning på sniskan, när jag försöker få han att sakta av. Ängel lyssnar direkt, saktar av:love: men en anning nervös efteråt.

Såna små stunder blir man bara såå glad av:D

Blev lite stolt över mina älsklingar för ett par månader sedan.
Den otäcka lilla ponnyn hade rymt som vanligt i framtiden:smirk:.
Betet jag skulle flytta hästarna till låg ca 1 km bort.
Sambon var bakfull och hans kära barn var hos sin mor.
Min kompis som bor i närheten jobbade, så jag fick flytta dem själv.
Blotta tanken på att springa fram och tillbaka två gånger med hästarna fick mig att få träningsvärk!:crazy:
Så, jag tog de tre monstrena och sen gick vi.
Funkade super.
Mitt sto är dock en riktig surmärr, och inte så speciellt vänligt intställd till ponnyn alltid, men jag hade dem vi varsinn sida av mig, och då gick det bra!! var så glad när jag väl fått bort dem till betet.
Som tur var mötte vi bara en bil.
Och klockan halv 9 en söndag morgon är det ju inte så tät trafik ute i landsbygden

Jag är imponerad eller stolt över min älskling som gick som en klocka förrförra söndagen när vi tränade hoppning. 100% rätt på alla hinder och flera decimeter över. :love:

Jag är så imponerad av min femåriga arabvalack som från att ha ridits i skogen och på bana och inte varit iväg nånstans nu under hösten har varit på traildag, hopptävling och hubertusjakt och gjort allt detta med den äran!
Han har skött sig så lugnt och bra, inte stissat upp sig det minsta utan bara tyckt att det var roligt.
På traildagen stod han på presenningen och tittade nyfiket när matte kastade bollar i en spann.
Dessutom gick han genom "vattengraven" flera gånger, även om vi fick övertala honom en stund först.
Han är så mysig, försöker verkligen i alla situationer och älskar att få vara med!

KL
Från att ha sett ut så här:eek::eek: och orsaka diverse avtrillningar med både ömmande ryggar och hjärnskakning vid riding i när heten av bommar.

Till att igår både skritta och trava över bommar och även hoppa ett hinder i ett lungt och avslappnat tempo, utan konstigheter.
Inga häftiga förflyttningar i sidled inga tvärstopp långt innan hinderna inget resande på bakbenen och inget tittande

Fy f**n vad härligt:love:
Blir nog en riktigt bra hopphäst trots allt:bump::bump:

När jag var och red min pålle idag så var han jätteduktig! :love:
Han har börjat gå på så lugnt och fint nu, och även om han kan ställa sig på bakbenen när vi svänger från stallet på ridbanan (han har en stark åsikt om när vi är klara), så vann jag varenda gång idag, inte så att han lyckades spjärna emot och att jag sen fick vända honom, utan jag behövde bara trycka med skänkeln och ta ett starkt tygeltag och efter mycket om och men då gick det!
Och sen så när vi red så hördes det helt plötsligt SKOTT!
Först ett, och både jag och skrutten blev livrädda (dock har man ju en sorts "skyldighet" att vara "lugn och duktig"), sen så efter en stund kom det ett till, och då blev han livrädd igen och försökte skena iväg, så jag hoppade av och började gå runt med honom på ridbanan. Det kom skott titt som tätt och han försökte springa iväg och höll på att dra med sig mig hela tiden, men jag fortsatte och gå och pratade, klappade och sjöng. Till slut så lyssnade han lite med öronen och bara "vaknade till" när man hörde ett skott.
Jag är så stolt över honom!
Känns som att han börjar lita mer på mig nu! :love:

Får bara hoppas att militären slutar ha sina jäkla övningar vid stallet så man kan rida utan hjärtat i halsgropen. :D
Men så fin häst har jag! Sju månader har vi haft tillsammans också! :D :love: Och jäklar vad många gånger jag svurit och gråtit över den hästen :D

Min ponny gör allt, men jg har svårt att lita på han efter tidigare luftfärder på div. ponnier:D

jag var ute och red, gången före skena han, så jag var väl lite spänd.. hursomhaver blev han mörkrädd(han är inte så van att ridas i mörker) och den upplysta vägen, fick han spatt och flög upp i luften. jag ville inte dunka ned i ryggen på han, så jag släppte så han kunde gå framåt, och sedan stanna. men då kom han ihåg mig och stannade och kollade, och började slicka mig! *asg*

ponnier.. jag säger då det.

Idag var jag imponerad av de framsteg som vår ponny gjort. För 2 år sedan började vi hyra henne och för 1 år sedan köpte vi henne. När vi fick henne rusade hon så fort dottern tog lite mer än löst i tygeln och sprang om skänkeln trycktes lätt mot sidan. Överhuvudtaget var hon väldigt stressad med ryttare på. Vi moterade in en broms men att kunna använda skänklar och hålla kontakt med bettet har tagit lång tid. Men så i april var det som om polleten trillade ner och hon började kunna ridas ordentligt om än försiktigt. Idag var hon med på sitt första dressyr KM! Jag var så stolt över henne när hon gick så lugnt och fint. Många som tittade såg nog bara vad hon inte gjorde rätt...jag såg en ponny som jag för 2 år sedan ALDRIG trodde skulle kunna vara med överhuvudtaget. Skogsridning och ev distansritt trodde vi möjligen att hon skulle kunna användas till. Men nu har hon startat i hoppning och ,under av alla under, dressyr! Faktum är att vi ibland får skänkla på henne när hon går FÖR långsamt. Hurra!

KL
Är så glad över min kille (5årig oriden travare) som jag nyss kommit igång med igen, har tränare nu. x)

Övade lite på volten idag (dvs från marken) han försökte inte dra eller trycka undan mig en enda gång och gick med huvudet lågt och avslappnat! Så glad! Har bara övat några gånger, senast 2 dagar sedan ville han inte alls, tyckte inte att jag skulle komma o bestämma över honom, men idag höll jag bara på i några få minuter på varje varv innan han slappnade av och gick fint så vi kunde sluta:P På nytt ställe t.om! (dvs en ny kulle han inte gått på innan, de har kalkat det vanliga fältet så det är kletigt) liite ofokuserad bara.. men han har gjort så fina framsteg på så kort tid!
(hehe..det lilla låter säkert jättelite för er.. men mycket för mig x)

Så härligt att läsa om när det går bra som omväxling! :D

Jag är var senast väldigt imponerad över min madame idag. :D Hon stod kvar när jag satt upp och gick inte iväg som hon brukar göra. Detta pga. att jag har tränat henne 2 ggr på detta och idag fattade hon precis hur hon skulle göra. Vi tränade även nh med henne och hon är hela tiden uppmärksam och försöker förstå och till lags! Hon är så duktig. :love: Blir mer och mer imponerad över henne ju längre jag har henne. Hon visar hela tiden ödmjukhet. :)

Min häst imponerade faktiskt rejält på mej för några veckor sen.... vi skulle till kliniken o kolla hans ben. När vi kom dit va det fullproppat med bilar och transporter på parkeringen o vi va tvungna att parkera på värsta platsen, precis brevid en ganska trafikerad väg. Och givetvis så va det världens vägarbete samtidigt, och typ 15 m bakom transporten stod det en lastbil med typ såndär cementblandare eller va det är som snurrar på flaket, o världens oväsen runtomkring
... Och min häst är ett 4-årigt fullblod som hade tillbringat flera veckor i sjukhage o va helt sjövild i vanliga fall...
Jag tar ett djupt andetag o typ förväntar mej ett jäkla liv....o han bara backar ut o kollar sej omkring. O ingen reaktion alls.
Då va jag (extra) stolt över honom :D

Jag blev imponerad av att hästen för en gångs skull inte försökte kasta av mig och gick ner dikena på en ridtur här om veckan! Önskar bara att det alltiv vore så :angel:

Jag är var senast väldigt imponerad över min madame idag. :D Hon stod kvar när jag satt upp och gick inte iväg som hon brukar göra. Detta pga. att jag har tränat henne 2 ggr på detta och idag fattade hon precis hur hon skulle göra. Vi tränade även nh med henne och hon är hela tiden uppmärksam och försöker förstå och till lags! Hon är så duktig. :love: Blir mer och mer imponerad över henne ju längre jag har henne. Hon visar hela tiden ödmjukhet. :)

Jag hade ungefär samma framgång idag! :) Fast med en häst som ändå blivit riden ett par år och förmodligen tränad att stå stilla tidigare.
Hade fått order av tränaren att öva på stillastående vid upsittningarna. Har själv slarvat med det eftersom jag inte haft någon som kunnat hålla emot sadeln (glider väldigt lätt) så jag varit glad att hästen öht accepterat att jag klängt mig upp osmidig som jag är :angel: den har alltså oftast stått stilla precis när man hoppat upp, men så snart man satt sig ner har den börjat gå, alt. ännu tidigare om den haft en lite för ivrig dag. Så ett par gånger har jag testat one-rein-stop i samband med uppsittningen, vilket fungerat men inte gett riktigt tillfredsställande resultat -som att hästen mest tycker jag är elak som tvingar den att gå runt runt och blir stressad snarare än att tycka det är jobbigt och stanna. Till slut har jag tyckt synd om den och tagit lite extra i tygeln som stoppsignal eller "ptrooat" för då vet den ju att den ska stanna även om den ofta börjar gå direkt igen.

Iaf så idag så visste jag inte riktigt vad jag skulle göra men var för omotiverad för att träna den gamla vanliga dressyren. Tänkte då egentligen lära in kapsonen för att kunna övergå till bettlöst men släppte hästen lös först ett tag så den fick nosa runt lite.
Blev någon variant med join-up tänk, att om det inte passade att ha uppmärksamheten på mig och komma till mig när jag bad om det så drev jag bort den. När den kom till mig så fick den beröm, godis någon enstaka gång och kliande på hals och manke. Och vila, fast det tog en del springande innan den insåg att vila kan vara något BRA :p
Då testade jag hur pass hästen verkligen hade accepterat att stå stilla genom att sätta foten i stigbygeln (med hästen lös) och hänga över sadeln. Första 1-2 gångerna fick jag hoppa av rätt snabbt för att hästen började röra på sig efter en stund och jag inte hade någon broms. Ville inte gärna fastna med foten i stigbygeln och trilla av. Men tredje gången eller så då stod den helt lugnt och stilla så jag mutade den med godis för att den var så duktig. Kunde hänga på ganska länge och gav den godis en gång medans jag hängde där, sen lade jag över andra benet också. Tyvärr hamnade sadeln helt åt skogen för att hästen smalnat av efter allt springande, så när jag skulle luta mig framåt och ge hästen godis så höll jag på att dyka ner i backen! :rofl: (foten i stigbygen på den sidan sadeln hade glidit åt, ingen fot i andra stigbygeln och så luta sig framåt nedåt åt andra sidan för att ge hästen godis = hästen lutar sig ÄNNU mer åt fel håll så hela sadeln nästan glider runt).

Var en skitkul känsla att hoppa upp på hästen helt utan stoppverktyg. Det är liksom ingen lugn och cool häst utan en som tycker att man löser det mesta genom att springa :angel: så då blev jag riktigt imponerad både över mig själv och kusen! :)

Den andra blev jag imponerad över för att han int brydde sig när en traktor for förbi på vägen precis framför (traktorrädd). MYCKET duktigt av herrn! :)

Min häst har imponerat genom att parkera vid grinden på morgonen, när hon blir utsläppt i hagen, tills det är lunchfodring, då hon jagar runt dom andra tjejerna och ser till att få i sig mest mat. Sen står hon parkerad vid grinden någon timme till, och sen kliver hon helt sonika igenom och går in. Detta har hon gjort snart två veckor i sträck.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 742
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar